zap group mishpati logo

גישור לגיל השלישי - גשר מעל ומעבר

עם העלייה בתוחלת החיים, יותר ויותר זוגות בגיל השלישי מוצאים את עצמם במצבי משבר וסכסוך. עו"ד אורית לוי מסבירה מדוע הליך גישור מהווה דרך מוצלחת לפתרון מחלוקות שונות, ביניהן מחלוקות רכושיות כשברקע הסדרי הפנסיה

31.10.22
תאריך עדכון: 30.03.24
4 דק'
גישור לגיל השלישי - גשר מעל ומעבר

תילי תילים של מילים נכתבו על יתרונות הגישור בגיל השלישי, על התועלת אל מול ההפסד ויתרונות הגישור אל מול ההליך המשפטי. רבים סבורים כי עם התקדמות הגיל יש לחשוב על העתיד במובן של מה יהיה על הרכוש לאחר המוות. בנושא זה עוסק תחום הצוואות. יודגש כי הסכמי ממון או הסכמי גירושין לא יכללו הוראות הנוגעות לרכוש לאחר מות אחד הצדדים, שכן תחום זה נשלט על ידי חוק הירושה ותקנותיו, על פיהם נערכת הצוואה, ובית משפט לא יאשר הסכם שיש בו הוראות הנוגעות לרכוש לאחר מות צד, או הוראה שמקומה בצוואה ולא בהסכם.

בשנים האחרונות, מאז הוספת סעיפים לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, חלה עלייה בתחום ייפוי כוח מתמשך, כאשר אנשים בעודם כשירים וצלולים מחשבתית מבקשים למנות מיופה כוח מטעמם לעתיד אחר שאינם יכולים לצפות, כאשר לא יהיו באותו סטטוס נפשי-חשיבתי. רבות נכתב גם על תופעת הגיל השלישי ועל העלייה בתוחלת החיים, תופעת הקן המתרוקן ועל מה מניע אנשים בגיל השלישי לרצות להפריד את החבילה (חבילת הנישואין ארוכת השנים שחלקו עם בני זוגם), לרבות סכסוכים עם חברות הנוגעות להעסקת עובדים זרים, סכסוכים במשפחה שברצון אנשים בגיל מבוגר יותר לפתור, ולא בבתי המשפט.

ייפוי כוח מתמשך אינו מסדיר את המצב בין בני זוג שבעבר הסמיכו זה את זה או סמכו זה על זה וכיום מצויים בסכסוך, או מבקשים להיפרד ו/או הסטטוס שלהם השתנה 

ייפוי כוח מתמשך והצורך בגישור

חשוב להבין, שגם כאשר אדם עורך ייפוי כוח מתמשך ומבקש למנות את בן זוגו במועד שהוא צלול למיופה כוחו בעת שלא יהיה צלול, יכול שיתעורר הצורך בהליך של גישור, כאשר נוצר לפתע קרע בין הצדדים, או אם חס וחלילה חל שינוי לרעה בסטטוס המשפחתי כתוצאה מאובדן או מוות של בן הזוג שאותו מינה מיפה הכוח. במקרים כאלה, למרות שהעניינים ברובם הוסדרו מבעוד מועד, יכול שייווצר  סכסוך בין צאצאי המבוגר, באופן שלא יכול היה לצפותו בעת שערך את ייפוי הכוח המתמשך. ייפוי כוח מתמשך אינו מסדיר את המצב בין בני זוג שבעבר הסמיכו זה את זה או סמכו זה על זה וכיום מצויים בסכסוך, או מבקשים להיפרד ו/או הסטטוס שלהם השתנה או שילדיהם - חליפי מיופה הכוח שנבצר ממנו למלא את תפקידו על פי ייפוי הכוח - מצויים בסכסוך.

הסכם שהצדדים מגיעים אליו בגישור, גם אם ייתקלו במהמורות, תמיד יהיה הסכם שהצדדים הגיעו אליו יחד, בעזרת תיווכו של מגשר

גשר מעל ומעבר – ובפרפרזה גישור בגיל מעבר

לא הרבה נכתב על המשמעויות הנובעות מהרצון והצורך בפרידה וסכסוכי משפחה שנוגעים לבני הגיל השלישי בהקשר של החיסכון הפנסיוני ואופן החלוקה וההפרדה של זכויות שנצברו במהלך חיים משותפים, כאשר לפתע נוצר קרע או משבר בין בני הזוג. להליך הגישור יתרונות גם באופן שבו יפתרו את המחלוקות הרכושיות הנוגעות להסדרי הפנסיה שלהם.

במקרה של חלוקת הזכויות הפנסיוניות, דרך המלך העדיפה שנמליץ לבחור בה היא הליך הגישור. אם הרצון של בני הזוג להסדיר את המחלוקות שביניהם באופן משביע רצון – גישור הוא, כאמור, הדרך העדיפה שכן, הסכם שהצדדים מגיעים אליו בגישור, גם אם ייתקלו במהמורות, תמיד יהיה הסכם שהצדדים הגיעו אליו יחד, בעזרת תיווכו של מגשר, באופן שאמור לגרום להם להמשיך ולהתנהל על פיו ולהיות בטוחים בעצמם ובעתידם הכלכלי ובעצם ההסדר יחול עליהם בעתיד החל ממועד סיום הקרע בהליך גישור ויעביר אותם לשלב הבא בחייהם.

גישור לגיל השלישי - גשר מעל ומעבר(1)

מדוע זה עדיף? כיוון שהמגשר הוא אדם ניטרלי – לא שופט; בנוסף, ההליך חסוי ולעולם לא יפורסם ולא יגיע אל מדורי הרכילות /העיתונות וכיו"ב (יש לזכור שגם הליכים חסויים בבימ"ש עשויים לקבל פומביות אף כי ללא נקיבה בשמות הצדדים, ואנשים קרובים יכולים לזהות את ראשי התיבות של הצדדים ולדעת לאיזו תוצאה הגיע בית המשפט בעניינם).

עדיף שהצדדים ייוועצו עם עו"ד שמבין בנושא – הווה אומר מגשר שיכול להביאם ולהעבירם לשלב הבא כדי שיוכלו להמשיך לחיות את חייהם מבלי לדאוג לשכר טרחה ולעלויות רבות ושונות הכרוכות במאבק משפטי, תוך ודאות כלכלית וביטחון שענייניהם מוסדרים בהסכם שאושר על ידי בית המשפט. 

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
עו"ד ונוטריון אורית לוי

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה