zap group mishpati logo

תביעת פיצוי בגין נזק שנגרם בתאונת דרכים - מדריך

כל אדם שנפגע בתאונת דרכים זכאי לפיצוי על הנזק שנגרם לו עקב התאונה. עו"ד דין אסף ברק, המתמחה בתביעות פיצוי בגין פגיעה בתאונת דרכים, מסביר מהו הפיצוי שניתן לקבל, את מי ניתן לתבוע וכיצד ניתן למקסם את גובה הפיצוי

01.11.22
תאריך עדכון: 30.03.24
8 דק'
תביעת פיצוי בגין נזק שנגרם בתאונת דרכים - מדריך

כל אדם שנפגע בתאונת דרכים זכאי לפיצוי על הנזק שנגרם לו עקב התאונה, במטרה לפצות את הנפגע על הכאב והסבל ועל אובדן הכנסות (זמני או קבוע) שנגרמו עקב התאונה, כמו גם כדי לכסות את הוצאות הטיפול הרפואי והוצאות אחרות שנגרמו בשל התאונה. עורך דין אסף ברק, המתמחה בתביעות פיצוי בגין פגיעה בתאונת דרכים, מסביר מהו הפיצוי שניתן לקבל, את מי ניתן לתבוע, כיצד ניתן למקסם את גובה הפיצוי עוד.

כיצד החוק מגדיר תאונת דרכים?

החוק מגדיר תאונת דרכים כל מאורע שבו נגרם לאדם נזק גוף עקב שימוש ברכב מנועי למטרות תחבורה. בהתאם לכך, כל אירוע שבו יושביו של כלי רכב נפגעו מהתנגשות ברכב מנועי אחר או בשל התנגשות בתמרור או בגדר הפרדה וכדומה, ייחשב לתאונת דרכים. גם רכבת כלולה בהגדרה של רכב מנועי המשמש למטרת תחבורה, ולכן גם נוסע שנפגע נזק גוף בעת נסיעה ברכבת עשוי להיות זכאי לפיצוי על פי הוראות החוק.

גם פגיעה שנגרמה למשתמשים ברכב כתוצאה מתקלה שגרמה להתפוצצות הרכב, או בשל שימוש לא נכון בו, תוגדר תאונת דרכים, ובלבד שהפגיעה לא נעשתה במתכוון. לבסוף, גם הולכי רגל ורוכבי אופניים שנפגעו מפגיעת רכב מנועי כלולים בהגדרת הנפגעים וזכאים גם הם לפיצוי על פי הוראות חוק פיצויים נפגעי תאונות דרכים, הידוע בקיצור כחוק הפלת"ד.

 נזקים ממונים קבועים, כמו יד שנקטעה בעקבות תאונה, הם נזקים הפוגעים בכושר ההשתכרות של הנפגע לכל שארית חייו, והפיצוי ניתן לו בהתאם לכך בקצבת נכות

אילו נזקים שנגרמו בתאונת דרכים יכולים לזכות את הנפגע בפיצוי?

החוק מגדיר שני סוגי נזקי גוף הנגרמים בתאונת דרכים ושבגינם ניתן לתבוע פיצוי: נזק ממוני ונזק שאינו ממוני. נזקים ממוניים הם נזקים שגרמו לנפגע תאונת הדרכים לאובדן ממון, בין אם מדובר באובדן הכנסות (זמני או תמידי) עקב התאונה, ובין אם בהוצאות השונות שעליו להוציא לצורך הטיפול, השיקום וההחלמה מהפגיעה בתאונה.

מה ההבדל בין נזק ממוני זמני לנזק ממוני קבוע?

לעניין הפיצוי, מבדילים בין נזקים ממוניים קבועים לנזקים זמניים. ניקח לדוגמה מקרה של נזקים ממוניים זמניים, כמו, יד שנשברה אך חזרה לתפקוד מלא לאחר תקופת הקיבוע בגבס ואיחוי השבר. במקרה כזה, הנזק מתבטא רק בחוסר יכולת זמנית שלא מאפשרת לנפגע לחזור באופן מיידי לעבודה, ולכן, הנפגע יהיה זכאי לפיצוי מבחינת הפסדי הממון רק בגין אובדן ימי עבודה. נזקים ממוניים קבועים, לעומת זאת, כמו, למשל, יד שנקטעה בעקבות התאונה, הם נזקים הפוגעים בכושר ההשתכרות של הנפגע לכל שארית חייו, והפיצוי עבור הפסדי הממון ינתן לנפגע  בהתאם לכך בדמות קצבת נכות.

מהו נזק לא ממוני שנגרם בתאונת דרכים ועשוי לזכות בפיצוי?

בנזקים שאינם ממוניים הכוונה היא לפיצוי המגיע לנפגע בגין הכאב והסבל שנגרמו לו בתאונת הדרכים. קשה לאמוד בצורה ישירה וברורה את הצער, הכאב וסבל הנגרמים לאדם לאחר תאונה, אך מקובל שריבוי מסמכים רפואיים המתעדים ביקורים אצל רופא, נטילת תרופות או משככי כאבים, חבישה, חיטוי, טיפולי פיזיותרפיה או רפואה משלימה וכדומה - כל אלה מעידים על רמה גבוהה של כאב וסבל, שתזכה בפיצוי מעט גבוה יותר מנפגע שאין ברשותו מסמכים כאמור.

ככל שהנפגע צעיר יותר והכנסתו לפניה תאונה היתה גבוהה יותר, כך גם הפיצוי שייקבע לו יהיה גבוה יותר

האם יש מגבלה לגובה הפיצוי בגין נזק לא-ממוני?

תקנות פלת"ד מגבילות את בית המשפט בפסיקת הפיצוי עבור הנזקים הלא ממוניים. בנוסף, נקבע כבר בפסיקה כי ככל שהאדם מבוגר יותר, בדרך כלל סך הפיצוי שיקבל עבור פריט הפיצוי הלא ממוני הוא נמוך לעומת אדם צעיר.

כיצד מחושב גובה הפיצוי לפי תקנות פלת"ד?

הפיצוי על נזקי גוף בתאונת דרכים נועד לאפשר לנפגע לקבל טיפול, להשתקם ולקיים את עצמו על אף הפגיעה. לכן, גובה הפיצוי תלוי בראש ובראשונה בחומרת הפציעה ובהשלכותיה הכלכליות על המשך חייו.

כאשר מעריכים את סכום הפיצוי הראוי, מביאים בחשבון את הוצאות הטיפול בפגיעה, עלות הסיוע התפקודי שהנפגע זקוק לו, אובדן ההכנסות שנגרם לו, הפגיעה בשכר והפגיעה בפוטנציאל ההשתכרות העתידי שלו. לכך יש להוסיף פיצוי בגין נזק לא ממוני.

לאור זאת, ברור שגילו של הנפגע וגובה הכנסותיו לפני התאונה הם פרמטרים חשובים בקביעת סכום הפיצוי. בדרך כלל, ככל שהנפגע צעיר יותר והכנסתו לפניה תאונה היתה גבוהה יותר, כך גם הפיצוי שייקבע לו יהיה גבוה יותר.

תחילה, המוסד לביטוח לאומי יפצה לפי השכר המדווח והמבוטח, ולאחר מכן ברוב המקרים ניתן לקבל השלמה לפיצוי מחברת הביטוח

מי הם הגופים שאותם יש לתבוע על מנת לקבל פיצוי בגין פגיעה בתאונת דרכים?

כעיקרון, את תביעת הפיצויים יש להגיש לחברת הביטוח של כלי הרכב שהשימוש בו גרם לפגיעתך. נהג או נוסע ברכב יתבעו את חברת הביטוח של הרכב בו נסעו גם אם התאונה היא באשמת רכב אחר. הולך רגל שנפגע בתאונת דרכים צריך לתבוע את חברת הביטוח של הרכב שפגע בו.

מהי קרן קרנית ומה ניתן לעשות אם לרכב אין ביטוח חובה?

ישנם מקרים בהם לרכב המעורב בתאונה ושגרם לפגיעה, אין ביטוח חובה, או לחלופין, מקרים שבהם הרכב הפוגע נמלט מהמקום ולא ניתן לאתר אותו (תאונת פגע וברח). במקרים כאלה יש להגיש את תביעת הפיצויים לקרן קרנית. מדובר בקרן תשלומים ציבורית, שהוקמה במסגרת החוק לפיצוי נפגעי תאונות דרכים ושחלק מביטוח החובה שכל אחד מאיתנו משלם מועבר אליה, בדיוק על מנת שאפשר יהיה לשלם פיצוי כאשר לא ניתן לתבוע את חברת ביטוח החובה.

מהי תאונת דרכים שהיא גם תאונת עבודה?

תאונת דרכים נחשבת גם לתאונת עבודה כאשר הנסיעה ברכב בעת התאונה קשורה ישירות לעבודתו של הנפגע. כלומר, נסיעה במהלך העבודה ולצורך העבודה (רלוונטי במיוחד לנהגים, שליחים, נהגי מוניות ואוטובוסים), נסיעה בדרך הרגילה אל מקום העבודה וממנה בחזרה הביתה, נסיעה בין שני מקומות עבודה, ובמקרים מסוימים גם בהפסקה במהלך יום העבודה. כל אלה יוגדרו כתאונת דרכים שהיא תאונת עבודה.             

מי הם הגופים המפצים במקרה של תאונת דרכים שהיא גם תאונת עבודה?

ישנם שני גורמים שמפצים במקרה של תאונת דרכים שהיא גם תאונת עבודה: חברת ביטוח החובה של הרכב והמוסד לביטוח לאומי. לא מדובר בפיצוי כפול, אלא תחילה המוסד לביטוח לאומי יפצה לפי השכר המדווח והמבוטח, ולאחר מכן ברוב המקרים ניתן לקבל השלמה לפיצוי מחברת הביטוח.

האם אדם שנפגע בתאונת דרכים וסובל בעקבות זאת מנכות יכול לתבוע מביטוח לאומי קיצבת נכות כללית ואת ההטבות הנלוות אליה?

כעיקרון, באופן תיאורטי, כן, אבל המוסד לביטוח לאומי זכאי להגיש לחברת הביטוח שביטחה את הרכב בביטוח חובה תביעה לשיפוי בגין הכספים שהמוסד לביטוח לאומי יפצה את הנפגע. לכן, חברות הביטוח מקדימות ומחתימות את הנפגעים על מסמך שבו הנפגע מתחייב שלא להגיש תביעה כנגד המוסד לביטוח לאומי, ובאם תוגש תביעה, הנפגע מתחייב במסמך מראש כי ישיב לחברת הביטוח את הסכומים שהמוסד לביטוח לאומי יגבה ממנה. מכאן, שפרקטית, ברוב המקרים לא מוגשת תביעה למוסד לביטוח לאומי למחלקת נכות כללית בנוסף לתביעה על פי חוק הפלת"ד.

כדי למקסם את הפיצוי ולוודא שאינכם עושים טעויות שיביאו להפחתת הפיצוי המגיע לכם, צריך להכיר היטב הן את החוק, הן את מערכת המשפט והן את התנהלותן של חברות הביטוח הפרטיות

מדוע כדאי לקבל ייעוץ משפטי מעורך דין המתמחה בתביעות פיצוי בגין תאונות דרכים?

פציעה בתאונת דרכים היא אירוע טראומתי, שהשלכותיו הכספיות עלולות להיות קשות מאוד לנפגעים. סבך הביורוקרטיה המשפטית אמור היה להתבהר מעט בעקבות חוק הפלת״ד, אך כדי למקסם את הפיצוי ולוודא שאינכם עושים טעויות שיביאו להפחתת הפיצוי המגיע לכם, צריך להכיר היטב הן את החוק, הן את מערכת המשפט והן את התנהלותן של חברות הביטוח הפרטיות, שעושות מה שהן יכולות כדי להימנע מתשלום.

תביעת פיצוי בגין נזק שנגרם בתאונת דרכים - מדריך(1)

עורך דין המתמחה בתביעות פיצויים לנפגעי תאונות דרכים ורכש ידע, מומחיות בחוק ובפסיקה, יידע להנחות אתכם מראשית הדרך ויסייע לכם בהחלטות השונות שחשוב להכריע בהן ושיביאו למקסום הזכויות שלכם. למשל, האם לתבוע קודם את חברת הביטוח או את הביטוח הלאומי? האם לתבוע קצבת נכות כללית או נכות לנפגעי תאונות עבודה?

בנוסף, עורך דין המתמחה בתביעות פיצוי בגין תאונת דרכים ייטיב לנהל משא ומתן עם חברת הביטוח, ייצג אתכם נאמנה במהלך המשפט ויידע לכוון אתכם לקבל את ההחלטות הנכונות בהתאם לנסיבות של כל מקרה לגופו.

משרד עורכי דין אסף ברק מתמחה בייעוץ, ליווי וייצוג בתביעות פיצוי בגין תאונת דרכים

*אין באמור לעיל כדי להוות ייעוץ משפטי ו/אין לראותו ככזה, אלא בכל מקרה יש לפנות לעורך דין המתמחה בטיפול  בתביעות לפי חוק הפיצוי לנפגעי תאונות דרכים כדי לקבל ייעוץ משפטי קונקרטי לפי נסיבות כל מקרה

ברק אסף - משרד עו"ד ונוטריון

ברק אסף - משרד עו"ד ונוטריון

עו"ד אסף ברק קיבל הסמכה בתחום המשפטים בשנת 1992, בשנת 2001 הוא הוכשר כמגשר ובשנת 2005 הוסמך כנוטריון. הוא מטפל במגוון תחומים משפטיים, לרבות: דיני עבודה, דיני נזיקין, תביעות מול חברות הביטוח והמוסד לביטוח לאומי, דיני מקרקעין, חברות, צוואות ואפוטרופסות. עו"ד ברק פועל רבות גם בזירה הציבורית

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
ברק אסף - משרד עו"ד ונוטריון

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה