zap group mishpati logo

מיומנו של חוקר פרטי: כך עוקבות אחריכם החברות הגדולות במשק

מפועל שזייף תאונה כדי להקים עסק ועד נהג משאית שמכר את הסחורה של רשת הסופרמרקטים שבה עבד - כך פועלים המעסיקים הגדולים כדי לאתר הונאות בעזרת מעקבי חוקר פרטי

05.06.22
תאריך עדכון: 30.03.24
4 דק'
מיומנו של חוקר פרטי: כך עוקבות אחריכם החברות הגדולות במשק

רוב העובדים בשוק התעסוקה הישראלי הם עובדים חרוצים ונאמנים, שמרוויחים את לחמם ביושר. אבל, כפי שידוע, לכל כלל יש יוצא מן הכלל ומתברר שיש גם לא מעט עובדים שמנסים לרמות את המערכת ולנצל את האמון שנותן בהם המעסיק שלהם לצורכיהם הפרטיים.

מעקבים שמבצעים המעסיקים הגדולים במשק על ידי חוקרים פרטיים חושפים מעת לעת שורה של הונאות ומעשי נוכלות של עובדים כלפי המעסיקים שלהם: מפועל שזייף תאונת עבודה כדי לפתוח עסק במקביל לשעות העבודה, עד נהג משאית שמכר את הסחורה של הרשת שבה עבד. 

בעקבות המעקב והתיעוד פוטר אותו עובד מעבודתו ופיצויי הפיטורים נשללו ממנו. במקביל, נדחתה התביעה שהגיש העובד נגד המעסיק לקבלת פיצויים על תאונת העבודה שכביכול נגרמה לו

העובד הפצוע התברר כבעל עסק נמרץ

"יש לא מעט מקרים שבהם פונים אלי בתי עסק גדולים ומבקשים שאבצע מעקבים אחרי עובדים בעייתיים", מספר אורי יעקב, חוקר פרטי המתמחה בביצוע חקירות פרטיות עבור חברות גדולות. "החקירות הן למשל אחרי עובדים שנעלמים או אחרי מי שעושים דברים מוזרים שמעוררים חשד".

כך למשל פנה אליו מנהל של אחת החברות הקבלניות הגדולות בדרום. "הוא סיפר שאחד העובדים שלו, שהיה מומחה בתחום הגבס, טען שנפצע בגבו בתאונת עבודה במפעל, והחל להצהיר באופן מאסיבי מדי יום על כך שהוא נמצא בחופשת מחלה". העובד הגיש תביעת פיצויים על תאונת העבודה כנגד מעסיקו, שמצידו ביקש להעמיק את החקירה נגדו. "לאורך תקופת המעקב אחרי העובד, שארכה עשרה ימים, תיעדתי אותו מבצע עבודות פרטיות והבנתי שהוא התחיל להקים עסק על חשבון זמן העבודה של המעסיק שלו".

בשלב מסוים עשה יעקב תרגיל והתקשר לעובד כדי להזמין ממנו ביצוע של עבודת גבס. "בעקבות זאת, אותו עובד הציע לי לבוא להתרשם מהעבודות שלו באופן אישי ותיעדתי אותו במצלמה נסתרת מסביר לי שהוא קבלן גדול הפועל בתחום הגבס ובדרך להקים חברה גדולה בתחום".

בעקבות התיעוד פוטר אותו עובד מעבודתו ופיצויי הפיטורים נשללו ממנו. במקביל, נדחתה התביעה שהגיש העובד נגד המעסיק לקבלת פיצויים על תאונת העבודה שכביכול נגרמה לו, והוא חתם על טופס שבו ויתר על כל טענה כלפי החברה והצהיר שהוא מוותר על קבלת כל פיצוי ממנה.

אצל הבעלים של רשת הקמעונאות התעורר החשד כי קרוב משפחתו העובד אצלו כנהג חלוקה לוקח יותר סחורה מכפי שהוא צריך

הנהג מכר סחורה שאמור היה לשנע

במקרה אחר, שעליו מספר יעקב, ביקש ממנו בעלים של רשת קמעונאות מהגדולות בארץ לעקוב אחרי קרוב משפחתו המועסק אצלו כנהג משאית. "אותו עובד צריך היה לשנע את הסחורה מהמחסן המרכזי של הרשת לסופרמרקטים שלה בכל אזור הצפון והמרכז", מספר יעקב, "ואולם, אצל הבעלים של הרשת התעורר החשד שקרוב משפחתו לוקח יותר סחורה מכפי שהוא צריך וחוזר בלי כלום".

אחרי שבוע של מעקבים התברר שהחשדות נגד העובד היו מוצדקים. "התברר שהעובד לוקח הרבה סחורה מהמחסן, עוצר בדרך בסופרמרקטים קטנים ושכונתיים, מספק להם את הסחורה ומקבל בתמורתה כסף מזומן היישר לכיסו", מספר יעקב.

מעלליו של העובד תועדו באופן מפורט על ידי יעקב וצוותו, ולאחר מבצע המעקבים הם הגישו דו"ח מפורט על כל מעשיו. "בעקבות הדו"ח העובד פוטר ללא פיצויים ונתבע על ידי הבעלים", מספר יעקב. "בסופו של דבר, בגלל שהוא בן משפחה, הכל נסגר בשקט".

מיומנו של חוקר פרטי: כך עוקבות אחריכם החברות הגדולות במשק(1)

יעקב, שמחזיק במשרד חקירות פרטי זה 12 שנים ובעבר שימש כלוחם ביחידה מיוחדת של משמר הגבול, מבצע את החקירות תוך שימוש באמצעים טכנולוגיים מתקדמים. לדבריו, העבודות שהוא מבצע עבור חברות גדולות לא מסתכמות רק בביצוע מעקבים אחרי עובדים. "יש לכל חברה צורך אחר, ממודיעין עסקי ועד בדיקות נאותות", הוא מסביר. "למשל, מתעורר לא אחת צורך לבצע חקירות על שותף פוטנציאלי כדי לוודא שמי שנכנסים איתו לשותפות הוא לא נוכל, או לבצע בדיקות של כדאיות העיסקה".

מעסיקים גדולים? זקוקים לביצוע חקירות על ידי חוקר פרטי מנוסה כדי לעקוב אחרי עובדים או לבחון שותפים פוטנציאליים? פנו לאורי יעקב לייעוץ ראשוני

צילומים: שאטרסטוק

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים
  • פורום בגידות - שאלות ותשובות

    פורום בגידות - שאלות ותשובות

    האם במקרה של בגידת אחד מבני הזוג נפסקת חובת תשלום המזונות? האם לבגידה תהיה השפעה על חלוקת הרכוש? עו"ד נורית פיש, מנהלת פורום בגידות בפורטל משפטי, עונה על שאלות הגולשים
    3 דק'
  • תביעת אבהות: של מי הילד הזה?

    תביעת אבהות: של מי הילד הזה?

    שאלה הנוגעת לזהות אביו של ילד מתעוררת לא פעם בבית המשפט לענייני משפחה. בעוד זהות האם ברורה מטבע הדברים, את זהות האב לא ניתן לקבוע בקלות. לקביעה זו חשיבות רבה - לאב יש זכויות וחובות מתוקף מעמדו. בירור זהותו של האב מתאפשר על ידי בדיקת רקמות להורים ולילד. על תביעת אבהות, בדיקת רקמות ומה שביניהן
    6 דק'
  • כך תימנעו מהרשעה פלילית

    כך תימנעו מהרשעה פלילית

    הוגש נגדכם כתב אישום? זה לא סוף העולם. גם אם בית המשפט יקבע שאתם אשמים, עדיין ייתכן שתצליחו לשכנע אותו שלא להרשיע אתכם
    7 דק'