zap group mishpati logo

קיצבת שמירת הריון – מה אומר תקנון ביטוח לאומי?

את בשמירת הריון? ייתכן שאת זכאית לקיצבה מביטוח לאומי. על התנאים לזכאות, הטפסים שיש למלא וכיצד מחושבת הקיצבה היומית. המדריך המלא לקיצבת שמירת הריון

מאת: זהר קפלן - מערכת זאפ משפטי
28.01.23
תאריך עדכון: 12.12.23
7 דק'
קיצבת שמירת הריון – מה אומר תקנון ביטוח לאומי?

עיקרי הכתבה:

  • אישה עובדת שנאלצה להיעדר מעבודתה בזמן ההריון, עקב סיכון רפואי לה או לעובר הנובע מההריון עצמו או מסוג העבודה, זכאית לקיצבה יומית בעד תקופת שמירת ההריון, המחושבת על פי שכרה.
  • יש להגיש טופס תביעה לביטוח הלאומי כולל אישורים רפואיים מהרופא הגניקולוג או מרופאים מומחים אחרים.
  • ניתן להגיש בקשה להארכת התקופה לאחר 30 יום, כל עוד הרופא המליץ על 14 יום נוספים לפחות של שמירת הריון.
    ____________________________________________

קיצבת שמירת הריון מביטוח לאומי

קיצבה עבור תקופת שמירת הריון מביטוח לאומי נועדה לפצות אישה על אובדן שכרה בזמן היותה בשמירת הריון. הקיצבה משולמת לאישה עובדת שנאלצה להיעדר מעבודתה בזמן ההריון, עקב סיכון רפואי לה או לעובר הנובע מההריון עצמו או מסוג העבודה, אופן ביצוע העבודה או מקום העבודה, כאשר לא נמצאה לה עבודה חלופית מתאימה במקום עבודתה.

יש לבחור בין  ניצול ימי המחלה  שנצברו (חלקם או כולם) בתקופת שמירת ההריון לבין קבלת קיצבה לשמירת הריון מהביטוח הלאומי. לא ניתן לקבל את תשלום משני הגורמים

התנאים לקבלת קיצבה בשמירת הריון

כדי להיות זכאית לקיצבת שמירת הריון, אישה עובדת צריכה לעמוד בתנאים הבאים:

  1. תושבת ישראל. 
  1. שהות בישראל – יציאה לחו״ל בתקופת שמירת ההריון שוללת את הזכאות לקיצבה.
  2. תשלום מגופים אחרים - קיצבה לשמירת הריון תשולם לעובדת רק אם היא אינה מקבלת תשלום מגורם אחר עבור ימי שמירת ההריון, כמו ימי מחלה מהמעסיק, ביטוח מהמעסיק וכו'. כלומר, לא ניתן לקבל ימי מחלה מהמעסיק ביחד עם קיצבה לשמירת הריון מהביטוח הלאומי. יש לבחור בין  ניצול ימי המחלה  שנצברו (חלקם או כולם) בתקופת שמירת ההריון או קבלת קיצבה לשמירת הריון מהביטוח הלאומי בהתאם לעמידה בתנאי הזכות. 
  1. תקופת אכשרהעובדת שכירה או עצמאית ששילמה דמי ביטוח לאומי עבור שישה חודשים לפחות, מתוך 14 החודשים שקדמו ליום שבו הפסיקה לעבודה עקב שמירת ההריון.
  2. סיכון לאישה או לעובר – אחת הסיבות הבאות מתקיימת במשך 30 ימים לפחות:
  • אישה עובדת הנאלצת להיעדר מהעבודה בזמן ההריון עקב סיכון רפואי לה לעובר הנובע מההריון עצמו.
  • אישה עובדת שלא יכולה להמשיך לעבוד בגלל סוג העבודה. מקום העבודה או אופן ביצועה מסכנים אותה או את העובר, ולא נמצאה עבודה חלופית מתאימה במקום מקום העבודה הנוכחי.
  • תקופת השמירה הראשונה צריכה להיות 30 ימים רצופים. אם קיימת הפסקה בשמירת ההריון – כל תקופה נוספת של שמירת הריון צריכה להיות 14 ימים לפחות.

שמירת הריון חלקית

אישה שהיתה בשמירת הריון למשך פחות מ-30 ימים, תוכל להיות זכאית לקיצבה אם מתקיימים כל התנאים הבאים:

  • ניתנה לה שמירת הריון ל-30 ימים לפחות.
  • אושרה על ידי המוסד לביטוח לאומי קיצבה לשמירת הריון לתקופה של 30 ימים לפחות, אולם הלידה, או הפסקת ההריון, התרחשו לפני שחלפו 30 ימים.

טפסים לביטוח לאומי לשמירת הריון

הטפסים והמסמכים הבאים נדרשים לשם תביעה לתשלום קיצבה עבור תקופת שמירת הריון:

טופס תביעה 330 – תביעה לתשלום גמלה לשמירת הריון. בטופס יש למלא פרטים אישיים, כולל כתובת, פרטי קשר, פרטים על העבודה, שם מעסיק, תפקיד במקום העבודה, פרטי חשבון בנק של התובעת.

אישור המעסיק - על העסקת עובדת למילוי רק לאחר הפסקת העבודה, בו ימלא את פרטיו ויאשר את זמן ההעסקה, פרטים על העבודה והשכר, פירוט והסבר על מהות ואופי העבודה.

אישור רפואי - לטופס התביעה יש לצרף אישור רפואי, שימולא על ידי רופא מומחה למחלות נשים ולידה בלבד. יש לצרף כרטיס מעקב הריון רפואי.

פירוט מסמכים רפואיים - הנדרש לפי הסיבה לשמירת ההריון:

הקאות יתר – תיעוד למתן נוזלים, ביקור במיון או במרפאה

דימום – תיעוד לביקור בחדר מיון או מרפאה לסיבוכי הריון, תיעוד של הרופא על הדימון

 כאבי גב או בעיות אורתופדיות – חוות דעת מקצועית של רופא אורתופד

כאבי ראש – חוות דעת מקצועית של רופא נוירולוג

בעיה נפשית – חוות דעת של רופא פסיכיאטר

בעיה לבביתחוות דעת של רופא קרדיולוג

קיצבת נכות - אם משולמת לך קיצבת נכות מאותן סיבות בגינן מוגשת התביעה לשמירת הריון, עלייך להמציא מכתב מהרופא המטפל המפרט כיצד השפיע ההריון על מצבך וכן תיעוד רפואי על הצורך בשמירה.

רופא גניקולוג מומחה מטעם הביטוח הלאומי יבדוק שהסיבה לבקשה לשמירת הריון היא בהתאם לחוק, ויוכל לבקש הבהרות ופרטים בכל הנוגע לאישור הרפואי

תהליך לקיצבת ביטוח לאומי - שמירת הריון

יש להגיש את התביעה בצירוף המסמכים באחת משלוש הדרכים הבאות:

באופן מקוון - למלא את טופס התביעה באופן מקוון באתר הביטוח הלאומי, לצרף את המסמכים הנוספי, ולשלוח אונליין לסניף המטפל.

באופן ידני - למלא באופן ידני את התביעה, לסרוק אותה יחד עם המסמכים הנוספים ולשלוח באמצעות אתר האינטרנט.

בדואר, בפקס או בתיבת השירות - לשלוח בדואר או בפקס או להניח בתיבת השירות של הסניף לפי מקום המגורים.

מעקב והשלמת מסמכים - ניתן לעקוב אחרי הטיפול בתביעה ועל הצורך בהשלמת מסמכים באזור האישי באתר הביטוח הלאומי. רופא גניקולוג מומחה מטעם הביטוח הלאומי יבדוק שהסיבה לבקשה לשמירת הריון היא בהתאם לחוק, ולכן יוכל לבקש הבהרות ופרטים בכל הנוגע לאישור הרפואי.

הודעה על אישור/ דחייה – מידע על  אישור או דחיית התביעה וכן משך תקופת הזכאות לשמירה יופיעו באזור האישי באתר ביטוח לאומי.

קבלת תשלום - אם אושרה התביעה, יתקבל תשלום לחשבון הבנק לאחר 30 יום מתחילת השמירה.

 

דיווח על המשך או הפסקת שמירת ההריון

על מנת שהקיצבה תשולם, יש לדווח בכל חודש על המשך/הפסקת ההריון או על לידה, במוקד הטלפוני 08-6509934 או באתר האישי. אם שמירת ההריון נמשכת עד הלידה בבית חולים, אין צורך להודיע על סיום שמירת ההריון או להגיש תביעה לדמי לידה. הפסקת שמירת ההריון ותשלום דמי הלידה יתבצעו באופן אוטומטי לאחר שבית החולים יעביר לביטוח הלאומי את הפרטים על הלידה.

המשך שמירת הריון

אם הסתיימה תקופת שמירת ההריון והרופא  ממליץ להאריך את תקופת השמירה, יש לשלוח בקשה לאישור תקופה נוספת של שמירת הריון, כולל אישור רפואי בהתאם - אישור רפואי להמשך גמלה לשמירת הריון (331). הזכאות לקיצבה עבור תקופה נוספת תאושר רק אם התקופה תימשך 14 ימים ברציפות לפחות.

שמירת הריון תאומים

הריון תאומים והריון מרובה עוברים נחשבים בדרך כלל להריון בסיכון גבוה מאחר שהסיכויים ללידה מוקדמת, להפלה או לרעלת הריון גבוהים יחסית לעומת הריון עם עובר יחיד. רופאים רבים ממליצים לנשים בהריון תאומים להתחיל שמירת הריון משבוע 26.

דחיית קיצבת ביטוח לאומי לשמירת הריון

אם הסיבות הרפואיות לא בהכרח מצדיקות שמירת הריון, או שסוג העבודה או  של האישה אינו מהווה סכנה לאם ולעובר לפי החוק, רופא גניקולוג מומחה מטעם הביטוח הלאומי שיבדוק את התביעה, יכול לא לאשר את התביעה לקיצבה לשמירת הריון.

אם האישה ההרה היא היא עצמאית, תיבדק האפשרות לחשב את סכום הקיצבה על פי הכנסתה בשנת המס הקודמת, אם קיימת

חישוב קיצבת שמירת הריון

סכום הקיצבה היומי עבור שמירת הריון הוא הגבוה מבין השניים: השכר בשלושת החודשים המלאים שקדמו להפסקת העבודה לחלק ב-90, או השכר בששת החודשים המלאים שקדמו להפסקת העבודה לחלק ב-180. כלומר, אם עובדת הפסיקה לעבוד בחודש אוגוסט לצורך שמירת הריון, הקיצבה שלה תחושב לפי ממוצע השכר בחודשים מאי עד יולי, או בחודשים פברואר עד יולי, הגבוה מבין השניים. אם היתה ירידה בשכר בשישה חודשים שקדמו להפסקת העבודה בגלל מחלה, תאונה, שביתה, השבתה, אבל במשפחה או כל סיבה אחרת, וקיימים אישורים מתאימים, ניתן לחשב את סכום הקיצבה בדרך אחרת, בהתאם לעיסוק העובדת:

  • אם היא עצמאית תיבדק האפשרות לחשב את סכום הקיצבה על פי הכנסתה בשנת המס הקודמת, אם קיימת.
  • אם היא שכירה ולא קיבלה שכר מלא בששת החודשים שקדמו להפסקת העבודה, תיבדק האפשרות לחשב את הקיצבה לפי שכר או חודשים אחרים.

קיצבת שמירת הריון לעצמאית

הקיצבה היומית עבור עובדת עצמאית שנאלצה להפסיק לעבוד עקב שמירת הריון תחושב  בשלב הראשון, לפי המקדמות שהיא משלמת לביטוח הלאומי. בשלב השני הקיצבה תיקבע לפי השומה הנוכחית או השומה של השנה הקודמת – הגבוהה מביניהן.

 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה