zap group mishpati logo

הידעת? ילדך מכוסה בביטוח תאונות אישיות מטעם השלטון המקומי

כל תלמיד, בגילאי 3 עד 18, הלומד במוסד חינוכי מוכר מכוסה בביטוח תאונות אישיות וזכאי לפיצוי עקב פגיעה בתאונות, כולל כאלו שקורות מחוץ לשעות הלימודים, בסופי שבוע, חופשות ועוד. עו"ד אסף ברק מציג את את הכיסוי הביטוחי שרבים מההורים לא מכירים

02.01.23
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
הידעת? ילדך מכוסה בביטוח תאונות אישיות מטעם השלטון המקומי

על פי חוק לימוד חובה, כל תלמיד בישראל, מגיל שלוש שנים ועד 18 שנה או עד סוף כיתה י״ב, הלומד במוסד חינוכי מוכר, מכוסה בביטוח תאונות אישיות, שנעשה באמצעות רשות החינוך של הרשות המקומית. עו"ד אסף ברק מסביר בשורות הבאות אילו סוגי תאונות מכוסות על ידי הביטוח ומה הפיצוי בגינן. 

גם תאונה שקרתה בחו״ל, במהלך נסיעה מטעם המוסד החינוכי של הילד, או מטעם הרשות המקומית או משרד החינוך, מכוסה על ידי ביטוח תאונות תלמידים

עו"ד ברק, אילו מקרים נופלים תחת ביטוח תאונות אישיות של תלמידים?

"ראשית, חשוב לדעת שהכיסוי של ביטוח תאונות אישיות לתלמידים חל על התלמיד 24 שעות ביממה, בכל ימות השנה, כולל חופשות. כלומר, לא רק בזמן פעילות בבית ספר. עוד חשוב להבין שהביטוח תקף בכל מקום בשטח מדינת ישראל. במילים אחרות, הילד שלך מכוסה על ידי ביטוח התאונות האישיות, בין אם התאונה קשורה לפעילות של המוסד החינוכי ובין אם התרחשה ללא קשר אליו. בנוסף, גם תאונה שקרתה בחו״ל, במהלך נסיעה מטעם המוסד החינוכי של הילד, או מטעם הרשות המקומית או משרד החינוך, מכוסה על ידי ביטוח תאונות תלמידים".

האם יש אירועים שאינם מכוסים בפוליסת ביטוח תאונות אישיות לתלמידים?

"ביטוח תאונות אישיות לתלמידים מזכה את התלמיד או את הוריו בפיצוי במקרה של פגיעה, נכות או מוות שנגרמו כתוצאה מתאונה. עם זאת, הוא אינו מזכה בפיצוי בתאונות מסוגים מסוימים - בעיקר כאלה שניתן לקבל לגביהן פיצוי במסגרת חוק אחר, כגון: פעולות איבה, פעילות צבאית, רשלנות רפואית, תאונת עבודה או תאונת דרכים. בנוסף, פיצוי בגין תאונות אישיות אינו מזכה בפיצוי במקרה של מחלה או מום מולדים".

בכל המקרים, הפיצוי כולל גם החזר הוצאות על כל סוגי הטיפול והעזרים הרפואיים הדרושים לטיפול ושאינם מכוסים על ידי חוק הבריאות הממלכתי

מה כולל הפיצוי שניתן לקבל בגין תאונת תלמיד?

"הזכות לפיצויים תלויה בסוג הפגיעה. אם התאונה גרמה לנכות קבועה, מלאה או חלקית, התלמיד זכאי לקיצבת נכות שגובהה תלוי באחוזי הנכות שנקבעו לו. במקרה של נכות זמנית, הפיצוי ניתן עבור כל יום החל ממועד התאונה ועד לתקופה מירבית של חצי שנה, ובתנאי שהנכות הזמנית נמשכה לפחות 55 ימים רצופים.

"בכל המקרים, הפיצוי כולל גם החזר הוצאות על כל סוגי הטיפול והעזרים הרפואיים הדרושים לטיפול ושאינם מכוסים על ידי חוק הבריאות הממלכתי. החזרים אלה מוגבלים לתקופה של עד חצי שנה. לבסוף", מסביר עו"ד ברק, "ביטוח תאונות תלמידים כולל גם כיסוי הוצאות חילוץ במידה שיש בכך צורך".

אילו גורמי נזק אינם מכוסים בפוליסת תאונות אישיות של תלמידים?

"נזקים שביטוח תאונות אישיות לתלמידים אינו מכסה הם, למשל, נזקים אסתטיים, חבלות שיניים ואף כאב וסבל. כל אלה הם גורמי נזק שאינם נכללים בפוליסת הביטוח ולא ניתן לקבל עבורם פיצוי. גם נזק לרכוש אינו מכוסה במסגרת הביטוח, אף אם הנזק לרכוש קרה כתוצאה ישירה של התאונה".

מנהל המוסד החינוכי של התלמיד אמור לסייע להוריו ליצור קשר עם חברת הביטוח ואף לדאוג לשלוח להורים את האישורים על היעדרות התלמיד

מהי ועדת חריגים לנכות אסתטית ובאילו מקרים מומלץ לפנות לוועדה?

"אף שנזקים אסתטיים אינם מוגדרים כגורמי נזק שמגיע עבורם פיצוי, עדיין, במקרה שבו הנזק האסתטי הוא חמור, ניתן לפנות לוועדת חריגים. הוועדה מורכבת מנציגים של משרד החינוך, הרשות המקומית, ארגון המורים וחברת הביטוח, והיא רשאית להגדיל את שיעור הנכות או לקבוע שהנכות האסתטית מזכה בפיצוי".

כיצד מגישים תביעת פיצוי בגין תאונת ילדים?

"את התביעה יש להגיש לחברה המבטחת שהרשות המקומית רכשה את הפוליסה שלה. מנהל המוסד החינוכי של התלמיד אמור לסייע להוריו ליצור קשר עם חברת הביטוח ואף לדאוג לשלוח להורים את האישורים על היעדרות התלמיד מבית הספר או הגן בעקבות התאונה".

אם ילד נפצע כתוצאה ממפגע בבית הספר וניתן להוכיח שמדובר ברשלנות, ניתן לתבוע את הגוף האחראי על מבנה בית הספר, בדרך כלל מדובר במשרד החינוך או ברשות המקומית

האם יש גופים נוספים שניתן לתבוע מהם פיצוי בגין תאונת ילדים?

"ישנם מספר מצבים שבהם ניתן לתבוע גופים נוספים מלבד החברה המבטחת את כלל התלמידים ולקבל כך כפל פיצוי. ראשית, קבלת פיצויים במסגרת ביטוח תלמידים אינה שוללת את האפשרות להגיש תביעת נזיקין בגין רשלנות כנגד הגורם האחראי לתאונה. אם למשל ילד נפצע כתוצאה ממפגע בבית הספר וניתן להוכיח שמדובר ברשלנות, הרי שהוריו יכולים לתבוע את הגוף האחראי על מבנה בית הספר, שהוא בדרך כלל משרד החינוך או הרשות המקומית".

לדברי עו"ד ברק, "גם תלמיד שנפגע בפעילות ספורט עשוי להיות זכאי לפיצוי נוסף. זאת, משום שאגודות ספורט או כל מסגרת אחרת שבה התבצעה הפעילות מחויבות לבטח את הספורטאים. במקרה של ספורטאים שהם תלמידים, אין זו חובה, אך אגודות ספורט רבות בוחרות לעשות זאת, ואז ניתן להגיש תביעה גם נגד חברת הביטוח של אגודת הספורט ולקבל כפל פיצוי".

עוד פוליסה שמומלץ לבדוק היא ביטוח תאונות אישיות של ההורים, משום שבלא מעט מקרים הפוליסה מכסה בני משפחה נוספים וניתן לקבל כך פיצוי נוסף, מציין עו"ד ברק.

האם יש מגבלה על האפשרות לכפל פיצוי?

"בהחלט! יש לדעת שעבור הוצאות שהוצאו בפועל בשל התאונה, כמו הוצאות רפואיות, לא ניתן לתבוע כפל תשלומים מחברות הביטוח השונות".

מדוע חשוב לפנות לעורך דין המתמחה בתאונות ילדים?

"עורך דין המתמחה בתאונות ילדים בקיא בפרטי הפוליסות שמעניקות כיסוי ביטוחי  לתלמידים ולכן יידע על אילו גורמי נזק ניתן לתבוע וכיצד ניתן למקסם את גובה הפיצויים. בנוסף, עורך דין המתמחה בתאונות ילדים יוכל לסייע לכם לבחון את האפשרות לקבל פיצוי נוסף במסגרת ביטוחית שונה.

**אין באמור במאמר זה, העוסק בנושא באופן כללי ותיאורטי בלבד, כדי להוות ייעוץ משפטי  מחייב ואין להסתמך עליו ככזה. בכל מקרה של פגיעה, יש לפנות לקבלת ייעוץ קונקרטי מעו"ד המתמחה בטיפול בתביעות  לפיצוי נזקי גוף של תלמידים

צילום ראשי: שאטרסטוק

ברק אסף - משרד עו"ד ונוטריון

ברק אסף - משרד עו"ד ונוטריון

עו"ד אסף ברק קיבל הסמכה בתחום המשפטים בשנת 1992, בשנת 2001 הוא הוכשר כמגשר ובשנת 2005 הוסמך כנוטריון. הוא מטפל במגוון תחומים משפטיים, לרבות: דיני עבודה, דיני נזיקין, תביעות מול חברות הביטוח והמוסד לביטוח לאומי, דיני מקרקעין, חברות, צוואות ואפוטרופסות. עו"ד ברק פועל רבות גם בזירה הציבורית

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
ברק אסף - משרד עו"ד ונוטריון

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה