zap group mishpati logo

איחור במסירת דירה - המדריך המלא

על פי חוק המכר, קבלנים מחויבים לשלם פיצוי בשל איחור במסירת דירה, אם לא העמידו אותה לרשותו של הרוכש בתום 60 יום מהמועד שנקבע בחוזה. עו"ד גיא הרשקוביץ מסביר אילו כלים משפטיים עומדים לרשות רוכשי דירות שנתקלו בסירוב של קבלן לשלם פיצויים כדין במקרה של איחור במסירת דירה

14.12.22
תאריך עדכון: 30.03.24
4 דק'
איחור במסירת דירה - המדריך המלא

אחת מההתחייבויות המשמעותיות ביותר של קבלנים כלפי רוכשי דירות היא למסור את הדירה במועד המוסכם. לפיכך, בכל הסכם מכר דירה נקבע מועד מסירה, שבו מתחייב הקבלן להעניק לרוכש את המפתחות לדירה החדשה. במקרה שבו מועד המסירה של הדירה מתעכב, מגיע לרוכש הדירה פיצוי כספי בהתאם לחוק.

במסגרת סעיף 5א לחוק המכר (דירות), התשל"ג-1975 (להלן: חוק המכר), קבע המחוקק הסדר של פיצוי סטטוטורי על מנת לספק הגנה לרוכשי דירות בנסיבות של איחור במסירת דירה העולה על 60 ימים מהמועד הקבוע בהסכם המכר. יש להדגיש כי מנגנון הפיצוי שנקבע בסעיף 5א לחוק המכר מתייחס לפיצויים ללא הוכחת נזק. אף על פי כן, אין בהוראותיו של סעיף זה כדי לגרוע מזכויות אחרות שיש לרוכשים בהתאם לכל דין. לכן, רצוי לתבוע פיצויים מן הקבלן בגין נזקים ממוניים נוספים שנגרמים עקב האיחור במסירת הדירה, כמו תשלום בגין מציאת מקום לינה חלופי, שכירות, אחסנת ציוד או עוגמת נפש.

החוק אינו קובע את סכום הפיצוי המדויק אלא רק את אופן חישובו. לכן, עלולה להתעורר מחלוקת בין הקבלן לבין הרוכשים בנוגע לשיעור הפיצוי

מהו היקף הפיצויים בגין איחור במסירת דירה?

הדין קובע כי שיעור הפיצויים שייפסקו לטובת רוכשי הדירה ייגזר מדמי השכירות המוערכים של הדירה שנמכרה:

  • עבור שמונת החודשים שחלפו ממועד המסירה הקבוע בהסכם המכר, חייב הקבלן בפיצוי הנגזר מדמי השכירות של דירה דומה במיקומה ובגודלה של הדירה הנמכרת, בתוספת של 50%.
  • עבור יתרת תקופת האיחור, חייב הקבלן בפיצוי הנגזר מדמי השכירות של דירה דומה במיקומה ובגודלה של הדירה הנמכרת, בתוספת של 25%.

מהאמור לעיל עולה כי החוק אינו קובע את סכום הפיצוי המדויק אלא רק את אופן חישובו. לכן, עלולה להתעורר מחלוקת בין הקבלן לבין הרוכשים בנוגע לשיעור הפיצוי.

הממונה על חוק המכר במשרד השיכון קבע כי משבר הקורונה אינו מהווה עילה לאי תשלום פיצוי במקרים של איחור במסירה ואינו פוטר את הקבלן מקיום הוראות חוק המכר

באילו מקרים מותר לקבלנים לאחר במסירת דירה?

לא פעם כוללים הסכמי מכר דירה סעיפים אשר מאפשרים לקבלנים לדחות את מועד מסירת הדירה. למשל, קבלנים רבים מאפשרים לרוכשים לבצע שינויים בדירה במהלך בנייתו של הבית המשותף. במצבים אלה, משאירים לעצמם הקבלנים את האפשרות לדחות את מועד מסירת הנכס ללא פיצוי בהתאם לשיקול דעתם, במידה שהרוכשים אכן יבקשו לבצע בה שינוי.

בנוסף, לפי חוק המכר, קבלנים רשאים לאחר במועד מסירת הדירה במידה שהאיחור נובע מנסיבות שאינן בשליטתו של הקבלן ושהסיכון להתרחשותן לא מוטל עליו. במקרים כאלה, מועד מסירת הדירה עלול להידחות מבלי שהקונים יהיו זכאים לפיצויים. אף על פי כן, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון קבע כי משבר הקורונה אינו מהווה עילה לאי תשלום פיצוי במקרים של איחור במסירה ואינו פוטר את הקבלן מקיום הוראות חוק המכר. בנוסף לכך, נקבע כי איחור במסירת הדירה אשר נבע מהתנהלות רשות ציבורית כגון חברת החשמל, תאגיד המים או הרשות המקומית, אינו מקנה לקבלן עילה לאי תשלום פיצוי בגין איחור במסירת הדירה. 

לבסוף קבע הממונה כי איחור במסירת דירה שנבע מהתקשרות בין הקבלן לבין גורמי מקצוע הנותנים שירותים בפרויקט, כגון קבלן מבצע, אדריכל וכיו"ב, אינו מהווה עילה לאי תשלום פיצוי בגין איחור במסירת הדירה.

איחור במסירת דירה מקבלן עלול להעלות מספר סוגיות משפטיות מורכבות העוסקות בזכאות לפיצויים סטטוטוריים

איחור במסירת דירה - מדוע חשוב להיוועץ בעורך דין?

איחור במסירת דירה מקבלן עלול להעלות מספר סוגיות משפטיות מורכבות העוסקות בזכאות לפיצויים סטטוטוריים מכוח הוראות סעיף 5א לחוק המכר.

למשרד עורכי דין גיא הרשקוביץ ושות' ניסיון רב בליווי עסקאות רכש דירות, בניינים, משרדים, מגרשים, שטחי מסחר ועוד. המשרד פועל מתוך הבנה שכפי שאין שני אנשים זהים, כך גם אין שני הסכמים זהים. לכן, במשרד לא ניתן למצוא תיקיה מוכנה של הסכמים כלליים המוכנים להדפסה ומילוי. המשרד עוסק בזיהוי ומיפוי דפוסי התנהגות של אנשים, על מנת למנוע מבעוד מועד סכסוכים משפטיים ולהגן על האינטרסים של לקוחותיו.

 

גיא הרשקוביץ עו"ד מגשר ונוטריון

גיא הרשקוביץ עו"ד מגשר ונוטריון

משרד עו"ד, מגשר ונוטריון גיא הרשקוביץ – מומחים במשפט אזרחי ומסחרי

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
גיא הרשקוביץ עו"ד מגשר ונוטריון

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה