zap group mishpati logo

הסדרת חובות ברשות האכיפה והגבייה

חייבים שעומדים בפני חדלות פירעון יכולים ליהנות מהליך חדש יחסית שמאפשר סילוק חובות בדרך מהירה, לעתים זולה יותר, וללא ההגבלות הכלכליות הקשות שמוטלות במסגרת הליכי חדלות פירעון

12.06.22
תאריך עדכון: 30.03.24
4 דק'
הסדרת חובות ברשות האכיפה והגבייה

כאשר פונים למשרדי חייבים, אני נדרשת לקבל מידע מהרשויות על מנת לבנות לכל חייב תכנית כלכלית המתאימה לו. לפני בניית התכנית, אני בוחנת מספר פרמטרים: מצב משפחתי, מצב כלכלי, מעמד עבודה והחשוב מכל - יכולת כלכלית של החייב לפרוע את חובותיו.

גיל (שם בדוי) הגיע למשרדי בבוקר יום ראשון, כאשר הוא עתיד לטוס עם חברים ביום חמישי הקרוב לחופשה. לחובתו עמדו ארבעה תיקים בהוצאה לפועל עם חובות מצטברים על סך 47,000 שקל. בשל חובות אלה, כלל ההגבלות הוטלו עליו מכוח החוק, לרבות צו עיכוב יציאה מהארץ.

חובותיו של גיל צברו במשך שנים רבות ריביות והוצאות אכיפה העולים על חובותיו. בחנתי את האפשרות לסייע לו לסגור את חובותיו בהסדר נושים, וזאת על מנת לסלק את חובותיו בדרך מהירה, לחסוך לא מעט כסף, להסיר את הגבלותיו, והכי חשוב – על מנת שייצא לדרך כלכלית וחברתית חדשה.

וכך היה: משרדי ערך הסדרי נושים פרטני בכל אחד מהתיקים, דבר שחסך לחייב 21,000 שקל. ההסדרים שולמו, התיקים נסגרו, ההגבלות הוסרו, והחייב, שלא היה חייב יותר, טס לחו"ל לראשונה מזה שנים. עם חזרתו ארצה חזר למעגל העבודה מבלי לחשוש לעניין עיקולים והגבלות שרבצו מעל ראשו.

החוק קובע כי חייב יכול להגיע עם נושיו להסכם סגירת התיקים בסכום ובתנאים שיוסכמו על הצדדים, ללא התערבות בית המשפט או ההוצאה לפועל

הרפורמה שמאפשרת לצאת לדרך חדשה

לפני פנייה להליך של הסדר חובות, חשוב שהחייב יבין לעומק מה הם היתרונות והחסרונות של כל הליך ומה מתאים לו. רבים טועים לחשוב שיש הליך שבו קיים הפטר מכלל מהחובות. לא כך הדבר, אך הליך הסדר הנושים פותח חלון הזדמנויות עבור החייב.

הסדר נושים הוא כלי שניתן לחייבים ולנושים במסגרת רפורמת "חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי" משנת 2019. החוק קובע כי חייב יכול להגיע עם נושיו להסכם סגירת התיקים בסכום ובתנאים שיוסכמו על הצדדים, ללא התערבות בית המשפט או ההוצאה לפועל, כאשר בזמן המשא ומתן ביניהם לא יינקטו צעדי אכיפה נגד החייב.

לעומת איחוד תיקים, סגירת תיק אחרי תיק מול הנושים יכולה להיראות כמו דרך ארוכה ומסורבלת, אך למעשה ניתן לקצר מאוד את הזמן מאחר שאין תלות בבתי המשפט. גם החיסכון בכסף יכול להיות גדול, שכן הצדדים הם שמסכמים ביניהם כמה ישולם.

נושים רבים מבינים כיום שעדיף להם להתפשר על סכום ההחזר שיקבלו מאשר להיגרר שנים בבתי משפט או בהוצאה לפועל, שם הסכום הסופי כלל אינו מובטח. הניסיון מראה שבדרך זו ניתן להקטין את החוב בעשרות אחוזים ולצאת במהרה לדרך כלכלית חדשה, ללא כתם.

ההליך מתאים לחייבים שחובותיהם לא עולים על 50 אלף שקל, מתחייבים להליך ומשתפים עימו פעולה. היתרונות לפנייה להסדר נושים רבים:

  1. הסרת עיקולים והגבלות באופן מיידי על פי סעיף 77 א' לחוק הוצאה לפועל (ברגע שהבקשה הוגשה, עוד לפני צו לפתיחת ההליכים בכונס).
  2. לא ניתן לפתוח הליכים ותיקים נגד החייב במידה שיתגלו חובות נוספים.
  3. צו תשלומים שייקבע על פי אמות המידה של החייב ובהתאם ליכולת הכלכלית שלו.
  4. הפטר חלוט על שאר חובותיו.
  5. הליך קצר יחסית (ארבע שנים על פי החוק החדש).
  6. לעתים קרובות מתבצעת מחיקה מהחוב.
  7. ההלך נועד לשקם כלכלית וחברתית את החייבים ולתת להם הזדמנות לשלם את חובותיהם לחברה.

לא מעט חייבים מגיעים לייאוש כה גדול, שהם מרגישים שכבר אין להם מה להפסיד, ולכן ממשיכים לקחת הלוואות ונכנסים לחובות עמוקים עוד יותר

תקווה חדשה לחייבים

חייבים רבים מגיעים לחדלות פירעון במצב של ייאוש. הם בטוחים שלעולם הם לא יטוסו שוב לחו"ל, שלא יהיה להם רישיון נהיגה, שהחשבון שלהם לעולם לא ישוחרר, שלא יוכלו לקבל יותר תלוש שכר, שלעולם לא תחזור אליהם חירותם. לא מעט חייבים מגיעים לייאוש כה גדול, שהם מרגישים שכבר אין להם מה להפסיד, ולכן ממשיכים לקחת הלוואות ונכנסים לחובות עמוקים עוד יותר. האפשרות להסדר נושים נותנת תקווה, וזו חשובה מאין כמוה בדרך לשיקום ולחזרה להתנהלות תקינה.

חשוב לדעת שגם בחובות כבדים מאוד, הסדר נושים יכול להוציא את החייב לחופשי במהירות ותוך חיסכון עצום

דרישת שלום מחו"ל

גיל פנה אלי לראשונה ביום ראשון. ביום שישי כבר קיבלתי לטלפון שלי הודעה ללא מילים, רק תמונה אחת שאומרת הכל: יד אוחזת בדרכון וצילום של היעד אליו הגיע גיל. התיקים שעמדו נגדו היו מטעם כביש 6, חברת פרטנר ובנק דיסקונט, גופים שמשרדי מכיר היטב, היכרות שעזרה לזרז את ההליכים מול עורכי הדין. סגרנו מולם תיק אחרי תיק, תוך תשלום מינימלי, וביום רביעי הרקורד כבר היה נקי.

הסדרת חובות ברשות האכיפה והגבייה(1)

הסיפור של גיל הוא דוגמה קטנה למה שהסדר נושים יכול לתת. חשוב לדעת שגם בחובות כבדים מאוד, הסדר נושים יכול להוציא את החייב לחופשי במהירות ותוך חיסכון עצום, וזה הליך שתמיד כדאי לשקול ולבדוק אם הוא אפשרי.

צילום משמאל: משרד עו"ד ורד רוקח בוחבוט

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים