zap group mishpati logo

טיפולי המרה: "הרעה החולה" בחברה שלנו – האם הם חוקיים בישראל?

נטייה מינית טבועה בנו מיום היוולדנו ולא ניתן לשנותה. למרות זאת, האנושות יצרה טיפולים מעוותים שמטרתם לשנות נטייה מינית. האם טיפולי המרה הם חוקיים?

מאת: דניאל קורן - מערכת משפטי
21.02.22
תאריך עדכון: 12.12.23
6 דק'
טיפולי המרה: "הרעה החולה" בחברה שלנו – האם הם חוקיים בישראל?

עיקרי הכתבה

  • האם טיפולי המרה חוקיים בישראל? טיפולי ההמרה לא נחשבים למעשה פלילי בישראל, כי אין עדיין חוק שאוסר על קיומם. לאחרונה, שר הבריאות ניצן הורוביץ הוציא חוזר מנכ"ל שמאשר הטלת סנקציות על מבצעי הטיפולים, ואלו כוללות שלילת רשיון טיפולי, הרחקה מהמקצוע ועוד.
  • מדוע אין חקיקה נגד טיפולי המרה בישראל? אט אט טיפולי ההמרה והנזק בעקבותיהם נכנסו לתודעה הציבורית בישראל, ונציגים בכנסת ובממשלה החלו לנסות לקדם חקיקה בנושא החל משנת 2015, אך נכשלו שוב ושוב בהצבעות בכנסת.
  • מה ניתן לעשות אם נפגעתם מטיפולי המרה? במידה שאתם מתמודדים עם כאבים פיזיים ונפשיים, כדאי לפנות לגורם מקצועי, לקבלת טיפול מקיף שיסייע לכם בהתמודדות הלא פשוטה עם הנושא.
    ________________________________________

טיפולי המרה נחשבים לטיפולים "פסאודו מדעיים" ומטרתם היא שינוי של נטייה מינית הומוסקסואלית להטרוסקסואלית. זאת, למרות שאין בנמצא ראיה שמוכיחה כי ניתן לשנות נטייה מינית. במהלך השנים, חברי כנסת ממפלגות המרכז-שמאל ניסו להוציא את הטיפולים הארכאיים מחוץ לחוק, אך לשווא – הטיפולים הללו לא נחשבים לעבירה פלילית בישראל. יחד עם זאת, חשוב לציין שיש התקדמות קלה בנושא. לאחרונה, משרד הבריאות, בראשות השר ניצן הורוביץ, פרסם חוזר מנכ"ל שאוסר על הטיפולים, אך עדיין לא מדובר בחקיקה.

שר הבריאות ניצן הורוביץ: "אף אחד לא צריך המרה. לסביות, הומואים, טרנסים וסטרייטים, אתם טובים ויפים בדיוק כמו שאתם"

שר הבריאות הורביץ וטיפולי המרה – האם טיפולי המרה חוקיים בישראל?

שר הבריאות ניצן הורוביץ ומנכ"ל משרדו פרופ' נחמן אש הציגו בשבוע שעבר חוזר מנכ"ל חדש האוסר על טיפולי המרה. בחוזר נכתב כי נטייה מינית או זהות מגדרית לא מהווה בעיה רפואית, גופנית או נפשית הדורשת טיפול, וכי אין עדויות על הצלחות בטיפול מסוג זה.
"אף אחד לא צריך המרה. לסביות, הומואים, טרנסים וסטרייטים, אתם טובים ויפים בדיוק כמו שאתם", אמר השר הורוביץ. "חוזר המנכ"ל החדש שהצגנו אוסר מפורשות על טיפולי המרה, וכולל גם סנקציות נגד בעלי מקצוע שיעסקו בהתעללות המסוכנת הזו בנוער להט"בי", הדגיש בדבריו.

חשוב לציין שטיפולי ההמרה לא נחשבים למעשה פלילי בישראל, כי אין עדיין חוק שאוסר על קיומם. באמצעות חוזר מנכ"ל משרד הבריאות, יהיה ניתן להטיל סנקציות על מבצעי הטיפולים, כמו למשל שלילת רשיון טיפולי והרחקה מהמקצוע. אך עד שלא יוציאו את הטיפולים הללו מחוץ לחוק, הם פשוט לא ייפסקו.

משרד הנציב העליון של האו"ם לזכויות אדם מגדיר את טיפולי ההמרה כבלתי אתיים, כבלתי מדעיים וכפרקטיקה שעלולה להגיע לכדי התעללות ועינויים, ולכן ממליץ למדינות לאסור על טיפולים אלה. בדתות שונות, ובהן היהודית, הנוצרית והמוסלמית, משכב זכר נחשב לחטא, וזאת למרות שיש אנשים רבים מהקהילה הלהט"בית שמשתייכים לדתות אלו.

בשנת 2019 פרסמה ההסתדרות הרפואית בישראל נייר עמדה שעליו חתומים איגוד הפסיכיאטריה בישראל ואיגודים נוספים ובו נכתב כי "אין עדות ליעילות של טיפולים לשינוי הנטייה המינית או הזהות המגדרית"

סקירה היסטורית: חקיקה בנושא טיפולי המרה

מאמצע המאה ה-21 החל העולם המערבי להפנים כי טיפולי המרה הם חסרי בסיס מדעי ופורסמו מחקרים שמוכיחים כי לא רק שהטיפולים אינם מועילים, הם עושים את הפעולה ההפוכה וגורמים לנזק בלתי הפיך בקרב המטופלים. טיפולי ההמרה כרוכים בכאב פיזי ונפשי. הפרקטיקה של הטיפולים נעשית במספר דרכים נוראיות, למשל הקזת דם, סירוס, היפנוזה, טיפול בקרני רנטגן, גירוש שדים, קיום יחסי מין עם נערות ליווי, צפייה בסרטים פורנוגרפיים ועוד.

לאור העובדה שלאט לאט טיפולי ההמרה והנזק שלהם נכנסו לתודעה הציבורית בישראל, נציגים בכנסת ובממשלה החלו לנסות לקדם חקיקה בנושא, החל משנת 2015, אך נכשלו שוב ושוב בהצבעות בכנסת. לאורך השנים, משרד הבריאות פרסם אזהרות מפני הטיפולים, במסגרתן הצהיר כי "המטפלים מייצרים מצג שווא של הכרה מדעית בשיטה, אף על פי שבפועל אין עדויות מחקריות להצלחת שיטה כלשהי, ויש עדויות לנזק אפשרי".

בשנת 2019 פרסמה ההסתדרות הרפואית בישראל נייר עמדה שעליו חתומים איגוד הפסיכיאטריה בישראל ואיגודים נוספים ובו נכתב כי "אין עדות ליעילות של טיפולים לשינוי הנטייה המינית או הזהות המגדרית. לפיכך, אין להפנות לטיפולים מסוג זה". בשנת 2017 עלתה הצעת חוק שמבקשת לאסור טיפולי המרה בקטינים. 19 הצביעו בעד ו-32 נגד ולכן ההצעה נפלה. חברי כנסת ושרים ממפלגות הימין הצביעו נגד, בעוד חברי כנסת ממפלגות המרכז-שמאל הצביעו בעד.

ביולי 2020 אושר בקריאה טרומית חוק שאוסר טיפולי המרה, חוק שהאופוזיציה יזמה. ח"כ אמיר אוחנה (הליכוד), שכיהן כשר המשפטים בזמנו, הצביע יחד עם האופוזיציה, מה שהלהיט את הרוחות וגרם לחברי הכנסת החרדים לצאת כנגדו. אולם, גם ניסיון החקיקה הזה נחל כישלון.

יו"ר מפלגת הבית היהודי ושר החינוך לשעבר, רפי פרץ, נתפס באמירות אומללות שבהן הביע את תמיכתו בטיפולי ההמרה, אך חזר בו מדבריו ואף התנצל

טיפולי המרה והבית היהודי

רפי פרץ, לשעבר יו"ר מפלגת הבית היהודי ושר החינוך לשעבר, נתפס באמירות אומללות בנושא טיפולי ההמרה. הוא אמר בראיון כי אפשר לבצע טיפולי המרה וכי יש לו היכרות עמוקה מאוד בנושא החינוך, ושאפילו הוא באופן אישי ביצע טיפולי המרה על מטופלים. ארבעה ימים לאחר הראיון שעורר סערה, פרץ התקפל ופרסם התנצלות וטען כי הוא מתנגד לטיפולי המרה.

גם ח"כ בצלאל סמוטריץ' התבטא בצורה קיצונית כנגד הקהילה הלהט"בית וטען כי הומואים ולסביות הם אינם נורמליים. סמוטריץ' גם התבטא בכנסת בעד טיפולי המרה, כאשר אמר: "איך אפשר למנוע מצעיר מבולבל המבקש סיוע, לאסור עליו לממש את רצונו?".

חוזר מנכ"ל משרד הבריאות אוסר על קיומם של הטיפולים. המטפלים שיבצעו אותם מסתכנים באובדן הרשיון המקצועי, בהשעיה ובסנקציות נוספות

מה ניתן לעשות אם נפגעת מטיפולי המרה בעברך?

טיפולי המרה עלולים לגרום למטופלים נזק פיזי ונפשי הכולל פוסט טראומה חמורה. מחקרים הוכיחו שגם טיפולים שלא כרוכים בכאב פיזי עלולים להוביל לנזק נפשי ממשי, לדכאונות ולאובדנות. במידה שאתם מתמודדים עם כאבים פיזיים ונפשיים, כדאי לפנות לגורם מקצועי, לקבלת טיפול מקיף שיסייע לכם בהתמודדות הלא פשוטה עם הנושא.

לסיכום, טיפולי המרה עדיין לא הוצאו מהחוק, אך משרד הבריאות בראשות השר ניצן הורוביץ פרסם חוזר מנכ"ל חדש האוסר על קיומם של הטיפולים. המטפלים שיבצעו אותם מסתכנים באובדן הרשיון המקצועי, בהשעיה ובסנקציות נוספות. 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה