zap group mishpati logo

גניבות והונאות נגד קשישים - איך ניתן להגן על ההורים שלנו מעוקץ?

התקשורת חשפה אותנו להונאות רבות שהתבצעו נגד קשישים - אם זה חברות הסלולר ש"דוחפות" חבילות ומוצרים שלא לצורך, או מטפלות שגנבו כספים. איך אפשר לסייע ליקירינו?

מאת: סתיו קורן - מערכת זאפ משפטי
30.03.22
תאריך עדכון: 12.12.23
5 דק'
גניבות והונאות נגד קשישים - איך ניתן להגן על ההורים שלנו מעוקץ?

 כשההורים שלנו, היקרים לנו מכל, מגיעים לגיל זיקנה, הזיכרון שלהם נחלש, הם חווים ירידה קוגניטיבית ובמקרים רבים מחלות זיקנה נוספות מקשות מאוד על שגרת היומיום שלהם. מאנשים עצמאיים וחזקים הם הופכים במקרים רבים לתלותיים ולסיעודיים, ועדיין לא דיברנו על הבדידות שרבים מבני הגיל השלישי חווים. בתוך מציאות חיים כזאת, יש לצערנו גורמים שמנצלים בזדון את מצבם של הקשישים, מרמים אותם וגונבים מהם כספים. כיצד, אם כן, אפשר לשמור על ההורים שלנו מפני גורמים נאלחים כאלה? הנה כמה טיפים פרקטיים שיסייעו לכם להגן על הוריכם.

לעתים קשישים חשים בדידות והם ישמחו לשוחח כמעט עם כל אדם כדי שיפיג ולו במעט את תחושת הבדידות. נציגי המכירות מנצלים זאת

איך תגנו על הוריכם מפני חברות הסולר וחברות מסחריות אחרות?

אנשים מבוגרים רבים נופלים קורבן להונאות טלפוניות. כולנו מכירים את התרחיש הבא: נציג מחברת סלולר, או מחברה מסחרית כלשהי, מתקשר לאדם מבוגר, שלרוב שמח להפיג את בדידותו בשיחת טלפון. הנציג מבטיח להורה המבוגר הרים וגבעות ומתנות ב"חינם", לוקח ממנו את מספר כרטיס האשראי שלו ומאשר מולו עיסקה טלפונית. לאחר זמן מתברר שמחשבון הבנק שלו יורדים דרך קבע סכומים במאות שקלים שמצטברים לאלפי שקלים עבור מוצרים ו"מתנות" שכלל לא ביקש לעצמו אבל לא הבין את משמעות העיסקה ועכשיו הוא נאלץ לשלם עליה, תוך ניצול מצבו השברירי. מה עושים, אם כן, במציאות שבה ניצול החלש – במקרה זה ההורים המבוגרים שלנו - היא עניין שבשגרה?

הנחו את הוריכם לא לענות לשיחות ממספר לא מזוהה – אם הורינו לא יענו למספרים שהם לא מכירים, הם כנראה יימנעו מהונאות ומנוכלויות. אין סיבה שהם ישוחחו עם אנשים שהם לא מכירים, שייתכן שיש להם כוונות זדוניות.

הנחו אותם לא לחתום על הוראת קבע או על מסמכים לא מזוהים – הרבה פעמים חברות מסחריות שולחות מסמכים ומחייבות את הקשישים בתשלום כלשהו. המסמכים האלה הם למעשה חוזה שמוכיח שאותו קשיש ידע שמוכרים לו משהו ואף חתם על העיסקה. עם הגיל, גם הראייה וגם השמיעה הופכות לחלשות ולכן חשוב שתהיו איתם כשהם חותמים על מסמכים ושתעברו על כל מסמך שהם התבקשו לחתום עליו, על אחת כמה וכמה כשמדובר בהוראות קבע לבנק.

לא משנה כמה השירות נשמע אטרקטיבי, שלא ישלמו על דבר בלי להתייעץ איתכם – תפקידו של נציג מכירות הוא למכור וכמה שיותר, והוא מחפש "טרף קל" - לא מעניין אותו שהוריכם הקשישים לא זקוקים למוצרים שהוא מוכר להם. נציגי המכירות יגידו כל דבר כדי למכור, גם אם זה לשקר במצח נחושה על טיבו של המוצר ואף על המחיר. לכן, חשוב שהוריכם אף פעם לא ייתנו את פרטי התשלום, וגם אם הם מעוניינים במוצר מסוים, תמיד אפשר לבקש מהנציג לחזור אליהם מאוחר יותר כשאתם בסביבה. דבר נוסף, לעתים קשישים חשים בדידות, והם ישמחו לשוחח כמעט עם כל אדם כדי שיפיג ולו במעט את תחושת הבדידות. נציגי המכירות מנצלים זאת.

התקנת מצלמות חשובה מאוד, גם כדי לבדוק את היחס של המטפלים כלפי הוריכם והאם חלילה הם סובלים מאלימות. מצלמה גם מתעדת גניבה כאשר היא מתרחשת

איך תגנו על הוריכם מפני המטפל או המטפלת שמתגוררת עימם?

זיכרו שלפני שהוריכם הזדקנו, ברוב המקרים הם היו אנשים חזקים, בריאים ועצמאיים ולפתע הם חווים שינוי בריאותי משמעותי, רבים מהם הופכים לסיעודיים ובמקרים רבים נכנס לתמונה מטפל או מטפלת שעוברים להתגורר עימם - אלמנט נוסף שגורם להם להרגיש שאיבדו מעצמאותם וקשה להם לעכל את המצב החדש. המטפלים אמנם מסייעים להוריכם בכל צורכיהם, החל מבישול ורחצה ועד שיחה וחברה, אך לצד מטפלים טובים ומקצועיים, קיימים גם במטפלים שגונבים מהמטופלים שלהם ואף מתאכזרים אליהם. אל מול תופעה זאת, כדאי לנקוט בפעולות הבאות:

בידקו את ההיסטוריה של המטפל/ת – שוחחו עם המשפחה הקודמת שאצלה עבדו, התייעצו איתם ושאלו את השאלות הנכונות: האם המטפל/ת סבלניים? האם הם רגישים? האם הם אמינים?

דאגו שהוריכם לא יחזקו סכומי כסף מזומן גדולים בבית – יש מבוגרים רבים שנוטים לאחסן סכומי כסף מזומן גדולים בבתיהם, ומטפלים לא אמינים עלולים לנצל זאת ואת הזיכרון החלש של הוריכם ולגנוב מהם כספים. לכן, חשוב לא להשאיר ברחבי הבית מזומן.

התקינו מצלמות – התקנת מצלמות חשובה מאוד, גם כדי לבדוק את היחס של המטפלים כלפי הוריכם והאם חלילה הם סובלים מאלימות. בנוסף, מצלמה יכולה לתעד גניבה כאשר היא מתרחשת.

בידקו על אילו מסמכים הוריכם חתמו – לא אחת עולים לכותרות מקרים לפיהם מטפלים החתימו את המטופלים שלהם על צוואה, בה נכתב שהם מורישים להם את רכושם. לרוב, המטופל לא באמת ידע על מה הוא חותם, ולכן מאוד חשוב לפקח גם על נושא זה.

סיסמאות לכרטיסי אשראי וחשבון בנק – הנחו את הוריכם לא לתת למטפלים גישה לסיסמאות כרטיסי אשראי וחשבון הבנק, וכך תמנעו רכישות וקניות ללא פיקוח.

מה למדנו? קשישים חשופים הרבה יותר להונאות ולגניבות, לכן מאוד חשוב להדריך אותם ולשמור עליהם מפני חברות מסחריות, אנשי מכירות ולעתים אף מול המטפלים האישיים שלהם.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה