zap group mishpati logo

מזונות ילדים - מתי וכמה משלמים?

הכל על מזונות ילדים: מה כדאי לדעת לקראת גירושים עם ילדים, כיצד דמי המזונות מתחלקים, מה הם אמורים לכסות ומי משלם אותם? מדריך

מאת: רני זהר - מערכת זאפ משפטי
30.01.23
תאריך עדכון: 12.12.23
8 דק'
מזונות ילדים - מתי וכמה משלמים?

עיקרי הכתבה:

  • על פי הדין האזרחי, הורים גרושים החיים בנפרד נושאים אחריות שווה לדאוג לצורכי ילדיהם הקטינים ולקחת חלק בדמי מזונות.
  • על פי דין עברי, עד גיל 6, האב הוא היחיד שחייב בדמי מזונות על ילדו. החל מגיל 6, דמי המזונות מתחלקים בין שני ההורים בהתאם למצבם הכלכלי ולתנאי המשמורת ביניהם.
  • דמי מזונות נקבעים על פי התשלום על הצרכים ההכרחיים של הילד: מזון, ביגוד, מגורים, צרכים רפואיים דחופים, גן ילדים.
    ___________________________________________________

מזונות ילדים - למה חובה לשלם?

החוק בישראל קובע כי על כל הורה לדאוג לצורכי ילדיו הקטינים, במשפחות בהן ההורים חיים בנפרד, נושאים שני ההורים באחריות לדאוג לצורכי ילדיהם הקטינים. חוק זה תקף להורים חסרי דת. המזונות נקבעים בהתאם להסכם בין שני ההורים, או בהתאם להכרעת בית המשפט. הסכם הנערך בידי שני ההורים צריך לקבל אישור מבית המשפט. הגשת בקשה לאישור הסכם כרוכה בתשלום אגרה בסך 475 שקל. הדין החל על ההורים בעניין מזונות קטין הוא הדין האישי שהוא הדין של העדה הדתית, כך במקרה של הורה יהודי, חל עליו הדין העברי ובמקרה של הורה מוסלמי, חל עליו הדין המוסלמי.

הוצאות שאינן הכרחיות, כמו חוגים, מתנות, שיעורים פרטיים, מעון יום, בילויים, טיולים וחופשות, נקראות בדין העברי ״צרכים מדין צדקה״. אלו מוטלות על שני ההורים לפי החלק היחסי של הסכום הפנוי בהכנסותיהם

מהו חוק מזונות ילדים?

החוק קובע כי קטין – ילד עד גיל 18, זכאי למזונות. ילד שעבר את גיל 18 בתקופת שירות חובה, שירות לאומי או שנת שירות, זכאי למזונות מופחתים.

מה הם מזונות ילדים על פי הדין העברי?

על פי הדין העברי, החובה העיקרית לתשלום מזונות ילדים מוטלת תמיד על האב, בעוד שחובת האם על תשלום מזונות היא משנית בלבד, וחלה עליה רק במקרים מסוימים ואך ורק אם האישה מסוגלת לכך כלכלית. חובת התשלום המוטלת על האב אינה תלויה בדבר, והיא כוללת את הצרכים ההכרחיים של הילד, צרכים שקיום הילד תלוי בהם ואינם דורשים הוכחה: מזון, מקום מגורים ואחזקתו, ביגוד, חינוך, צרכים רפואיים דחופים, גן ילדים. הוצאות שאינן הכרחיות, כמו חוגים, מתנות, שיעורים פרטיים, מעון יום, בילויים, טיולים וחופשות, נקראות בדין העברי ״צרכים מדין צדקה״. אלו מוטלות על שני ההורים לפי החלק היחסי של הסכום הפנוי בהכנסותיהם, בניכוי הצרכים שלהם עצמם.

הסמכות לדון במזונות היא סמכותו הייחודית של בית המשפט לענייני משפחה, אך לעתים הסמכות היא גם של בית הדין הרבני, בהסכמת הצדדים

מה הם דמי ״מדור״?

דמי מדור הם תשלום עבור מקום מגורים ואחזקתו הנחשב כחלק מצרכיו ההכרחיים של הילד. זהו צורך נפרד מהמזונות, שיכול להיקבע כסכום נפרד או להתווסף לסכום המזונות הכולל. עלויות מקום המגורים ואחזקתו כוללות דמי שכירות, תשלומים על חשמל, מים, ארנונה, ועד בית ותחזוקה.

מה נכלל בהוצאות מיוחדות וחינוך?

על הסכום המשולם עבור דמי מזונות ומדור, נהוג להוסיף סכום של הוצאות מיוחדות על טיפולי חירום רפואיים, משקפיים, טיפולים פסיכולוגיים, טיפולים לילדים עם צרכים מיוחדים והוצאות על חינוך, כולל תשלום עבור מעון, חוגים וקייטנות. הוצאות אלו הנקבעות על פי הוצאתן בפועל והן כפופות להוכחה על כך, כאשר התשלום עליהן נחלק בין ההורים בהתאם לפערי השכר בין הצדדים.

דמי המזונות על פי הדין העברי

על פי הדין העברי, סכום דמי המזונות מתחלק בין ההורים כך: ילדים מתחת לגיל 6 – חובת המזונות אך ורק על האב, ללא קשר ליכולתו הכלכלית. לגבי ילדים מעל גיל 6 ועד גיל 18 – שני ההורים נושאים במזונות ילדיהם, בהתחשב בשכרם ובחלוקת זמני השהייה ביניהם. עבור ילד מעל גיל 18, הנמצא בשירות חובה צבאי או שירות לאומי, סכום המזונות יופחת. עבור דמי ״מדור״ חלקו של כל הורה בתשלום נגזר ממספר הילדים הקטינים שלו, מתשלום דמי המדור שהוא משלם עבור מחייתו ומחלוקת זמני השהייה ופערי השכר בין שני ההורים.  הסמכות לדון במזונות היא סמכותו הייחודית של בית המשפט לענייני משפחה, אך לעתים הסמכות היא גם של בית הדין הרבני, בהסכמת הצדדים.

תביעה לתשלום מזונות תוגש על ידי הקטין באמצעות בגיר, בדרך כלל ההורה שקיבל עליו משמורת, בבית המשפט שבתחום שיפוטו הקטין מתגורר. הגשת תביעה למזונות כרוכה בתשלום אגרה על סך 234 שקל

מזונות ילדים במשמורת משותפת

על פי הדין העברי, עד גיל 6, חייב האב בלבד במזונות לילדיו, כאשר חובת המזונות אינה חלה על האם בכלל. החל מגיל 6, שני ההורים נושאים במזונות ילדיהם, בהתחשב בשכרם ובחלוקת זמני השהייה ביניהם, כאשר במשמורת משותפת ושווה, יתחלקו דמי המזונות בין שני ההורים.

הגדלת והפחתת מזונות ילדים

מזונות ילדים שנקבעו בהסכם או בפסק דין ניתן תמיד לשנות, בין אם להגדיל או להפחית את הסכום. התביעה לשינוי סכום המזונות יכולה להתקבל באחד מהמקרים הבאים:

  • אם חל שינוי נסיבות מהותי ובלתי צפוי לאחר פסק הדין או אישור ההסכם, שמצדיק את הגדלת או הפחתת סכום המזונות.
  • אם סכום המזונות שנפסק או אושר נפסק מבלי שבית הדין/ המשפט בחן את צורכי הקטין באופן מספק וראוי.
  • התביעה להגדלת מזונות מוגשת על ידי הקטין באמצעות ההורה המקבל את תשלומי המזונות.
  • תביעה להפחתת מזונות תוגש על ידי ההורה שמשלם את המזונות.

תביעת מזונות על ידי ילדים

במקרה שההורים שאינם מספקים לקטין את צורכי מחייתו או שלא הגיעו להסכמה בנוגע לתשלום המזונות שלו, יכול הקטין להגיש כנגדם, או כנגד אחד מהם, תביעה למזונות. קודם להגשת התביעה יש להגיש בקשה ליישוב סכסוך במשפחה. ניתן להגיש בקשה דחופה לקביעת מזונות זמניים טרם הבקשה ליישוב סכסוך במשפחה. התביעה תוגש על ידי הקטין באמצעות בגיר, בדרך כלל ההורה שקיבל עליו משמורת, בבית המשפט שבתחום שיפוטו הקטין מתגורר. הגשת תביעה למזונות כרוכה בתשלום אגרה על סך 234 שקל.  

סכום המזונות יכול להשתנות ממקרה למקרה. בהתאם לפסיקה, נכון לשנת 2018, הסכום הנפוץ עומד על 1,600 שקל לילד

גביית מזונות ילדים דרך ביטוח לאומי

במקרה שבו הורה שחויב בתשלום מזונות אינו משלם את המזונות שנקבעו, הקטין, באמצעות בגיר, יכול לפעול כך:

  • פתיחת תיק בהוצאה לפועל – ניתן לגבות את החוב המסלול רגיל או במסלול מזונות.
  • הגשת תביעה לקצבת מזונות מהמוסד לביטוח לאומי.

המוסד לביטוח לאומי משלם לילד את הסכום שנקבע בפסק הדין או הסכום שנקבע בתקנות הביטוח הלאומי – לפי הנמוך מביניהם. לגביית ההפרש אפשר לפעול באמצעות ההוצאה לפועל.

  • ניתן לתבוע קיצבה רטרואקטיבית עבור שנה לפני מועד הגשת הבקשה.

שיעורי קצבת מזונות מהמוסד לביטוח לאומי

עבור אישה שטרם מלאו לה 55 שנים:

  • אישה עם ילד אחד המרוויחה עד 7,986 שקל - סכום הקצבה 3,180 שקל.
  • אישה עם 2 ילדים או יותר המרוויחה עד 8,856 שקל - סכום הקצבה 3,702 שקל.
  • אישה שנישאה מחדש/ ידועה בציבור עם ילד אחד המרוויחה עד 4,529 שקל – סכום הקצבה 2,220 שקל
  • אישה שנישאה מחדש/ ידועה בציבור עם 2 ילדים או יותר המרוויחה עד 6,253 שקל – סכום הקצבה 3,254 שקל.

עבור אישה בת 55 שנים ומעלה:

אישה עם ילד אחד המרוויחה עד 9,650 שקל – סכום הקצבה 3,882 שקל.

אישה עם 2 ילדים או יותר המרוויחה עד עד 11,232 שקל – סכום הקצבה 4,831 שקל

אישה שנישאה מחדש/ ידועה בציבור עם ילד אחד המרוויחה עד 5,716 שקל – סכום הקצבה 2,220 שקל.

אישה שנישאה מחדש/ ידועה בציבור עם 2 ילדים או יותר המרוויחה עד 7,440 שקל – סכום הקצבה 3,254 שקל.

נקודות זיכוי בגין תשלום מזונות ילדים

הורה שמשלם מזונות לילדיו, זכאי לנקודות זיכוי ממס הכנסה. גם הורה המגדל את ילדיו בנפרד מבן זוגות זכאי לנקודת זיכוי אחת ממס הכנסה, ללא קשר למספר הילדים. הורים שחולקים ביניהם במשותף את כלכלת ילדיהם זכאים שניהם לנקודת זיכוי אחת או לחלק ממנה, לפי החלק של כל אחד בהוצאות הכלכלה. שווי נקודת זיכוי אחת הוא 2,820 שקל לשנה ו-235 שקל לחודש.

מזונות ילדים ידועים בציבור

ילדים של זוגות ידועים בציבור זכאים לתשלום מזונות כמו ילדים לזוגות נשואים.

שאלות ותשובות על מזונות ילדים

כמה משלמים מזונות על 3 ילדים? סכום המזונות יכול להשתנות ממקרה למקרה. בהתאם לפסיקה, נכון לשנת 2018, הסכום הנפוץ עומד על 1,600 שקל לילד. לכן, על שלושה ילדים משולמים דמי מזונות על סך 4,800 שקל.

כמה משלמים מזונות על 2 ילדים? סכום המזונות יכול להשתנות ממקרה למקרה. בהתאם לפסיקה, נכון לשנת 2018, הסכום הנפוץ עומד על 1,600 שקל לילד. לכן על שני ילדים משולמים דמי מזונות על סך 3,200 שקל.

איך מחשבים מזונות ילדים? הסכום אמור לכסות צורכי בסיס כמו מזון, לבוש וכדומה, סכום נוסף הוא על דמי מדור – שכירות והוצאות החזקת בית, וחלוקה בין ההורים על הוצאות חינוך ובריאות.

חוק מזונות ילדים - עד איזה גיל? מזונות משולמים לכל ילד קטין עד גיל 18. ילד מעל גיל 18 בשירות צבאי או שירות לאומי יזכה לדמי מזונות מופחתים.  

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה