zap group mishpati logo

איזון משאבים וחזקת השיתוף - איך מחלקים רכוש ונכסים בין ידועים בציבור בעת פרידה?

איזון משאבים הוא הסדר משפטי שמטרתו לחלק את הנכסים ורכוש בין בני זוג נשואים שמחליטים להתגרש. מה קורה בפרידה של בני זוג שאינם נשואים?

מאת: ליהי גיאת - מערכת זאפ משפטי
24.02.23
תאריך עדכון: 12.12.23
6 דק'
איזון משאבים וחזקת השיתוף - איך מחלקים רכוש ונכסים בין ידועים בציבור בעת פרידה?

עיקרי הכתבה: 

  • כאשר ידועים בציבור רוצים להיפרד ולהתחלק ברכוש, אין להם זכאות לממש את חוק איזון משאבים המיועד רק לזוגות נשואים, אבל הם יכולים לתבוע חלוקת רכוש שוויונית לפי חוק חזקת השיתוף.  
  • חוק חזקת השיתוף מבוסס על הוכחת "כוונת שיתוף" הדדית של שני בני הזוג, כלומר שהם תכננו מלכתחילה להתחלק ברכוש. 
  • "כוונת שיתוף" אצל ידועים בציבור קלה יותר להוכחה בבית משפט, אם אחד מבני הזוג מוכיח שאין להם יכולת חוקית להינשא, למשל מסיבות של דת, חד מיניות וכו'.
    ______________________________________

כיצד מוגדר זוג כ"ידוע בציבור"?

ידועים בציבור הם בני זוג שבוחרים לחיות יחד ולא להינשא, מסיבות שונות. זה יכול להיות כיוון שאינם מאמינים במוסד הנישואים, או בגלל סיבות טכניות, למשל זוגות חד מיניים, זוגות שאחד מהם אינו יהודי וכן הלאה. אם בעבר זוגות שחיו יחד ללא נישואים היו חריגים, לפחות בנוף הישראלי, הרי שכיום הדבר מקובל מאוד ומקיף את כל שכבות האוכלוסיה והגיל, ביניהם זוגות צעירים שחיים יחד לפני הנישואים, זוגות שהתגרשו ולא רוצים להתחייב שוב ברבנות ואחרים. 

המדינה רואה בזוגות כאלה ידועים בציבור ומעניקה להם זכויות וחובות כמעט כמו לזוגות נשואים. למשל, אפשרות לקחת משכנתא יחד, קבלת קיצבת ביטוח לאומי עבור בן/ בת זוג שנפטר ועוד. עם זאת, ידועים בציבור אינם מוגדרים כך באופן אוטומטי, אלא רק אחרי שנרשמו בביטוח לאומי. בישראל אין הגדרה שלפיה בוחנים מי ידוע בציבור ומי לא, ולכן אם צריך לבדוק בדיעבד אם זוג שלא נרשם בביטוח לאומי היה ידוע בציבור או לא, בוחנים את אירועי חייהם באופן פרטני וספציפי עבורם.

על ידועים בציבור לא חל חוק איזון משאבים, אלא רק חוק חזקת השיתוף, שאותה הם צריכים להוכיח. כלומר, בני הזוג צריכים להוכיח שהיתה להם כוונה להתחלק בנכסים שרכשו

מה ההבדל בין איזון משאבים לחזקת השיתוף?

כשזוג נשוי רוצה להפריד כוחות ולהתגרש, יש חוקים מסודרים לחלוקת הרכוש של בני הזוג. בין היתר, הם צריכים לציית לחוק איזון משאבים, שקובע שעליהם להתחלק שווה בשווה בכל מה שנרכש במהלך שנות הנישואים. איזון משאבים חל גם על נכסים שרשומים רק על שם אחד מהם, אך נרכשו במהלך הנישואים. המטרה של חוק איזון משאבים היא להגן על הצד שלא הכניס כסף במהלך שנות הנישואים, אלא ישב בבית, גידל את הילדים או כל פעילות אחרת. 

על ידועים בציבור לא חל חוק איזון משאבים, אלא רק חוק חזקת השיתוף, שאותה הם צריכים להוכיח. כלומר, בני הזוג צריכים להוכיח שהיתה להם כוונה להתחלק בנכסים שרכשו. במהלך זה, הם עוברים בירור מדוע הם ידועים בציבור ולא נשואים: אם נמנע מהם להתחתן עקב כך הלכות דת שונות (הם מדתות שונות, הם חד מיניים, אחד מהם כהן ועוד), יהיה להם קל להוכיח שהיתה להם כוונת חזקת שיתוף. אם אין להם מניעה להתחתן, בית המשפט עלול להכריע שלא היתה להם כוונה להישאר לנצח ביחד, ואין הוכחה לכוונת שיתוף. 

על בני זוג ידועים בציבור שלא היתה להם מניעה להתחתן להוכיח כוונת שיתוף - הם יצטרכו לשכנע את בית המשפט שלמרות שלא התחתנו, הם תכננו לחיות יחד, כולל התחייבות חוקית ומשותפת על כל הנכסים שלהם

האם יש הבדל באיזון משאבים בין ידועים בציבור שנפרדים לבין זוגות נשואים שמתגרשים?

יש הבדל משמעותי בין איזון משאבים בין ידועים בציבור לבין הסכם חלוקת רכוש במקרה של גירושין. ידועים בציבור צריכים להוכיח שהיתה להם כוונת שיתוף ושכל צד התכוון להתחלק עם הצד השני בנכס/ רכוש או בבעלות עליו. במקרה של גירושין, אין צורך להוכיח כוונת שיתוף, ואלא אם יש הסכם ממון שאומר אחרת, כל צד מקבל חצי מהרכוש.

במקרה של ידועים בציבור יש כאמור סעיף נוסף ומכריע והוא מידת היכולת שלהם להינשא: לזוג חד מיני יהיה קל יותר להוכיח כוונת שיתוף, כי אם אין להם אפשרות להינשא כדת וכדין, והמגורים יחד זה הגבול שאליו הם יכולים להגיע. לזוג שכן יכול להתחתן תהיה יותר בעיה להוכיח כוונת שיתוף והוא יצטרך לשכנע את בית המשפט שלמרות שהם לא התכוונו להתחתן, הם כן תכננו לחיות יחד כולל התחייבות חוקית ומשותפת על כל הנכסים שלהם.  

איזון משאבים לא שוויוני בין ידועים בציבור

איזון משאבים לא שוויוני קורה לא מעט בקרב ידועים בציבור, כאשר כל מקרה נבחן לגופו. אם למשל ידועים בציבור רוצים להיפרד ואחד מהם מעוניין להפעיל את חזקת השיתוף - כלומר להתחלק שווה בשווה ברכוש - הוא צריך להוכיח שהיתה להם כוונת שיתוף, להתחלק ברכוש מקרה של פרידה. במקרים רבים יהיה קשה להוכיח זאת, במיוחד אם מדובר בזוג שלא היתה לו כל מניעה להתחתן ולא עשה הסכם ממון. ככל הנראה, אז תיתכן חלוקה לא שוויונית, שתקפח את הצד שרצה להתחלק שווה בשווה והוא עלול לצאת עם חלק קטן יותר מהרכוש בידו, או רק עם הרכוש שאיתו הוא נכנס לדירה המשותפת. זאת, למרות שהשקיע כספים ברכישות של נכסים משותפים או עזר לכלכלת הבית על ידי כך שנשאר בבית וגידל את הילדים, לדוגמה. 

איזון משאבים בירושה

על פי החוק, ידועים בציבור זכאים לרשת אחד את השני בדיוק כאילו היו נשואים, כמובן בהינתן מספר תנאים: קיום משק בית משותף, אף אחד מהם לא נשוי לאדם אחר ורישום בביטוח לאומי בתור ידועים בציבור. אם אדם רוצה לרשת את בן זוגו למרות שהם לא הוכרו רשמית כידועים בציבור, עליו להוכיח חיים משותפים וניהול משק בית משותף. 

בישראל אין הגדרה מפורשת ומפורטת לגבי ידועים בציבור, ולכן לרוב בדיקת הזכאויות מתבססת על אורח חיי בני הזוג, כמה שנים הם גרים יחד, האם הם מנהלים משק בית משותף וכן הלאה

 איזון משאבים במקרה של חובות

כאשר בני זוג מתגרשים, עליהם להתחלק גם בחובות שנוצרו במהלך שנות הנישואים שלהם, כחלק מחוק איזון משאבים. היוצא מהכלל הוא חובות שנצברו באופן עצמאי, כמו למשל חוב שנוצר כתוצאה מהימורים או מהתמכרויות. גם כאשר ידועים בציבור נפרדים או כשאחד מהם נפטר, כל אחד מהם עלול "לרשת" את חובותיו של השני, ובמקרה כזה יהיה צורך להוכיח שלא היתה כוונת שיתוף. 

נכסים שוטפים בחוק איזון משאבים

נכסים שוטפים הם כל מה שניתן להמיר לכסף מזומן בזמן קצר. למשל ניירות ערך, קופות גמל להשקעה שניתן לשחרר בלי תשלום מס, חובות שניתן לגבות, פקדונות בנקאיים וכדומה. רכב ודירה אינם מוגדרים כנכס שוטף, למרות שאפשר למכור אותם, כיוון שאינם ניתנים להמרה כספית מהירה.

שאלות ותשובות אחרונות:

מתי נחשבים לידועים בציבור?

בישראל אין הגדרה מפורשת ומפורטת לגבי ידועים בציבור, ולכן לרוב בדיקת הזכאויות מתבססת על אורח חיי בני הזוג, כמה שנים הם גרים יחד, האם הם מנהלים משק בית משותף וכן הלאה.

איך מחלקים רכוש בהפרדה בין ידועים בציבור?

חוק איזון משאבים מציע חלוקה שווה על פי כוונת שיתוף: בן הזוג שמעוניין לקבל חלק שווה בנכסים צריך להוכיח שהיתה כוונה משותפת להתחלק בהם.  

אילוסטרציה: שאטרסטוק

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה