zap group mishpati logo

גל ביטולי טיסות – איך תקבלו פיצויים מחברות התעופה?

ביטולי הטיסות ברחבי העולם הגיעו גם לישראל, ובשבועות האחרונים הכאוס שולט בנתב״ג. למה הקורונה עדיין משפיעה על ענף התיירות ואיך תקבלו פיצויים על טיסה שהתבטלה?

מאת: רני זהר
07.06.22
תאריך עדכון: 07.06.22
7 דק'
גל ביטולי טיסות – איך תקבלו פיצויים מחברות התעופה?

עיקרי הכתבה:

  • כאוס בענף התעופה – גל ביטולי טיסות של חברות התעופה ברחבי העולם ובארץ משאיר נוסעים רבים תקועים ללא פתרון.
  • מחסור בכוח אדם בכל חברות התעופה, עקב גל פיטורים במהלך מגיפת הקורונה, גורם לכך שהחברות מוכרות כרטיסים לטיסות שהן לא מצליחות לאייש.
  • חוק שירותי התעופה מבטיח החזר ופיצויים על טיסה שהתבטלה, אך מי ששילמו על מלון ושאר שירותי תיירות בחו״ל יצטרכו להתמודד עם מדיניות הביטול הזרה ועם דמי ביטול שתוצאתם הפסדים כספיים.
    _______________________________________

חברת התעופה בריטיש איירויז ביטלה יותר מ-100 טיסות ביום בממוצע במספר שבועות האחרונים

משבר בעולם התעופה – מה הם הגורמים?

ברחבי העולם ובימים האחרונים גם בישראל, מתנהל משבר בעולם התעופה שתוצאותיו הן ביטול טיסות מסיבי מצד חברות התעופה, שלא עומדות בביקוש הגדול לטיסות. הסיבה העיקרית לכך היא מחסור באנשי צוות, שאינו עומד בקו אחד עם התחדשות תעשיית התיירות והביקוש המסיבי לטיסות.

חברת התעופה בריטיש איירויז ביטלה יותר מ-100 טיסות ביום בממוצע במספר שבועות האחרונים. בסוף השבוע האחרון בוטלו יותר מ-2,000 טיסות בתוך ארה״ב, רובן על ידי אמריקן איירליינס, שביטלה כ-5% מסך הטיסות בלוח הזמנים שלה. יונייטד איירליינס ביטלה כ-164 טיסות ביום חמישי האחרון.

במהלך שנתיים של מגיפת הקורונה חברות התעופה נאלצו לקצץ בעלויות ולפטר עובדים, וכעת הן מתמודדות עם ההשלכות הישירות של כך, הנובעות מאותה סיבה – אחרי שנתיים של הגבלות, סגרים ואזהרות מסע, הביקוש לראות עולם רק גובר. בשל המחסור בכוח אדם, חברות התעופה אינן מסוגלות לעמוד בקצב הגובר של ביקוש לטיסות.

נוסף לגל פיטורים גדול, קיצוץ העלויות בא לידי ביטוי גם בתנאים של עובדי חברות התעופה, עם שכר נמוך, שעות עבודה לא קלות וחניה בתשלום, מה שמקשה על גיוס עובדים חדשים בתקופה זו. לא רק זאת, גם תהליך הגיוס הארוך, שכולל הכשרה ובדיקות רקע בטחוניות, מונע את הפתרון המהיר לביקושי השיא.

חברת אל על ביטלה בשבועות האחרונים יותר מ-20 טיסות, חלקן בוטל מספר שעות בלבד לפני הטיסה

ומה קורה בישראל? ביטולי טיסות באל על ובחברות הלואו קוסט

כבר בחג הפסח נראו עומסים כבדים בנמל התעופה בן גוריון, וכעת, כאשר חודשי הקיץ והחופש הגדול מתקרבים בצעדי ענק, נראה כי המצב לא משתפר. עומסים כבדים בנמל התעופה הלאומי נרשמים לצד מחסור משמעותי בכוח אדם, גם בנתב״ג וגם בחברות התעופה.

חברת אל על ביטלה בשבועות האחרונים יותר מ-20 טיסות, חלקן בוטל מספר שעות בלבד לפני הטיסה. הסיבה לכך, בדומה למשבר של חברות תעופה גדולות ברחבי העולם, היא משבר תעסוקתי, כאשר באל על נוספה לזאת מחלוקת בין הנהלת החברה לטייסים, שנאבקים לקבל את השכר שקיבלו טרם משבר הקורונה, שקוצץ בשיעור של 31% משכר הבסיס.

שתי חברות תעופה לואו קוסט שנרשמו בין הפעילות ביותר בנתב״ג, וויזאיר ואיזיג׳ט, החלו לבטל טיסות על קו ישראל בשבועות האחרונים. חברת הלואו קוסט הבריטית איזיג׳ט נאלצה לבטל יותר מ-300 טיסות שהיו אמורות להמריא משדות תעופה שונים ברחבי בריטניה.

נוסע שטיסתו בוטלה לא יהיה זכאי לפיצוי כספי אם חברת התעופה הודיעה על הביטול כ-14 ימים לפחות לפני מועד הטיסה

ביטול טיסה – מהו הדין מבחינת החזר כספי או פיצויים?

במקרה של ביטול טיסה, חוק שירותי התעופה קובע כי נוסע שטיסתו בוטלה יהיה זכאי לקבל מחברת התעופה, לרבות לואו קוסט, הטבות:

  • שירותי סיוע
  • השבת תמורה או כרטיס טיסה חלופי לפי בחירת הנוסע
  • פיצוי כספי לפי מרחק הטיסה:

עד 2,000 ק״מ – 1,300 שקל

עד 4,500 ק״מ – 2080 שקל

מעל 4,500 ק״מ – 3,120 שקל

האם עדיין מגיעים לי פיצויים אם קיבלתי כרטיס טיסה חלופי?

במקרה שבו הנוסע קיבל כרטיס טיסה חלופי, חברת התעופה יכולה להפחית במחצית את סכום הפיצוי שהנוסע זכאי לו, רק בתנאי שהאיחור במועד הנחיתה ביחס למועד הנחיתה המקורי עונה על התנאים הבאים:

  • עד שעתיים איחור – אם הטיסה היא למרחק של עד 2000 ק״מ.
  • עד שלוש שעות איחור – אם הטיסה היא במרחק של עד 4,500 ק״מ.
  • עד ארבע שעות איחור – אם הטיסה היא במרחק העולה על 4,500 ק״מ.

מתי אין זכאות לפיצוי כספי על טיסה שבוטלה?

נוסע שטיסתו בוטלה לא יהיה זכאי לפיצוי כספי:

  • אם חברת התעופה הודיעה על הביטול כ-14 ימים לפחות לפני מועד הטיסה.
  • אם הודיעה החברה על ביטול בין שבעה ל-14 ימים לפני מועד הטיסה, והנוסע קיבל את הצעתה לטיסה חלופית לאותו יעד שמועד המראתה הוא לכל היותר שעתיים לפני מועד ההמראה המקורי, ומועד הנחיתה הוא לא יאוחר מארבע שעות לאחר המועד המקורי לנחיתה.
  • אם הודיעה חברת התעופה פחות משבעה ימים על ביטל הטיסה, והנוסע קיבל את הצעתה לטיסה חלופית לאותו יעד שמועד המראתה הוא לכל היותר שעה לפי מועד ההמראה המקורי ולא יאוחר משעתיים ממועד הנחיתה המקורי.
  • אם הטיסה בוטלה כתוצאה מנסיבות מיוחדות שלא בשליטת החברה.
  • אם הטיסה בוטלה בשל שביתה.
  • אם הטיסה בוטלה כדי להימנע מחילול שבת או חג.

אם רכשתם מראש בחו״ל אירוח במלון, השכרת הרכב, כרטיסים להצגות, מוזיאונים והופעות – לא בטוח שתצליחו לקבל החזר כספי ותיאלצו להתמודד עם מדיניות ביטול זרה, דמי ביטול והפסדים כספיים

מה עושים עם המלון שכבר הזמנתם?

אם למשל הזמנת מלון בדובאי, והטיסה בוטלה, האם חברת התעופה לוקחת אחריות על זה שהזמנת בית מלון ושילמת עליו? חברת התעופה לוקחת אחריות רק על ביטול כרטיס הטיסה, ביטול שהות במלון יהיה צריך להתבצע מול העסק עצמו על פי החוק הישראלי להגנת הצרכן, או על פי מדיניות הביטול של המלון עצמו.

החוק להגנת הצרכן קובע כי במקרה של עיסקת מכר מרחוק באמצעות אתר אינטרנט, מי שרכש שירותי תיירות בחוץ לארץ - למשל הארחה בבית מלון, שכירת רכב, כרטיס להופעה, טיסת פנים בודדת בתוך המדינה וכו׳ - יכול לבטל את העיסקה אם הביטול נעשה בתוך 14 ימים ממועד ביצוע העיסקה ונותרו לפחות שבעה ימים שאינם ימי מנוחה ממועד ביטול העיסקה ועד למועד מתן השירות. אם הצרכן הוא אדם עם מוגבלות, אדם שמלאו לו 65 או עולה חדש, הביטול יכול להתבצע  בתוך ארבעה חודשים ממועד העיסקה.

במקרה של ביטול שנעשה מפני שהצרכן התחרט, הוא ישלם דמי ביטול בגובה 5% ממחיר העיסקה, או בסך 100 שקל, לפי הנמוך מביניהם.

ביטול שאינו עומד בתנאים אלה נעשה בהתאם לתנאים של העסק. במקרה שבו השירותים ניתנים בחוץ לארץ, העסק יכול להציע ללקוח שתי חלופות לביטול העיסקה:

  • זכות ביטול לפי חוק הגנת הצרכן הישראלי.
  • מדיניות הביטול של העסק מחוץ לישראל.

אם כן, מי שטיסתו התבטלה ברגע האחרון יוכל לקבל פיצוי כספי ודאי מחברות התעופה, אך כל שאר השירותים שרכש מבעוד מועד בחו״ל, כמו המלון, השכרת הרכב, כרטיסים להצגות, מוזיאונים והופעות – לא בטוח שיצליח לקבל החזר כספי עליהם ויצטרך להתמודד עם מדיניות ביטול זרה, דמי ביטול וככל הנראה הפסדים כספיים.

מה הצפי לקיץ? התחזיות פסימיות

שיא עונת התיירות עוד לפנינו והתחזיות אינן צופות עתיד ורוד למי שירצו לטוס בחודשים הקרובים. בעיות אספקה ברחבי העולם עקב מלחמת רוסיה-אוקראינה גורמות לכך שמחירי הדלק רק ממשיכים לעלות. זאת, לצד עליית המחירים הכללית במשק והמחסור בכוח אדם בכל ענף התעופה, בשילוב עם הביקוש הגובר לטיסות של החודשים הבאים, יביאו לסיר לחץ שאת תוצאותיו נראה בקיץ הקרוב, עם השלכה ישירה על מחירי הטיסות שיטפסו ויתייקרו גם הם.

בישראל לא רק שהחופש הגדול בחודשי יולי-אוגוסט עוד לפנינו, גם עונת החגים שתחלוש על סוף ספטמבר וכל חודש אוקטובר תביא לביקוש שיא בטיסות, ואין ספק שנתב״ג מוגבל ביכולותיו להכיל את העומסים הצפויים, כמו גם חברות התעופה שמוכרות כרטיסים שהן אינן מסוגלות לספק וגורמות לעוגמת נפש אצל מי שחיכו במשך שנתיים של מגיפה כדי לנפוש.

צילומי אילוסטרציה: שאטרסטוק

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה