zap group mishpati logo

חשיבותו של הסכם חלוקת עיזבון בין יורשים

הסכם עיזבון בין יורשים עשוי להקל עליהם בפן הכלכלי, המשפחתי וגם בפן האישי. על מנת לנצל את החוק בצורה האופטימלית ולמנוע אי הבנות ועימותים עתידיים בין היורשים, מומלץ להיעזר בעת עריכת ההסכם בעו"ד שזהו תחום התמחותו

01.07.22
תאריך עדכון: 30.03.24
4 דק'
חשיבותו של הסכם חלוקת עיזבון בין יורשים

חוק הירושה (תשכ"ה-1965) קובע כי עם מותו של האדם המוריש, עזבונו יחולק בהתאם לקבוע בצוואתו - אם אכן קיימת אחת כזו. אם לא קיימת צוואה, יחולק עזבונו של הנפטר בהתאם לחוקי הירושה על פי דין. עם זאת, לעתים היורשים חפצים בחלוקה אחרת של נכסי העיזבון, ובמקרה שכזה קיימת חשיבות רבה לקיומו של הסכם חלוקת עיזבון בין היורשים.

עו"ד נורית דגן, מומחית לדיני משפחה וירושה, מסבירה על חשיבותו של ההסכם: "בהיעדר הסכם חלוקת עיזבון, אם יקבלו היורשים את נכסי העיזבון כפי שנקבע על פי חוק ולאחר חלוקת העיזבון פשוט יחליפו ביניהם את הנכסים לפי ראות עיניהם, הדבר עלול להביא להוצאות כלכליות כבדות ולמסים שונים בגין העברות הנכסים". כלומר, במידה שהנכס שהתקבל בירושה יירשם תחילה בחלקים שווים בין היורשים ורק לאחר מכן תתבצע העברה קניינית בינם לבין עצמם, ייחשב הדבר כעסקת מקרקעין לכל דבר, החייבת במס שבח, במס רכישה ולעתים גם בהיטל השבחה. "לשם כך", אומרת עו"ד דגן, "יורשים המעוניינים בחלוקה שונה של נכסי עיזבון המוריש מזו שנקבעה על פי חוק, רצוי מאוד שיערכו ביניהם הסכם חלוקת עיזבון".

בית המשפט, הרשויות ולשכת רישום המקרקעין (הטאבו) רואים בחלוקה שנקבעה בהסכם עיזבון ככזו שגוברת על החלוקה שנעשתה על פי דין ו/או צוואה

הסכם חלוקת עיזבון למניעת עימותים בעתיד

לבד מהעובדה שהסכם חלוקת עיזבון עשוי לחסוך בהוצאות כלכליות רבות, הוא גם מגדיר בצורה מדויקת את רצונותיהם של היורשים ובכך יכול למנוע אי הבנות ועימותים ביניהם בעתיד.

היורשים, כאמור, רשאים לערוך חלוקה שונה של נכסי העיזבון של המוריש מזו שנקבעה בצוואתו או על פי כללי הירושה על פי דין. בית המשפט, הרשויות ולשכת רישום המקרקעין (הטאבו) אף רואים בחלוקה שנקבעה בהסכם עיזבון ככזו שגוברת על החלוקה שנעשתה על פי דין ו/או צוואה. עו"ד דגן מוסיפה: "קיימת גם אפשרות לבצע העברות נכסים ו/או כספים מתוך נכסי העיזבון (לרבות מקרקעין), תוך שימוש בהסכם חלוקת עיזבון. במצב זה לא יחויבו היורשים במסים וגם יינתן פטור ממס שבח ו/או מס רכישה ו/או היטל השבחה בגין העברות אלו".

קיראו עוד >>>  ייפוי כוח מתמשך: חירות מלאה, עד לפרטי פרטים

עו"ד דגן מציגה דוגמה: "נניח שהעיזבון של המוריש, אשר כולל דירה וכספים בחשבונות בנק, אמור להיות מחולק בין שני ילדים באופן שווה, היורשים יכולים למשל להחליט שאחד מהם יקבל את הדירה והשני יקבל את הכספים שקיימים בחשבונות הבנק".

דוגמה אחרת: "נניח שיש שלוש דירות למוריש וגם כספים בחשבונות הבנק - כל ילד יקבל דירה, והכספים יחולקו שווה בשווה בין שלושת הילדים. אם דירה אחת היא יקרה יותר, ניתן להעביר לילדים אחרים כסף בשווי ההפרש. "זה פשוט", אומרת עו"ד דגן, "כשכל הכספים המועברים בין היורשים הם מתוך נכסי העיזבון, לא יחול עליהם מס. אם היורשים מוסיפים כספים ו/או זכויות שוות כסף מחוץ לנכסי העיזבון, ימוסו הצדדים רק על הכספים הנוספים שהועברו ביניהם".

חשיבותו של הסכם חלוקת עיזבון בין יורשים(1)

חשוב לדעת כי אין חובה כיום לאשר הסכם חלוקת עיזבון בבית משפט והוא נכנס לתוקף מיד עם חתימתו

מי רשאי לערוך הסכם חלוקת עיזבון?

"רק יורשים על פי דין ו/או מכוח צוואה רשאים לערוך הסכם חלוקת עיזבון ולזכות בפטור ממיסוי. לאחר חתימת היורשים על הסכם חלוקת העיזבון, יש להגישו בצירוף צו ירושה ו/או צו קיום צוואה מקורי ללשכת רישום המקרקעין, ולצרף בקשה לרישום הסכם חלוקת עיזבון".

נסכם ונאמר גם כי הסכם עיזבון בין היורשים בהחלט מקל רבות בפן הכלכלי, בפן המשפחתי וגם בפן האישי. על מנת לנצל את החוק בצורה האופטימלית וכן על מנת למנוע אי הבנות ועימותים עתידיים בין היורשים, יש להיעזר בעת עריכת ההסכם בעו"ד שזהו תחום התמחותו.

חשוב לדעת כי על מנת להקל על היורשים ולהפחית את הביורוקרטיה שקיימת ברשויות, אין חובה כיום לאשר הסכם זה בבית משפט והוא נכנס לתוקף מיד עם חתימתו.

עו"ד דגן נורית

עו"ד דגן נורית

נורית דגן היא עורכת דין מוסמכת, בעלת תואר ראשון במשפטים מטעם מכללת שערי משפט, וחברה בלשכת עורכי הדין בישראל. עוסקת בכל הקשור לדיני משפחה, לדיני מקרקעין, לפשיטת רגל ולביטוח לאומי, לאחר שעברה מגוון השתלמויות בתחומים אלה מטעם לשכת עורכי הדין. כמו כן, היא ליטיגטורית מנוסה ומגשרת מוסמכת.

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
עו"ד דגן נורית

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה