zap group mishpati logo

האב תובע מזונות מהאם, שטוענת: הרצחת וגם ירשת?

אב שהגיש תביעת מזונות נגד אשתו לשעבר טוען כי מאז הפרידה הוא מגדל לבד את בתם המשותפת וזאת לאחר שהאם נטשה אותה. האם מכחישה את המיוחס לה וטוענת: "האב הסית את הבת נגדי וגרם לניכור הורי פתולוגי, שבעקבותיו היא מסרבת לכל קשר איתי"

03.04.22
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
האב תובע מזונות מהאם, שטוענת: הרצחת וגם ירשת?

אם שהוגשה נגדה תביעת מזונות טוענת בכתב ההגנה כי בעלה לשעבר אינו זכאי למזונות בתם המשותפת, על אף שהיא נמצאת בחזקתו המלאה, היות שפעל באופן יזום על מנת לגרום לניכור הורי והצליח בכך. לטענתה, בידיה ראיות רבות  המוכיחות זאת.

לטענת האם, בשנים האחרונות היא עשתה כל שביכולתה כדי להילחם על  הקשר עם בתה, אולם לאחר שנים של טיפולים כפויים והליכים משפטיים שלא הניבו כל תוצאה אלא אף גרמו לבת להתבצר בסירובה, החליטה להרפות כדי לא לגרום לה נזק רגשי.

במישור העקרוני, האם טוענת כי אין לחייבה במזונות ילד שאינו מוכן לכל קשר איתה ויש לחסום  את גישתו של הורה מנכר לפנות לבית המשפט בדרישה לחיוב מזונות מההורה המנוכר.

האב טוען כי האם בעלת עסק משגשג ומשתכרת בסכום העולה על 10,000 שקל בחודש. לטענתו, מאז שהוא ואשתו נפרדו, היא איננה נושאת בשום תשלום הקשור לבתם

האב: אני נושא לבדי כבר ארבע שנים בהוצאות בתי

סיפורם של בני הזוג החל לפני יותר מעשור. הם נישאו בשנת 2011, ומנישואים אלה נולדה בתם המשותפת. לטענת האב, האם החליטה לעזוב את הבית באישון ליל, תוך שהיא נוטשת את בתם המשותפת ומשאירה את הבת בידיו.

עוד טוען האב, מיום שעזבה האם את הבית נותרה המשמורת הפיזית על הבת בידיו, והוא נושא לבד כבר ארבע שנים בכל הוצאותיה. לדבריו, הוא איננו עובד בצורה סדירה, אך נושא בהוצאות המדור עליה. כמו כן טוען האב שנוכח העובדה שהאם אינה מקיימת זמני שהות עם הבת, מלוא עול הטיפול בה מוטל על כתפיו.

קיראו עוד בנושא >>>> הנער תבע את ביטול המזונות שמשלם אביו: "מרוויח לבד 20 אלף שקל"

לעומת זאת, טוען האב כי האם בעלת עסק משגשג ומשתכרת בסכום העולה על 10,000 שקל בחודש. לטענת האב, מאז שהוא ואשתו נפרדו, היא איננה נושאת בשום תשלום הקשור לבתם והוא נאלץ לשאת לבדו בכל ההוצאות הקשורות לגידולה, למרות הקשיים הכרוכים בכך. במסגרת תביעת המזונות שהגיש האב, הוא דורש לחייב את אשתו לשעבר בתשלום מזונות עבור בתו וכן לחייבה בהוצאות מדור ואחזקת מדור. עוד דורש האב לחייב את האם בהוצאות חינוך ורפואה.

האם טוענת כי נלחמה שנים בבית משפט, שילמה על טיפולים פרטיים עשרות אלפי שקלים והרימה ידיים כדי לא לפגוע רגשית בבתה

האם: האב הסית את בתי נגדי וגרם לניכור הורי פתולוגי

בכתב ההגנה שהגישה האם בימים האחרונים, במענה לתביעת המזונות, היא הכחישה את טענות האב כלפיה. לדבריה, מאז שנגרם קרע בינה לבינו הוא פעל באופן יזום ואקטיבי כדי לנתק את הקשר בינה לבין בתה.

"עשיתי כל מה שאני יכולה כדי לשמור על קשר עם בתי ולהתקרב אליה", טוענת האם, "נלחמתי שנים בבית משפט, שילמתי על טיפולים פרטיים עשרות אלפי שקלים", אך מדגישה כי בשלב מסוים החליטה להפסיק לכפות את עצמה על הבת בשל הנזק הרגשי הגדול שהדבר גרם, במבחן התוצאה לא הניב הטיפול כל התקדמות והיא מקווה ש"הזמן יעשה את שלו".

קיראו עוד בנושא >>> משמורת משותפת והפחתת מזונות ילדים - יש קשר ביניהן?

במסגרת כתב ההגנה טוענת האם כי בהודעות SMS שכתב האב לבת זוגו לשעבר והגיעו לידיה, האב מודה שעשה "עבודה" במשך שנה כדי להסית את הבת נגד האם.

עוד טוענת האם כי האב לא באמת משלם על יחידת המגורים שבה הוא מתגורר עם בתו, וכי היא עצמה עובדת באופן שאיננו סדיר, בשל הריונות צמודים שעברה בשנתיים האחרונות. לדברי האם, היא נשאה גם בהוצאות טיפול פרטי לחידוש הקשר בינה לבין בתה, שעלותו אלפי שקלים.

במקרה זה צריך לשלול את יכולתו של הורה מנכר לדרוש מזונות עבור קטין שהוא עצמו ניכר

ניכור הורי הוא התעללות - כדור שלג בלתי ניתן לעצירה

"המקרה הזה הוא מקרה מובהק של ניכור הורי", אומרת עו"ד ירדן שלומי, המתמחה בדיני משפחה ומייצגת את האם בהליך המשפטי. "האם הורחקה על ידי האב מבתה באופן שיטתי ולאורך שנים".

לדברי עו"ד שלומי, "על האב להלין על עצמו, הוא שמנע מהאם לתפקד כאם ולשאת בעול גידולה של הבת המשותפת, כולל בהוצאות כלכלתה". עוד היא מציינת כי "ניכור הורי הוא התעללות לכל דבר ועניין. מדובר בכדור שלג בלתי ניתן לעצירה". לטענת עו"ד שלומי, המקרה יוצא הדופן מצדיק אי חיוב של האם במזונות בתה. "אם מנוכרת אינה יכולה לדרוש ביטול מזונות כפי שיכול לדרוש אב מנוכר ולכן הסעד המתבקש הוא להטיל את מלוא הוצאות קטין מנוכר על ההורה המנכר". 

האב תובע מזונות מהאם, שטוענת: הרצחת וגם ירשת?(1)

עו"ד שלומי מדגישה את הבעייתיות הקיימת בסוגיית ביטול מזונות קטין עקב הסתה: "בתי משפט לא נוהגים לבטל מזונות של ילד שלא אשם בכך שמי מהוריו אחראי להסתתו. מנגד, אם יוכח שסרבנות הקשר נובעת מהקטין עצמו, אזי ניתן לבטל את החיוב". לדבריה, מקרה זה שונה כי "צריך לשלול את יכולתו של הורה מנכר לדרוש מזונות עבור קטין שהוא עצמו ניכר". בכתב ההגנה צוין, מוסיפה עו"ד שלומי, כי מאחר שהאב מכלכל את בתו במשך ארבע שנים ללא תשלום מזונות מהאם, הדבר מעיד שהוא מסוגל להמשיך ולכלכל אותה.

"בישראל, דיני המזונות חלים על פי הדין האישי של הצדדים. אצל בני זוג יהודים חל המשפט העברי שקובע כי חבות האם יהודיה במזונות ילדיה הינה מדין צדקה והעול לפרנס קטין סרבן מוטלת על מי שמחזיק בו", אומרת עו"ד שלומי. לטענתה, מצבה הכלכלי של האם לא מאפשר לה לשלם מזונות לבתה, ובמישור העקרוני, "יש לקבוע שאם מונעים מהורה את זכויותיו ההוריות, לא ניתן להטיל עליו גם את חובותיו".

עומדים לפני גירושין? זקוקים לייעוץ צמוד ולליווי מקצועי בנקודת הזמן הרגישה בחייכם?פנו לעו"ד ירדן שלומי לייעוץ ראשוני בנושא 

עו"ד ירדן שלומי

עו"ד ירדן שלומי

משרד עו"ד ירדן שלומי הנו משרד בוטיק המעניק שירות ויעוץ בתחום דיני המשפחה, המשפט האזרחי – מסחרי וסייבר - אבטחת מידע והגנה על הפרטיות תוך דגש על יחס אישי ומקצועיות בלתי מתפשרת.

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
עו"ד ירדן שלומי

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה