zap group mishpati logo

נובמבר סייל – למה חשוב להכיר את חוק הגנת הצרכן?

מחכים כבר לנובמבר סייל? שנייה לפני שאתם מסתערים על החנויות או על ההזמנות באינטרנט, כדאי שתדעו מה הזכויות שלכם, מהו החוק לגבי דמי ביטול ולמה כדאי להכיר את חוק הגנת הצרכן

מאת: ליהי גיאת
07.11.22
תאריך עדכון: 12.12.23
7 דק'
נובמבר סייל – למה חשוב להכיר את חוק הגנת הצרכן?

עיקרי הכתבה:

האם הרכישה בנובמבר סייל מוגנת על ידי חוק הגנת הצרכן? אולי אתם חושבים שפריט שנרכש במבצע אי אפשר להחזיר, אבל אתם טועים. חוק הגנת הצרכן מגן עליכם גם במקרה של סייל.

האם עדיף לרכוש בישראל או להזמין מוצרים מחו"ל? זה תלוי באטרקטיביות המחיר ובזמינות של היצרן/ אתר לשלוח לכם אותו. הביאו בחשבון גם את מחיר המשלוח ואת העובדה שמעל סכום מסוים צריך לשלם מכס.

מה קורה כשמקבלים מוצר פגום או כשיש עיכוב באספקה? רכישה בישראל מגנה עליכם כמעט בכל מקרה של שיבוש באספקת המוצר או בקבלת מוצר פגום. אם עבר מועד האספקה, אתם רשאים לבצע ביטול עיסקה, ואם המוצר הגיע אליכם פגום, אתם רשאים לדרוש מוצר חדש או זיכוי.
_______________________________________________________________

מה מצפה לנו באירועי נובמבר סייל 2022?

דומה שכל עולם המסחר החליט ליזום התקפה משולבת ומתוכננת היטב על הארנק שלנו דקה לפני שהשנה מסתיימת. חודש נובמבר, הידוע גם בשמו "נובמבר סייל", כולל בתוכו אירועי שופינג מלהיבים וביניהם:

Shopping.ILיומיים של הנחות ומבצעים במאות אתרים ישראליים, בין 9 ל-10 בנובמבר.

יום הרווקים הסיני - חל בתאריך האטרקטיבי 11.11 וכולל הנחות ענק על האתרים הסיניים הפופולריים כמו שיין, עלי אקספרס ועוד.

בלאק פריידיי – ב-25 בנובמבר – יום מבצעים והנחות ברוב החנויות וברוב האתרים.

סייבר מאנדיי – סוגר את החודש ב-28 בנובמבר ומציע מבצעים והנחות גדולות בעיקר באתרי האופנה והצרכנות. בישראל מוצאים מדי פעם מבצעים גם בחנויות עצמן במועד זה.

אין ספק ששלל המבצעים וההנחות יכול להוריד אותנו מהפסים, לגרום לנו לרוץ ללא שליטה לקניון, להעמיס מה שצריך (ומה שלא צריך) ורק בבית, מול תוויות המחיר, לשאול את עצמנו מה קרה פה. גם אנשים שלא נוטים לרכוש באופן אימפולסיבי, כאלה שמגדירים את עצמם מאופקים ומחושבים, יכולים למצוא את עצמם בהתקף שופינג כביכול מוצדק עקב המחירים הנמוכים יותר.

אבל אתם כבר יודעים איך זה תמיד נגמר, כשהאדרנלין שוקע והמסיבה נגמרת. לפחות פריט אחד מתגלה כמיותר, לא נחוץ או לא מתאים, ולעתים מוצרים שהזמנו מחו"ל מגיעים פגומים או פשוט מאכזבים. אמנם זה עלה פחות, אבל מה אם זה כלל לא שמיש עבורנו?

חוק הגנת הצרכן מגן עליכם כל השנה, גם בנובמבר סייל וגם במבצעים שהחנות יוזמת באופן עצמאי

נובמבר סייל וזכויות הצרכן

קלישאה צרכנית גורסת כי "מה שנרכש במבצע, אין עליו החזר". האם אי פעם מישהו טרח לבדוק אם זה נכון? האם גם אתם פשוט מקבלים עליכם את הדין ותורמים/ זורקים/ הופכים לסמרטוט את המוצר שרכשתם, לאחר שהבנתם שזה לא מה שקיוויתם לקבל? אם אתם נוהגים כך - חבל, כי חוק הגנת הצרכן מגן עליכם כל השנה, גם בנובמבר סייל וגם במבצעים שהחנות יוזמת באופן עצמאי.

שאתם  לא צריכים "תירוץ" כדי להחזיר מוצר לחנות, ואתם גם לא חייבים לחפש פגם בכוח. התחרטתם? זכותכם!

חוק הגנת הצרכן - ביטול עיסקה

אם רכשתם מוצר ואתם לא מעוניינים בו, אתם יכולים להחזיר אותו ולקבל זיכוי כספי, בתנאי שאתם עומדים בתנאים הבאים:

* לא עברו יומיים מתאריך הרכישה.

* המוצר במצב תקין.

* המחיר ששילמתם היה מעל 50 שקל.

* חלק מהחנויות דורשות לראות את תג המחיר מחובר עדיין למוצר, כלומר בעצם דורשות לוודא שלא היה שימוש למוצר. לא תמיד מדובר בשימוש "אמיתי". למשל, אם רכשתם מוצר חשמלי וחיברתם אותו כבר לחשמל, זה עלול להיות בעל משמעות של "משומש" עבור חלק מהחנויות וגם אם לא השתמשתם בו כלל.

חשוב לציין שאתם  לא צריכים "תירוץ" כדי להחזיר מוצר לחנות, ואתם גם לא חייבים לחפש פגם בכוח. התחרטתם? זכותכם!

חוק הגנת הצרכן - החזר כספי

אם הזמנתם מוצר והוא הגיע פגום, או שרכשתם בחנות אך גיליתם את הפגם רק בבית, החנות מחויבת להציע לכם מוצר זהה, או מוצר אחר באותו סכום. כמובן, אם תגיעו לחנות לאחר פרק זמן ארוך עם מוצר משומש או שבור, זה ייראה קצת מוזר וחוק הגנת הצרכן לא יעמוד לרשותכם. לכן, אם אתם מזהים בעיה כלשהי במוצר שרכשתם, מהרו להחליף אותו. אם קיבלתם אותו באמצעות הזמנה אינטרנטית, מהרו לבדוק מה הם תנאי ההחזר או הפיצוי במקרה כזה.

לכל אתר יש פרוטוקול החזרות וזיכוי שונים. בחלק מהאתרים מדובר בתהליך פשוט, אך יש גם אתרים שהליך הזיכוי או החלפת המוצר אצלם הוא כה מסובך, שרובנו כבר מוותרים. חשוב לציין שגם בתקופת סיילים אתם מוגנים על ידי חוק הגנת הצרכן, בדיוק כמו בימים רגילים, אבל זה כמובן תקף רק לאתרי מסחר ישראליים.

חוק הגנת הצרכן - 14 יום לביטול עיסקה

בישראל החוק קובע שאם רכשתם מוצר כלשהו, בין אם זה היה במבצע ובין אם לא, אתם רשאים לקבל עליו החזר כספי (ביומיים שלאחר הרכישה) או לבטל את העיסקה בשבועיים שלאחר הרכישה. הביטול לרוב מתבטא בזיכוי לאותה חנות, ורוב החנויות ידרשו לראות חשבונית קנייה ואף פתק החלפה. יש חנויות שמקשות על עסקת הביטול, למרות החוק הברור, ולכן תמיד הקפידו לשמור את החשבונית ולבקש פתק החלפה.

לגבי קבלה של מוצרים מחו"ל, זו סוגיה אחרת, וכאמור לכל אתר יש פרוטוקול שונה של החזר או זיכוי. לדוגמה, באתר של שיין (shein) יש מדיניות החזרה קלה למדי, אך יש אתרים שכמעט בלתי אפשרי לבצע מולם החזר או זיכוי, חוץ מאשר במקרים מובהקים של פגם בייצור המוצר. שימו לב שאם קיבלתם מוצר פגום ושולחים לכם במקומו מוצר אחר, אתם עלולים לשלם שוב מכס – כדאי לבדוק אם זה בכלל משתלם. מובן שהכל תלוי במחיר המוצר ובכדאיות הרכישה שלו באמצעות האינטרנט.

סוגיית הפיצוי במקרים של עיכוב באספקה או במקרה של קבלת מוצר פגום ממחישה למה לפעמים עדיף לרכוש בישראל ולא להזמין מחו"ל

חוק הגנת הצרכן - איחור באספקה

ברוב האתרים לא תקבלו זיכוי עקב איחור באספקה וגם לא פיצוי כתוצאה מכך שהייתם צריכים את המוצר לתאריך ספציפי אך לא יכולתם להשתמש בו, כמו למשל בהזמנת תחפושות לפורים. בישראל, לעומת זאת, חוק הגנת הצרכן מגן על לקוחות במקרה של עיכוב באספקה ומאפשר לצרכן לבטל את ההזמנה אם תאריך יעד האספקה חלף והמוצר לא הגיע.

סוגיית הפיצוי במקרים של עיכוב באספקה או במקרה של קבלת מוצר פגום ממחישה למה לפעמים עדיף לרכוש בישראל ולא להזמין מחו"ל, כמובן אם פער המחיר לא משמעותי מדי. בהקשר זה, בואו לא נשכח שעל המחיר של ההזמנה מחו"ל צריך להוסיף גם תשלום של מכס (מסכום מסוים) וגם דמי משלוח.

חוק הגנת הצרכן - אשראי

יש לא מעט מקרים שבהם חברת האשראי לא נחלצת לטובת הלקוח שלה, שמבקש להכחיש עיסקה או לעצור תשלומים על עיסקה שהתבטלה. במקרים כאלה, האגודה להגנת הצרכן יכולה להתערב בביטול העיסקה ואף לעזור לצרכן המרומה בבית המשפט.

חוק הגנת הצרכן שומר עליכם גם בסיילים

על מי חל חוק הגנת הצרכן, והאם הוא מוגבל בזמן? החוק מגן על כל צרכן בישראל, בהנחה שהוא עומד בתנאים המתאימים להחזר כספו מבחינת הזמן שחלף מרגע הרכישה ומצב המוצר.

החוק החדש דורש שכל המידע הפחות אטרקטיבי, שעלול לסכל את העיסקה, יופיע באותיות גדולות וברורות כמו הטקסט השיווקי עצמו

חוק 6 דקות – חסל סדר המתנה ארוכה לנציג שירות

חוק 6 דקות גורס שבכל נושא של בירור חשבון, טיפול בתקלות או דרישה לסיום חשבון, הצרכן זכאי למענה אנושי בתוך שש דקות. חברות התקשורת למיניהן פתרו זאת על ידי בוט שמעביר להזמנת שיחה חוזרת או להודעה על מיקום התור בשיחה.

מהו יחס חוק הגנת הצרכן לאותיות קטנות?

מטרת החוק הוא לתקן את המצב הקודם, בו אנשים שלא ניחנו בעין ביונית פספסו מידע חשוב שהיה כתוב באותיות קטנות וכמובן לא היה לטובתם. החוק החדש דורש שכל המידע הפחות אטרקטיבי, שעלול לסכל את העיסקה, יופיע באותיות גדולות וברורות כמו הטקסט השיווקי עצמו. 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה