zap group mishpati logo

הוטרדת במקום העבודה? זה מה שעלייך לעשות

על פי נתוני הלמ"ס, 97% ממקרי ההטרדות המיניות של נשים מתרחשות במקום העבודה אך רובן לא מדווחות למשטרה. "במקרים של הטרדה מינית במקום העבודה, יש לפעול! והכי חשוב – אל תישארי לבד", אומרת עו"ד שרון רוזין ומסבירה כיצד לפעול

17.09.22
תאריך עדכון: 30.03.24
4 דק'
הוטרדת במקום העבודה? זה מה שעלייך לעשות

רוב רובן של ההטרדות המיניות בישראל מתרחשות במקומות העבודה. מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עולה כי 97% ממקרי ההטרדות המיניות של נשים מתרחשות בעבודה, אך הבעיה היא שרק חלק קטן מהנשים פונות לדווח על כך למשטרה.

הטרדות מיניות הן לא רק רצון לקשר מיני, גם שימוש במילים שיש בהן התייחסות מינית יכול להיחשב כהטרדה מינית. הטרדה מינית היא כל אחד מהמעשים הבאים:

  • הצעות חוזרות בעלות אופי מיני, המופנות לאדם אשר הראה למטריד כי אינו מעוניין בהצעות אלו.
  • התייחסויות חוזרות המופנות לאדם, המתמקדות במיניותו, כאשר אותו אדם הראה למטריד כי אינו מעוניין בהתייחסויות.

מ' עבדה בשירות טלפוני בענף המזון בצפון הארץ. כבר בתחילת העסקתה חוותה הטרדות מיניות על ידי עובד נוסף, באמצעות אמירות בעלות אופי מיני. מ' פנתה לממונה שלה, שבחר להעלים עין ויעץ לה: "תגידי שיש לך חבר ותיפטרי ממנו". הקולגה, שבהמשך גם כיהן כמנהלה הישיר של מ', המשיך להטריד אותה והיא הרגישה מאוימת. היא פנתה לממונה על הטרדות מיניות במקום עבודתה וגם במקרה זה בחרה הממונה להעלים עין והשיבה: "זה המנהל ואם לא טוב לך במקום העבודה, תלכי לעבוד במקום אחר או שתלכי להתלונן במשטרה".

למרות הבטחות הממונה על הטרדות מיניות במקום העבודה, לא לשבץ את הצדדים באותה משמרת, שובצה מ' באותן משמרות עם המטריד

מהו תפקידו של הממונה על הטרדות מיניות בעבודה?

תפקידו של כל ממונה על הטרדות מיניות במקום עבודה הוא לנקוט אמצעים סבירים כדי למנוע הטרדה מינית או התנכלות במסגרת יחסי העבודה ולטפל בכל מקרה ולשם כך עליו:

  • לקבוע דרך יעילה להגשת תלונה בשל הטרדה מינית או התנכלות ולבירור התלונה.
  • לטפל ביעילות במקרה של הטרדה מינית, שידע אודותיה וכן לעשות כל שביכולתו כדי למנוע את הישנות המעשים האמורים וכדי לתקן את הפגיעה שנגרמה למתלונן/ת עקב ההטרדה או ההתנכלות.
  • מעביד שלא מילא את חובותיו לפי סעיפים קטנים (א)(1) ו-(2) ו-(ב) יהיה אחראי לעוולה אזרחית לפי סעיף 6, או לעוולה אזרחית בשל פגיעה כאמור בסעיף 7 לחוק שוויון ההזדמנויות בעבודה, שעשה עובדו, או ממונה מטעמו אף אם אינו עובדו, במסגרת יחסי העבודה…".

מ' זומנה לשיחת בירור, ולמרות הבטחות הממונה לא לשבץ את הצדדים באותה משמרת, שובצה מ' באותן משמרות עם המטריד, ובתגובה לטענותיה הגיבה הממונה: "אני מבינה שאת רוצה שנפטר אותך, אפשר להסתדר בלעדייך". מ' אכן נאלצה לעזוב את מקום עבודתה. במקרה זה, מ' אינה מחויבת במתן הודעה מוקדמת לפני התפטרותה, והתפטרותה נחשבת ל"התפטרות שדינה כפיטורים".

הוטרדת במקום העבודה? זה מה שעלייך לעשות(1)

מ'  פנתה לעו"ד שרון רוזין לקבלת ייעוץ וליווי משפטי. "במקרה הנוכחי תבענו את המעסיק ואת הממונה, אך לא את הנילון", אומרת עו"ד רוזין, "הממונה למעשה לא עשתה את המוטל עליה, בהתאם לחוק הטרדות מיניות, לא נקטה באמצעים סבירים בזמן אמת למנוע את הישנות המקרים, ולכן יש לראות אותה כאחראית לפגיעה בתובעת".

מקרים כאלה עולים בפני בתי המשפט חדשות לבקרים, כאשר בפועל חומרת המעשים המיוחסים לנתבעים לקולא ולא לחומרא

את חשה מוטרדת? תעדי את ההטרדה עד כמה שניתן בצילום או בהקלטה

מקרה זה בא לפתחו של בית הדין לעבודה. "למרבה הצער, השופטת עשתה כל שביכולתה לשכנע את מ' כי החקירה בדיון ההוכחות תסב לה עוגמת נפש. לאחר התלבטות וסערת רגשות, הגיעו הצדדים להסדר", אומרת עו"ד רוזין ומוסיפה: "מקרים כגון אלה עולים בפני בתי המשפט חדשות לבקרים, כאשר בפועל חומרת המעשים המיוחסים לנתבעים לקולא ולא לחומרא".

עו"ד רוזין מדגישה: "אם את חשה מוטרדת, תעלי את תלונתך, תעדי עד כמה שניתן בצילום או בהקלטה. כמובן, רצוי לפנות למשטרה, אך הכי חשוב הוא לקבל ליווי משפטי ולא להישאר לבד". 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים