zap group mishpati logo

זמני שהות בין הורים גרושים ופרודים - הדברים שחשוב לבדוק

זמני שהות עלולים להיות מקור לחיכוכים קשים בין בני זוג שנפרדים. עו"ד ברק רון מסביר על מה חשוב שתתעקשו בהסכם ועל מה ניתן לוותר

מאת: טלי ירון - מערכת זאפ משפטי
14.02.22
תאריך עדכון: 12.12.23
7 דק'
זמני שהות בין הורים גרושים ופרודים - הדברים שחשוב לבדוק

עיקרי הכתבה:

  • הפסיקה נוטה כיום לקבוע זמני שהות שוויוניים יותר בין ההורים - גם אם הם הורים לתינוקות.
  • הורה שטוען להעדר מסוגלות הורית של הצד שמנגד משפר את סיכוייו להגיע למטרתו – לא תמיד מתוך טובת הילדים ולעתים בניגוד לה.
  • יש להכניס להסדר זמני השהות את תנאי המחייה הנדרשים מההורים על פי גיל הילד, וכן את הרדיוס הגאוגרפי אליו יכול הורה לעבור מנקודת המוצא.
    _________________________

הקונוטציה השלילית של המונח הסדרי ראייה, שמזכיר קצת ביטויים מעולם הכלא והאסירים, הביאה את חברי לשכת עורכי הדין ושתדלנים נוספים לפעול לשינויו. בגיבוי של רשויות הרווחה המונח אכן יצא משימוש רשמי וכיום משתמשים במקומו במונח "זמני שהות" – מושג ששם דגש על זמן האיכות שהורים וילדים חווים יחדיו.

פנינו לעו"ד ברק רון, בעל ניסיון של יותר מ-20 שנה בניהול משברים מורכבים בדיני משפחה, כדי לברר מה הם הדברים שחייבים לבדוק בהקשר של זמני שהות ואילו שינויים התרחשו בתחום, מלבד שמו. אלה הם ההסברים החשובים שלו:  

זמני שהות במגמה שוויונית

מחקרים מראים שילדים צריכים את שני ההורים שלהם - גם ביום וגם בלילה. התפיסה הזאת מתבטאת גם בפסיקה שנוטה לקבוע זמני שהות שוויוניים יותר בין ההורים וגם אם הם הורים לתינוקות.

מדובר בחלק ממערך שלם של שינויים בתפיסת העולם של בתי המשפט ובתי הדין שנוהגים לפסוק תשלומי מזונות נמוכים יותר להורים החולקים בצורה שוויונית בכל צורכי הילדים, לרבות זמני השהות, הן משום שהאפשרויות התעסוקתיות של נשים התפתחו לטובה בעשורים האחרונים והן משום שזמני השהות הפכו כאמור לשוויוניים יותר. 

מבחינת בית המשפט, ברגע ששני בני הזוג הם בעלי מסוגלות הורית, יש לאפשר להם לממש אותה בהסדר זמני שהות שאיננו מפלה את אחד מהצדדים.

כיוון שזמני השהות משפיעים על גובה המזונות, לבני הזוג יש לעיתים אינטרס להשפיע עליהם עקב מניע כלכלי

זמני שהות והשפעתם על מזונות מופחתים או מוגדלים

גירושים עלולים כידוע לעורר ויכוחים ומאבקים קשים ומכוערים. הדבר מגיע פעמים רבות לידי ביטוי במלחמות הנוגעות לזמני שהות, כלומר זמני השהות.

כיוון שזמני השהות משפיעים על גובה המזונות, לבני הזוג יש לעיתים אינטרס להשפיע עליהם עקב מניע כלכלי. בין אם מדובר בהורה שאיננו מסוגל לטפל בילדיו מחצית מהזמן אך מתעקש על כך כדי לשלם פחות מזונות, ובין אם הורה טוען נגד המסוגלות ההורית של הצד שמנגד כדי לקבל יותר זמני שהות ועקב כך גם יותר מזונות.

בעניין זה חשוב לציין שיש לדון בכל מקרה לגופו. במצבים של מחלוקת, בית המשפט או בית הדין ממנים אנשי מקצוע כמו עובדים סוציאליים ופסיכולוגים על מנת שייתנו את הערכתם לגבי המסוגלות ההורית של בני הזוג לשעבר, במנותק מהאינטרס לשלול או לקבל מזונות בגובה מסוים. לחוות דעתם של אנשי המקצוע יש משקל משמעותי על פסיקת השופטים, שלא נוהגים להגיע להכרעה בנושאים אלה על דעת עצמם.

אפשר להגיד שהורה שטוען להעדר מסוגלות הורית משפר את סיכוייו להגיע למטרתו אך לא תמיד מתוך טובת הילדים ולעתים בניגוד לה

השפעת גורמי המקצוע על זמני שהות

אם אתם מצויים בסכסוך מול בן או בת הזוג ומציגים טענות להיעדר מסוגלות הורית של הצד שמנגד, חשוב מאוד להביא בחשבון שכאשר בית המשפט ימנה בעל מקצוע שיבחן את כשירותכם כהורים, יש סיכוי שאותו איש מקצוע יקבע העדר מסוגלות הורית באופן המגדיל את מספר חסרי המסוגלות ההורית מתוך כלל האוכלוסיה.

הסיבה לכך היא שכאשר ישנו כלי שניתן לעשות בו שימוש, חזקה שייעשה בו שימוש - גם אם השימוש בו הוא בלתי מידתי. מחקרים אף מוכיחים זאת. התוצאה עלולה להיות פגיעה שאינה מוצדקת בהורה וכתוצאה מכך פגיעה בילדים (מהם נשללים זמני שהות עם הורה). נוטים להמשיל זאת לילד שאוחז בפטיש בידו ועומד מול מסמר בקיר – רוב הסיכויים שהוא יכה בפטיש גם באזורים שבהם אין מסמר. במקרה זה הילד הוא ייצוג של איש המקצוע.

במילים פשוטות אפשר להגיד שהורה שטוען להעדר מסוגלות הורית משפר את סיכוייו להגיע למטרתו – לא תמיד מתוך טובת הילדים ולעתים בניגוד לה.

בתי המשפט ובתי הדין יכולים לחייב הורה שאיננו מקיים את זמני השהות בתשלומים נוספים, כך גם לגבי הורה ששולל מהצד שמנגד את זכויותיו בזמני השהות

הפרה של זמני שהות

זמני שהות וגובה המזונות הם הסדרים שניתנים לשינוי בשל שינוי נסיבות. במצב אופטימלי הדבר נעשה בהסכמת שני הצדדים, אך בסיטואציות בהן ההסכם מופר או שאחד מהצדדים דורש לעדכנו, נדרשת לעתים מעורבות של עורכי דין ובתי משפט.

כיום, בתי המשפט ובתי הדין יכולים לחייב הורה שאיננו מקיים את זמני השהות בתשלומים נוספים, כך גם לגבי הורה ששולל מהצד שמנגד את זכויותיו בזמני השהות (קיימות מספר אפשרויות טיפול במפרי הסדרים).

במקרים שבהם ילדים מסרבים להיפגש עם אחד מההורים, ייתכן שבית המשפט ימנה איש מקצוע לבחון האם הדבר נובע מהסתה וניכור הורי של ההורה המשמורן. במצבים קיצוניים, בית המשפט עשוי אף לפסוק הוצאה של ילד מבית של הורה מסית, אלא אם הדבר עלול לגרום נזק משמעותי למצבו הפיזי והרגשי של הילד.

אגב, ישנם מצבים בהם ילדים עוברים מיוזמתם לגור עם ההורה שאינו משמורן ואף עם הסבא והסבתא. אלה יכולים לקבל הכרה כמסגרת טיפולית-קהילתית שקולטת את הילד.

זמני שהות בין פרודים

מצב של פרידה איננו שונה בהרבה מגירושין בכל הקשור להסדרת זמני שהות. הזוג יכול להגיע להסכמה משותפת בעניין או לגשת לבית המשפט ולבקש את הכרעתו בנושא. אנשי מקצוע מטפלים בעניינם של הורים פרודים באותו אופן.

מעבר בין מדינה למדינה איננו מתאפשר לילדי הורים גרושים ללא אישור בית המשפט או בית הדין

סעיפים שכדאי להכניס להסכם זמני שהות

טבעי ואף מתבקש שאנשים יבצעו שינויים בחייהם, בין אם במגורים, בזוגיות ובמקום העבודה. היות שהורים גרושים מושפעים מהחלטות בן או בת זוגם לשעבר לשנים רבות, מומלץ מאוד להכניס סעיפים שמסדירים שינויים כאלה להסכם זמני שהות.

לדוגמה, מומלץ לציין בסעיף מהו הרדיוס הגיאוגרפי אליו יכול הורה לעבור מנקודת המוצא – כלומר ביתו הנוכחי של הילד. במקרים מסוימים ניתן לציין שמות ערים אליהן רשאי הורה שמשנה את מקום מגוריו לעבור. שימו לב שהורה עם הסדרי לינה צריך לקחת את הילדים למסגרות בית הספר הקבועות שלהם, גם אם הדבר מחייב אותו בשעות ארוכות יותר של נסיעה. 

מעבר בין מדינה למדינה איננו מתאפשר לילדי הורים גרושים ללא אישור בית המשפט או בית הדין. בנוסף, יש להכניס להסדר זמני השהות את תנאי המחיה הנדרשים מההורים על פי גיל הילדים, דוגמת צרכים פיזיים כמו חדר ומיטה שמתאימים להם. ההסכם צריך לפרט את התנאים הנדרשים לאורך כל תהליך התבגרותו של הילד.

הורים מוסתים לעתים למלחמה על ידי בעל מקצוע לא נכון ועל רקע המטענים הקשים שהם צוברים

עצת הזהב לזמני שהות

טובת הילדים היא שלא תהיה מלחמה על הגב שלהם. "מנסיוני הרב", אומר עו"ד רון, "הדבר מביא לנזק כבד, הן לילדים והן להורים. מומלץ לוותר בענייני כספים וזמני שהות שאינם עקרוניים ולחפש את האיזון הנכון בין צרכי כל הצדדים. הורים מוסתים לעתים למלחמה על ידי בעל מקצוע לא נכון ועל רקע המטענים הקשים שהם צוברים.

"בימים אלה אני עוסק בבניית מיזם משולב של ייצוג משפטי להורים מתגרשים לצד ליווי פסיכולוגי, מספר עו"ד רון. "המיזם נועד לסייע לזוגות להגיע להסכמות משותפות, לחסוך בעלויות ואף למנוע פרידה, במקרים שבהם הדבר מתאפשר".

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה