zap group mishpati logo

כבר לא מתחת לרדאר: המסר החשוב למנהלי אגודות עותומאניות

המאמר שכל בעל תפקיד באגודה עותומאנית חייב לקרוא: משנת 2021 השתנו כללי הניהול והתפעול לאגודות העותומאניות והן חשופות מאז לרגולציה. מנהלי האגודות שלא יפנימו את השינוי עלולים למצוא את עצמם בבעיה מול הרגולטור

25.03.23
תאריך עדכון: 09.04.24
5 דק'
כבר לא מתחת לרדאר: המסר החשוב למנהלי אגודות עותומאניות

אגודות עותומאניות אולי נשמעות לנו כמו גופים מהעבר הרחוק, אך כיום פעילות ומתנהלות בישראל לא מעט כאלו. בשנת 2021 השתנו דרישות החוק והרגולציה לגבי התנהלותן ועל מנת שיפעלו כחוק, עליהן לעמוד בדרישות דיווח שונות. החל משנת 2021, אומר עו"ד דב קיבלוביץ, המתמחה בשירות משפטי לעמותות ולתאגידים, השתנו חייהן של האגודות העותומאניות ללא היכר: הן אינן רשאיות להסתתר עוד מתחת לרדאר (הפיקוח של הרגולטור), ועל כן חובה עליהן להיערך ולקיים את הוראות התקנות החדשות והרגולציה החדשה שחלות עליהן.

כמו כל עמותה, אגודה עותומאניות נדרשת ל"אישור ניהול תקין"

עד לאחרונה, נהנו האגודות עותומאניות מהיעדר פיקוח ואכיפה. הוראות החוק, שכאמור נחקק בשנת 1909, לא חייבו שום רישום מסודר של כלל האגודות הפעילות. אולם, באוגוסט 2021 נפל דבר בישראל והחלטת הממשלה (מס' 460 מיום 5.10.21) חזרה ועיגנה את הפרשנות לפיה על כלל הארגונים ללא כוונות רווח מוטלים חובות דומים. לפיכך, אגודה עותומאניות נדרשת כיום, בדומה לעמותה, ל"אישור ניהול תקין". המשמעות: החלת רגולציה גם בקרב האגודות עותומאניות.

ככל שהינכם פעילים במסגרת ממשלתית (התקשרות עם משרדי הממשלה), אומר עו"ד קיבלוביץ, או מול מסגרת ציבורית או ממשלתית (תמיכות או הטבות מס לתורמים - מעמד של "מוסד ציבורי") או מול רשות מקומית (הטבות או פטור מארנונה או הקצאת מבנה לפעילותכם ללא תמורה/ תמורה סמלית), תצטרכו "אישור ניהול תקין" מרשם העמותות, ככל עמותה. בנוסף, אם לא תדווחו ותתנהלו כנדרש בתקנות החדשות, תימצאו בסכנת פיקוח ואף עד כדי מחיקה על ידי רשם העמותות.

על מנת לחזק את השקיפות בעניינן של האגודות, נתוניהן הועברו ממרשם משרד הפנים לאתר ה"גיידסטאר" והן חשופות כיום לעיניים ולבקרה ציבורית

אילו צעדים ננקטו ליישום התקנות החדשות?

בעקבות אותה החלטת ממשלה, החל רשם העמותות ברשות התאגידים למקד מאמצים באגודות העותומאניות. הוא העלה דפי מידע והנחיות להתנהלות אגודות עותומאניות לאתר רשות התאגידים. בנוסף, על מנת לחזק את השקיפות בעניינן של האגודות, נתוניהן הועברו ממרשם משרד הפנים לאתר ה"גיידסטאר" והן חשופות כיום לעיניים ולבקרה ציבורית. המידע המועבר אודות אגודות עותומאניות מועבר ישירות ממערכת המידע של רשם העמותות.

בהתאם, פורסם מידע אודות מטרות האגודה, שנת יסוד, שם ישוב, תחום פעילות. מידע זה  הוקלד במערכת רשם העמותות באופן ידני ויזום, ומבוסס על תיק המסמכים של האגודה, ככל שאותר על ידי רשם העמותות. רשם העמותות גם הקים מאגר מידע על אגודות עותומאניות מחוקות; כאלו שנמחקו או פורקו מרצון (לפי פרסומים רשמיים שנערכו בילקוטי הפרסומים ברשומות באופן מרוכז בין השנים 2002-2006). כמו כן, כאמור, ניתן מידע בדבר אגודות שנרשמו כעמותות המבוסס על מאגר המידע של רשם העמותות.

מהי חובתן של האגודות העותומאניות?

האגודות העותומאניות, מוסיף עו"ד קיבלוביץ, מחויבות כיום לדווח תחילה  באופן ראשוני ואחר כך באופן שוטף ולעדכן את הרשם בדבר שינויים מרכזיים באגודה, כמו שינוי בתקנון או בהרכב חברי ההנהלה. זהו תנאי לקבלת אישור ניהול תקין. החל משנת 2022 האגודות הללו גם מחויבות לדיווח שנתי שוטף: להגיש דוח מילולי על פעילות האגודה ודו"ח כספי, שיוגשו בהתאם לתקנות.

רשויות מקומיות או משרדי הממשלה עלולים להפסיק תמיכות והקצבות או להימנע מהתקשרות עם אגודות שאין בידיהן "אישור ניהול תקין". אגודות שכאלו לא יוכלו לפנות לרשויות בבקשות להקצאות מבני ציבור לפעילויותיהן, או שבקשות הקצאות מטעמן ייפסלו

המקל והגזר – מה יקרה למי שלא יעמוד בנהלים?

בצד ה"גזר" ( הנפקת אישור ניהול תקין והכרה בפעילות האגודה ומוסדותיה ובנכסיה) קיים גם "מקל". אגודה שלא תעמוד בדרישות שנקבעו, יופעלו כנגדה אמצעי ענישה. רשם העמותות גם רשאי ליזום מהלכים שונים שבסמכויותיו כנגד אגודות מפרות, שלא דיווחו ולא עמדו בדרישות התקנות החדשות, כסמכויותיו לפעול כנגד עמותות מפרות חוק.

בין היתר מוסמך רשם העמותות, מסביר עו"ד קיבלוביץ, להורות על מינוי מפקח או חוקר לבדיקת עניני האגודה וניהולה ואף למנות מפרק במקרים החמורים. מהלכים אלה עלולים להטיל לבסוף על מנהלי האגודה אחריות אישית, לרבות פלילית, ועלולים להתחיל מצד אדם או מוסד באגודה עצמה או מטעם הנהנים משירותיה,  בעקבות תלונה שהגישו לרשם.

בנוסף, לרשם יש סמכות למחוק אגודה לא פעילה. אגודה חסרת דיווח יכול שתיחשב כ"לא פעילה" ונכסיה "נכלאים" מבלי יכולת לעשות שימוש בהם. סיכון נוסף לאגודה המפרה הוא מכיוונם של הבנקים, שיסרבו לפתוח או להמשיך לנהל חשבון בנק עבור האגודה. בדומה, גם הרשויות המקומיות או משרדי הממשלה עלולים להפסיק תמיכות והקצבות או להימנע מהתקשרות עם אגודות שאין בידיהן "אישור ניהול תקין". אגודות שכאלו לא יוכלו לפנות לרשויות בבקשות להקצאות מבני ציבור לפעילויותיהן, או שבקשות הקצאות מטעמן ייפסלו על הסף, אף אם הן יושבות כבר במבנים אלה.  

ניהול תקין ימנע סנקציות

לאור המתואר והצפוי בשנים הקרובות בנוגע לניהול ותפעול אגודות עותומאניות, ממליץ עו"ד קיבלוביץ להקדים תרופה למכה ולהסדיר מבעוד מועד את ענייני הדיווח שלהן ואת ניהולן התקין, ככל עמותה הנזקקת להכרה ולתמיכה על ידי הרשויות. הסדרת הדיווחים, הוא אומר, וניהול תקין בסיוע המומחים לכך יסייעו לאגודה להשתלב בשינויים, לפעול בצורה תקינה ולהימנע מסנקציות בהווה או בעתיד.

 צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק

דב קיבלוביץ חברת עורכי דין

דב קיבלוביץ חברת עורכי דין

עו"ד דב קיבלוביץ הינו בעל וותק וניסיון במשפט האזרחי מסחרי החל משנת 1991. בעל תואר אקדמי, הכשרה וניסיון במנהל עסקים. עוסק גם בליווי אישי לתאגידים עסקיים ושלא למטרות רווח, כולל מסגרות מיוחדות כגון נאמנות, הקדשות וחלצ"ים. התמחות נוספת של המשרד -אפוטרופסות, ייפוי כח מתמשך, צוואות וירושות עם דגש על ההיבט האישי והכלכלי

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
דב קיבלוביץ חברת עורכי דין

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה