zap group mishpati logo

תופעה: מועדוני כדורגל בליגות נמוכות מתעלמים מדיני העבודה

מאי תשלום משכורות ועד אי ביצוע הפרשות לפנסיה: יותר ויותר מועדונים בליגות נמוכות מנצלים שחקני כדורגל ולא משלמים להם את מה שמגיע להם ובניגוד לחוק. אסור להשלים עם התופעה

07.05.22
תאריך עדכון: 30.03.24
4 דק'
תופעה: מועדוני כדורגל בליגות נמוכות מתעלמים מדיני העבודה

 בשנים האחרונות זו כבר תופעה נפוצה: יותר ויותר שחקני כדורגל, בעיקר בליגות נמוכות, מתלוננים על כך שהמועדונים שעבורם הם משחקים מנצלים את מעמדם ולא משלמים להם את המגיע להם על פי חוקי העבודה.

"הגיעו אלי בזמן האחרון לא מעט שחקנים שהתלוננו על התופעה", מספרת עו"ד שרונה ברנבוים העוסקת בדיני עבודה ומנהלת כעת הליכים עבור שבעה שחקנים מול המועדונים בהם הם חברים. "בחלק מהמקרים לא שולמו משכורות ובאחרים פשוט התעלמו מזכויות סוציאליות של השחקנים".

לדברי עו"ד ברנבוים, ההתעלמות מהזכויות נעשית למרות שבתי הדין לעבודה קבעו, פעם אחרי פעם, כי בין שחקן כדורגל למועדון שעבורו הוא משחק מתקיימים יחסי עובד-מעביד לכל דבר ועניין, ולכן השחקן הוא עובד המועדון.

קיראו עוד בנושא >>> אפליה בעבודה: העובדת קיבלה שכר נמוך לאורך שנים בשל חברותה בקיבוץ

"גם ההתאחדות לכדורגל רואה בשחקנים כעובדים, ואף הוציאה פרוטוקול הקובע כי על הקבוצה לשלם לכל שחקן את מלוא זכויותיו, שכר חודשי  בזמן, הפרשות לפנסיה, נסיעות  ודמי הבראה. על הקבוצות לממן עבור השחקנים מכוח נוהג גם רכישות של נעלי ספורט ולשאת בעלות הבדיקות הרפואיות".

עם הגשת התביעה לבית הדין קמה לשחקנים הזכות לקבל בנוסף לסעדים המנויים בחוקי העבודה, גם תשלום הוצאות ושכר טרחת עורכת דין

"מנצלים את העובדה שהשחקנים רוצים להישאר בתחום"

לדברי עו"ד ברנבוים, כמה מהמועדונים מנצלים את העובדה שהשחקנים רוצים להישאר בתחום, ומפחיתים, בלי להודיע על כך, חלק מהמשכורות שלהם. "הגיע אלי לדוגמה שחקן מקבוצה בגליל שלא קיבל את המשכורת האחרונה שלו", היא מספרת. "במהלך העונה הקבוצה החליטה על דעת עצמה להפחית את משכורתו. סיכמו איתו על סכום שנמוך מהותית משכר המינימום, ובמהלך העונה הפחיתו את שכרו  ב-800 שקל לחודש".

עו"ד ברנבוים מספרת שרוב השחקנים בליגות הנמוכות מועסקים בקבוצות במשך 40-50 שעות בחודש, שמתחלקות בין אימונים ומשחקים. "רובם מקבלים שכר נמוך משכר המינימום, ולכן חייבים לעבוד בעבודה נוספת במקביל כדי להתפרנס".

בתי הדין לעבודה קבעו כי שחקני כדורגל ממלאים אחר כל המבחנים שנקבעו בפסיקה לבחינת יחסי עובד-מעביד. "השחקנים נדרשים למלא אחרי הנחיות ברורות, להגיע בזמן, להשתתף באימונים ובמשחקים, ולדווח כל דבר למנהל הקבוצה", אומרת עו"ד ברנבוים. "בנוסף, יש מקום קבוע שבו מתבצעים אימוני הקבוצה, ויש היררכיה ברורה. זה מוכיח בבירור שבין הצדדים מתקיימים יחסי עבודה שאי אפשר לערער עליהם".

בל נשכח כי חוקי העבודה הם חוקים קוגנטיים אשר אינם ניתנים להתניה, ולכן עם הגשת התביעה לבית הדין קמה לשחקנים הזכות לקבל בנוסף לסעדים המנויים בחוקי העבודה, גם תשלום הוצאות ושכר טרחת עורכת דין על ידי השופט/ת.

המועדונים מקבלים תשלומים שמנים מהרשויות המקומיות. מדובר בכספי ציבור לא זניחים בכלל, שהם עושים בהם כבשלהם, כיוון שאין עליהם כמעט פיקוח

"המועדונים מקבלים תשלומים שמנים מהרשויות"

במקרה שאותו תיארה עו"ד ברנבוים, פנה השחקן שיוצג על ידה לאחר סיום העונה למנהליו ותהה מדוע שכרו הופחת. המנהלים השיבו לו כי בעקבות קשיים שאליהם נקלעה הקבוצה, הוחלט לקצץ בשכר השחקנים. אבל את עו"ד ברנבוים התשובה הזאת קוממה.

"המועדון הזה ומועדונים מליגות נמוכות בכלל אינם מסכנים. הם מקבלים תשלומים שמנים מהרשויות המקומיות. מדובר בכספי ציבור לא זניחים בכלל, שהם עושים בהם כבשלהם, כיוון שאין עליהם כמעט פיקוח ולכן יש הרבה מאוד אי סדרים בליגות הנמוכות".

קיראו עוד בנושא >>> האם תקיפה יכולה להיחשב לתאונת עבודה?

עו"ד ברנבוים מתארת קיצוצי שכר שנעשים מהיום להיום, אי ביצוע הפרשות באופן סדיר והתעלמות גורפת מביצוע תשלומים על נסיעות, ימי חופשה ודמי מחלה. "המועדונים מחויבים להעביר את כל התשלומים הללו, אך לא עושים זאת, והשחקן צריך לרדוף אחרי מה שמגיע לו ולהרגיש לא מוערך, בעוד השחקן הוא קלף חשוב ומנצח לקיום הקבוצה ולקבלת התקציבים בעונה".

כדי למצות את זכויותיהם, נדרשים שחקני הליגות הנמוכות לא אחת לשכור את שירותיהם של עורכי דין ולהתנהל בצורה אסרטיבית מול הקבוצות. "פעם אחרי פעם אני נדרשת לשלוח מכתבי התראה לפני נקיטת הליכים משפטיים, ובלא מעט מקרים גם להגיש תביעות בשם אותם שחקנים".

תופעה: מועדוני כדורגל בליגות נמוכות מתעלמים מדיני העבודה(1)

לדברי עו"ד ברנבוים, במקרה המתואר צפוי השחקן לקבל מהמועדון כמה עשרות אלפי שקלים במסגרת הסדר פשרה שצפוי להיחתם בקרוב.

"חשוב להעביר את המסר לכל אותם שחקנים שנפגעים מכך שזכויותיהם נשללות על ידי מנהלי הקבוצות כאשר החוק עומד לצידם", מסכמת עו"ד ברנבוים. "הם צריכים לדעת שכאשר לא משלמים להם את כל מה שמגיע להם, קמה להם הזכות  לפנות לייעוץ משפטי ולמצות את זכויותיהם".

המשכורת שלכם לא שולמה במלואה? המעסיק לא הפריש לכם את כל הזכויות הסוציאליות המגיעות לכם? פנו לעו"ד שרונה ברנבוים, המתמחה בדיני עבודה, לייעוץ ראשוני בנושא

עו"ד שרונה ברנבוים

עו"ד שרונה ברנבוים

עו"ד שרונה ברנבוים – דיני עבודה, נזיקין, ייפוי כוח מתמשך ועוד. 92% הצלחה.

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
עו"ד שרונה ברנבוים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה