zap group mishpati logo

היתר כניסה לאירופה - המדריך המלא להוצאת ויזה לישראלים לאירופה

מחזיקי דרכון ישראלי יצטרכו בקרוב היתר כניסה מיוחד לאירופה בשם ETIAS. מה כדאי לדעת על הוצאת האישור שיאפשר לנו להמשיך לנפוש באירופה ועד כמה זה יהיה מסובך? המדריך המלא לויזה לאירופה

מאת: רני זהר - מערכת זאפ משפטי
01.03.23
תאריך עדכון: 12.12.23
6 דק'
היתר כניסה לאירופה - המדריך המלא להוצאת ויזה לישראלים לאירופה

עיקרי הכתבה:

  • החל מ-2024, ישראלים בעלי דרכון ישראלי יצטרכו להחזיק בהיתר כניסה מיוחד בשם ETIAS על מנת להיכנס לאחת מ-27 מדינות החתומות על אמנת שנגן, שהן כל מדינות האיחוד האירופאי מלבד אירלנד, רומניה ובולגריה.
  • הוצאת היתר הכניסה תתבצע באמצעות טופס מקוון ותהיה כרוכה בתשלום אגרה של 7 יורו.
  • הנפקת אישור ה-ETIAS תהיה תקפה לשלוש שנים והוא יאפשר כניסה חופשית למדינות שנגן למשך 90 ימים מדי חצי שנה.
    _________________________________

ויזה לאירופה – מי יצטרך?

בעקבות החלטה של המועצה האירופאית, החל משנת 2024, ישראלים בעלי דרכון ישראלי יצטרכו להחזיק בויזה מיוחדת על מנת להיכנס לאחת מ-27 המדינות שחתומות על אמנת שנגן. הויזה החדשה נקראת ETIAS (European Travel Information and Authorization System) והיא למעשה היתר כניסה ולא ויזה, המבוסס על מערכת הרשאות אלקטרונית חדישה המאפשרת הצלבת נתונים על כל אדם המבקש לבקר באחת מהמדינות. ה-ETIAS מהווה היתר כניסה למבקרים ממדינות שעד כה לא היו צריכות להציג ויזת כניסה למדינות שנגן, ותאפשר יותר בקרה וביטחון במעברי הגבול של אירופה.

תאריך ההתחלה המשוער של התהליך היה בעבר שנת 2021, ולאחר מספר דחיות הוא מתועד להתחיל ב-2024. החל משנה זו, ישראלים, אמריקאים, בריטים, קנדים, אוסטרלים, תושבי מדינות אירופה שאינן חלק מאמנת שנגן, ועוד אזרחים ממדינות רבות (בסה״כ 60 מדינות) יצטרכו להנפיק את היתר הכניסה המיוחד קודם לנסיעתם לאחת ממדינות שנגן. ההנפקה תתבצע באמצעות טופס מקוון ותהיה יחסית מהירה ופשוטה.

כיום חתמות על אמנת שנגן כל מדינות האיחוד האירופאי מלבד אירלנד, רומניה ובולגריה

מהי אמנת שנגן?

אמנת שנגן נחתמה ב-1985 על ידי מדינות כמו בלגיה, צרפת, הולנד, גרמניה ולוקסמבורג, על מנת לאפשר לאזרחי המדינות לעבור ביניהן ללא צורך בביקורת גבולות. עם השנים, נוספו להסכם מדינות נוספות וכיום חתומות עליה כל מדינות האיחוד האירופאי מלבד אירלנד, רומניה ובולגריה, וכן מדינות שאינן שייכות לאיחוד כמו נורווגיה, שווייץ, איסלנד וליכטנשטיין.

רשימת מדינות שנגן המלאה: אוסטריה, איטליה, איסלנד, אסטוניה, בלגיה, גרמניה, דנמרק, מלטה, נורווגיה, סלובניה, סלובקיה, ספרד, פולין, הולנד, הונגריה, יוון, לוקסמבורג, לטביה, ליטא, ליכטנשטיין, פינלנד, צ׳כיה, צרפת, שוודיה ושוויץ.

היתר הכניסה למדינות האיחוד האירופאי מחייב דרכון ביומטרי בתוקף (e-passport that is machine readable)

ויזה לאירופה לישראלים

החל מכניסת ה-ETIAS לתוקף, ככל הנראה כבר בשנה הבאה, ישראלים בעלי דרכון ישראלי שירצו להיכנס לאחת ממדינות שנגן יצטרכו להנפיק בקשה לאישור כניסה:

  • הבקשה מתבצעת באמצעות טופס מקוון, מילויו אורך כ-20 דקות.
  • ההמלצה היא למלא את טופס הבקשה כ-96 שעות (ארבעה ימים) לפני הטיסה ליעד. לרוב האישור יינתן בתוך 96 שעות או פחות.
  • האישור יאפשר כניסה למספר מדינות באירופה למשך 90 ימים למטרות נופש, עסקים או למטרה רפואית.
  • האישור מאפשר שהות של מקסימום 90 כל 180 יום. כלומר, ניתן לשהות במדינות שנגן מקסימום 90 יום כל חצי שנה.
  • היתר הכניסה מחייב דרכון ביומטרי בתוקף (e-passport that is machine readable).
  • היתר ETIAS כרוך בתשלום אגרה של 7 יורו.

אזרחי ישראל מתחת לגיל 18 ומעל גיל 70 יקבלו את אישור הכניסה ללא תשלום.

  • ההיתר יהיה תקף לשלוש שנים או עד פקיעת תוקף הדרכון.

היתר כניסה לאירופה – כיצד ייראה טופס הבקשה?

  • שם משפחה, שם פרטי, תאריך לידה, מקום לידה, מגדר, שמות פרטיים של ההורים, כתובת.
  • מספר דרכון.
  • מידע על אזרחות נוספת.
  • כתובת אימייל ומספר טלפון.
  • מדינת הכניסה.
  • ייתכן כי יידרש מידע נוסף בהתאם למטרת הנסיעה כולל מידע על תעסוקה, עבר רפואי, עבר פלילי ועוד.

היתר ETIAS מאפשר כניסה חופשית למשך 90 יום לכל מדינות אירופה החתומות על אמנת שנגן. ההיתר יהיה תקף לשלוש שנים כל עוד הדרכון הרשום עליו נשאר בתוקף

האם נצטרך ויזה לאירופה?

ישראלים, כמו גם אזרחי 60 מדינות אחרות, יצטרכו היתר כניסה לאירופה הנקרא ETIAS החל מ-2024 כחלק מהחלטת המועצה האירופאית לחזק את אבטחת מעברי הגבול בין המדינות. עד כה, ישראל וכעוד 60 מדינות כולל ארה״ב, קנדה ואוסטרליה לא היו צריכים להנפיק ויזות בכניסה למדינות אירופה, אולם כעת אזרחי המדינות הללו ייאלצו למלא טופס בקשה טרם נסיעתם על מנת לקבל את היתר ETIAS שיאפשר להם כניסה חופשית למשך 90 יום לכל מדינות אירופה החתומות על אמנת שנגן. ההיתר יהיה תקף לשלוש שנים כל עוד הדרכון הרשום עליו נשאר בתוקף.

כמה תעלה ויזה לאירופה?

הוצאת היתר כניסה ETIAS למדינות אירופה החתומות על אמנת שנגן תהיה כרוכה בתשלום אגרה של 7 יורו. אזרחים מתחת לגיל 18 ומעל גיל 70 לא יידרשו, כאמור, בתשלום על הוצאת ההיתר.

היתר הכניסה ETIAS שייכנס לתוקף ב-2024 יחייב את כל אזרחי המדינות שכרגע אינן מחויבות בויזת כניסה לאירופה, כמו ישראל, ארה״ב ובריטניה, להנפיק היתר כניסה מקוון על מנת להיכנס למדינות שנגן – מדינות האיחוד האירופאי

היתר כניסה לאירופה ולא ויזה

חשוב לציין כי ה-ETIAS אינו נחשב לויזה, כך שעל מנת לעבוד באירופה ואף ללמוד בתכניות שאורכות מעל שלושה חודשים, אזרחי ישראל עדיין יצטרכו להגיש בקשה לויזת לימודים או עבודה. קיים הבדל גם בין אישור ETIAS לבין ויזת שנגן. קיימות מדינות שכעת אזרחיהן מחויבים להוציא ויזת שנגן על מנת להיכנס למדינות שנגן, כמו למשל ירדן, לבנון קמבודיה, רוסיה ועוד. גם לאחר כניסת ETIAS לתוקף ייאלצו אזרחי מדינות אלו להפיק ויזת שנגן ולא יוכלו לעבור את התהליך הפשוט של היתר ETIAS.

שאלות ותשובות:

ממתי נצטרך ויזה לאירופה? ככל הנראה שתכנית ETIAS תיכנס לתוקף החל מ-2024, אז ישראלים יצטרכו להגיש בקשה להיתר כניסה לאירופה.

מי צריך ויזת שנגן? חשוב להבדיל בין ויזת שנגן, המחייבת את הנפקתה עבור אזרחי המדינות רוסיה, קמבודיה, מצרים, לבנון, ירדן ואחרות כדי להיכנס למדינות החתומות על אמנת שנגן. זאת, לעומת היתר הכניסה ETIAS שייכנס לתוקף ב-2024 יחייב את כל אזרחי המדינות שכרגע אינם מחויבים בויזת כניסה לאירופה, כמו אזרחי ישראל, ארה״ב ובריטניה, להנפיק היתר כניסה מקוון על מנת להיכנס למדינות שנגן – מדינות האיחוד האירופאי.

מתי ישראלים צריכים ויזה לאירופה? החל מ-2024 ישראלים יצטרכו להנפיק היתר כניסה באופן מקוון לפחות ארבעה ימים טרם נסיעתם למדינות אירופה החתומות על אמנת שנגן.

האם אירופאים יצטרכו ויזה לישראל? אזרחי אירופה אינם נדרשים להציג ויזת תייר בכניסה לישראל.

צילום: שאטרסטוק 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה