zap group mishpati logo

תביעת ביטוח לאומי: עובד הייטק קיבל פיצוי עקב לונג קוביד

עובד הייטק הצליח להוכיח קשר בין ההידבקות בקורונה במשרד לתופעות הלוואי שסבל מהן בהמשך וקיבל קיצבה חודשית לכל החיים. תביעת ביטוח לאומי כזו היא חריגה אבל לא לעוד הרבה זמן, מסבירה עו"ד שירי אלון, שייצגה את העובד

מאת: ליהי גיאת - מערכת זאפ משפטי
02.07.23
תאריך עדכון: 12.12.23
8 דק'
תביעת ביטוח לאומי: עובד הייטק קיבל פיצוי עקב לונג קוביד

פיצוי חריג ותקדימי נפסק לאחרונה לעובד הייטק בן 44, שתבע את המוסד לביטוח לאומי. העובד, שנדבק בקורונה במקום העבודה, סבל לאחר המחלה מבעיות בריאותיות וקוגניטיביות כמו קוצר נשימה, ירידה בזיכרון ובעיות של קשב וריכוז, שאילצו אותו להחליף עבודה וגם לעבוד בתדירות שונה. בעזרת עורכת דין שירי אלון (בתמונה משמאל. צילום: מיכל קושרוב) הוא הצליח להוכיח שהירידה בכושר העבודה נגרמה עקב תופעות הלונג קוביד, וביטוח לאומי פסק לו קיצבה חודשית של 18,000 שקל לכל החיים, ללא צורך להוכיח בעתיד שהוא עדיין סובל מאותן תופעות לוואי.

המקרה הזה מעלה שוב את החשיבות של מיצוי זכויות מול המוסד לביטוח לאומי, ובעיקר כמה חשוב להבין מה הן הזכויות שלנו בכל מקרה של תביעת ביטוח לאומי, איך מגישים תביעות, האם חובה להיעזר באיש מקצוע כמו עו"ד כדי לסייע לכם במקרים מסובכים ומהי המשמעות של ועדה רפואית בביטוח לאומי.

עו"ד שירי אלון, שייצגה את עובד ההייטק שזכה לקיצבה של 18,000 שקל, מתקשה להבין למה דווקא המקרה הספציפי הזה עלה לכותרות ועשה כל כך הרבה רעש. "יש לי לקוחות שפוצו ביותר ממיליון שקל", היא מפתיעה.

על אותן נסיבות של השלכות לאחר קורונה?

"כן".

לעובד הזה נפסקה קיצבה חודשית, מבלי שהוא צריך לעבור עוד בדיקות בעתיד. אולי זו הסיבה?

"ברגע שהמוסד לביטוח לאומי קובע אחוזי נכות, הוא לא יטרטר שוב בשביל עוד בדיקה כזו או אחרת. הרי בסופו של דבר, כל ועדה שמתכנסת גם עולה כסף לביטוח לאומי. כל רופא שיושב בוועדה, כל מזכירה שיושבת שם, זה עולה כסף. צריך להבין גם מצד שני את הפן הכלכלי של ביטוח לאומי, וכשמישהו מגיע עם בדיקות מוכחות, לצורך העניין עם בדיקת תפקודי ריאה שהיא לא תקינה במשך שנה, ועם רופא שכותב שלא צפויה שום הטבה במצב, אין טעם לקרוא לו שוב".

לדברי עו"ד אלון, "קורונה היא שטח אפור ויש כאלה שמנסים להלביש על הקורונה סרטן ומה לא. אני, דרך אגב, שברתי גם את תקרת הזכוכית של המחלות הראומטולוגיות. גרמתי לביטוח לאומי להכיר בפיברומיאלגיה ובמחלת גרייבס כמחלות כתוצאה מהקורונה. כרגע אני עובדת על אנדומטריוזיס כדי שיכירו בכל הדימומים האלה כתוצאה מהקורונה. חלק מדברים על החיסונים כסיבה, חלק על הקורונה עצמה, אז אני עובדת גם על הקשר הסיבתי בין אנדומטריוזיס והקורונה. זו מחלה שלא הוכרה מעולם כתאונת עבודה, גם לא פיברומיאלגיה".

"אם רואים שלאדם יש קוצר נשימה רק לאחר שהוא חלה ומדובר בעניין מתמשך שהפך להיות כרוני והעבר הרפואי שלו נקי ומופיעה אצלו גם פגיעה קוגניטיבית, אז מבינים שמדובר בתופעות של לונג קוביד"

איך אפשר להוכיח שאדם נדבק בקורונה במקום העבודה?

"יש המון אפשרויות. אם זה הגל הראשון, יש תיעוד של סמס - 'ביום זה נחשפת לחולה כך וכך'. בשנה-שנתיים האחרונות בודקים את הווטסאפ של המשרד, אם מישהו שלח הודעה שהוא חולה קורונה ואתם נדבקתם אחריו, זו כבר תאונת עבודה שלכם".

כיצד מחושב הפיצוי?

"השכר ברוטו כפול 75% הוא ה-100% נכות שמגיעים לך. אם יש לאישה מסוימת קשיי נשימה לצורך הדוגמה, שזה 20% אחוז נכות, והשכר שלה הוא 10,000 שקל בחודש, מדובר על קיצבה של 2,000 שקל, ואם יש לה גם פיברומיאלגיה, אז הקיצבה היא כבר 8,000 שקל וצפונה".

ביטוח לאומי לא ינסה לשים מעצור לנושא הפיצויים בשל לונג קוביד? הרי רבים ממחלימי הקורונה סובלים מהתופעות הללו.

"הרבה אנשים סובלים מתסמין זה או אחר. הרעיון פה לקשור את התסמינים לתאונת עבודה, ואם לא הוכרת כמי שנפגע בעבודה, הקריטריונים אחרים לגמרי".

איך הוכחת שהתסמינים מהם סובל העובד קשורים לקורונה?

"תיק רפואי נקי, תלונות שהחלו בסמוך לקורונה ומאוד אופייניות לקורונה. אם רואים שלאדם יש קוצר נשימה רק לאחר שהוא חלה ומדובר בעניין מתמשך שהפך להיות כרוני והעבר הרפואי שלו נקי, והוא מגיע עקב קוצר הנשימה למחלות אחרות כמו הפגיעה הקוגניטיבית שמופיעה אצל 99% מהלקוחות שלי – אז מבינים שמדובר בתופעות של לונג קוביד".

בעצם, מגיעים אלייך עם כל הבדיקות הרפואיות?

"אני מפנה לכל הבדיקות שאני יודעת שביטוח לאומי מבקש. זה נקרא בדיקות עזר והן עוזרות למוסד לביטוח לאומי להבין את המצב הרפואי המדויק".

להגשת התביעה לקבלת דמי אבטלה מביטוח לאומי צריך להוריד טופס מס' 1500 מהאתר של ביטוח לאומי. לטופס צריך להוסיף פירוט שכר, אישור של המעסיק על תקופת העבודה או תלושי שכר מהשנה האחרונה

מיצוי זכויות? ביטוח לאומי תביעת אבטלה

יש עוד זכויות שניתן למצות מהביטוח הלאומי. ביניהן, הגשת התביעה לאבטלה, הכרוכה במספר שלבים, אבל היא לא מסובכת כלל. בשלב ראשון יש להתייצב בלשכת התעסוקה ולהירשם.

להגשת התביעה לקבלת דמי אבטלה מביטוח לאומי צריך להוריד טופס מס' 1500 מהאתר של ביטוח לאומי. לטופס צריך להוסיף פירוט שכר, אישור של המעסיק על תקופת העבודה או תלושי שכר מהשנה האחרונה. כמו כן, יש לצרף מכתב מהמעסיק על סיבת הפסקת העבודה, כולל חותמת. לאחר מכן משגרים את המכתב ומחכים לתשובה מהמוסד לביטוח לאומי. אם הכל תקין, מקבלים הודעה שאתם זכאים לדמי אבטלה, ואתם יכולים ללכת לחתום בלשכת התעסוקה בימים ובתדירות שנקבעה לכם.

תביעת חוב ביטוח לאומי

תביעה אחרת היא תביעת חוב שמתבצעת במקרים בהם מתקיים חוב של מעסיק מול השכיר שעובד אצלו. למשל, במקרה שמקום העבודה נקלע לקשיים ולא יכול לשלם את המשכורות של העובדים. במקרה כזה, העובד רשאי לפנות לביטוח לאומי ולדרוש תביעת חוב.

אמנם המעסיק שלכם הוא זה שלא משלם לכם, אבל אתם בעצם תובעים את הביטוח הלאומי, שמשמש כ"גב" לכל העובדים השכירים בישראל. יש סכום תקרה של  114,452 שקל. אם אתם זכאים ליותר, מוטב שתתייעצו עם עורך דין להמשך תביעות. אם אתם עצמאיים אך עומדים בקריטריונים נדרשים, מבחינת ביטוח לאומי אתם שכירים ומגיע לכם תשלום באותה מידה כאילו הייתם שכירים. אתם לא יכולים להגיש את התביעה מתי שאתם רוצים – יש הגבלת זמן של חצי שנה, מרגע שנפתח כנגד המעסיק הליך משפטי ועד שאתם מגישים תביעת חוב לביטוח לאומי.

אם מסיבה כלשהי אתם חשים שאיבדתם את היכולת שלכם לחזור למקום העבודה עקב מחלה, תאונה או כל גורם אחר – תוכלו להגיש תביעת אובדן כושר עבודה לביטוח לאומי

תביעת ביטוח לאומי - ימי מחלה

אם נעדרתם ממקום העבודה שלכם יותר מיום אחד, מגיע לכם לקבל מהמעסיק שלכם תשלום עבור ימי המחלה, בהתאם לצבירת ימי המחלה שצברתם במהלך השנה. כלומר, אם הייתם חולים במשך שבוע ויש לכם רק חמישה ימים, תקבלו עבור ארבעה ימים (כאמור היום הראשון לא נחשב). התשלום עבור ימי מחלה הוא 50% שכר עבור היום השני והשלישי, כשמהיום הרביעי ואילך מגיע לכם שכר מלא. במקרה של מחלה ממארת או צורך בטיפולים, העובד זכאי לפיצוי של 100% שכר כבר מהיום הראשון להיעדרותו.

תביעת ביטוח לאומי בגין מחלה

אם אתם רוצים להגיש תביעה לביטוח לאומי בגין מחלה או כדי לקבל קיצבת נכות והכרזת אי כושר חזרה לעבודה, אתם יכולים להגיש את התביעה דרך האתר של ביטוח לאומי, או ללכת לדואר ולמסור שם. לאחר שהתביעה תתקבל בביטוח לאומי, תקבלו לכך אישור וכל הנראה תזומנו לוועדה רפואית או תישלחו לרופאים ספציפיים, שיבדקו את המחלה/ הבעיה ממנה אתם סובלים.

שאלות ותשובות:

איך מגישים תביעת אבטלה ביטוח לאומי? הכי מהיר ונכון זה לשלוח טופס דרך האתר של ביטוח לאומי, שמסביר גם בדיוק מה למלא ואיפה.

איך להגיש תביעת אובדן כושר עבודה ביטוח לאומי? אם מסיבה כלשהי אתם חשים שאיבדתם את היכולת שלכם לחזור למקום העבודה שלכם, עקב מחלה, תאונה או כל גורם אחר – אתם צריכים להגיש תביעת אובדן כושר עבודה לביטוח לאומי. חשוב להבחין איזה סוג אובדן כושר עבודה יש לכם – זמני, מלא, חלקי או קבוע.

בוועדה הרפואית של ביטוח לאומי יחליטו על סוג הפגיעה בכושר העבודה, וקיצבת הפיצוי תהיה בהתאם. במקרים רבים כדאי לקחת עו"ד שיעזור לכם למקסם את הזכויות ואת הכספים המגיעים לכם.

איך להגיש תביעת ימי מחלה ביטוח לאומי? בעמוד קרן מחלה שבאתר ביטוח לאומי, יש למלא טופס תביעה לדמי מחלה לצרף כתב הצהרה וויתור על סודיות רפואית. המכתב צריך להיות חתום על ידי מבקש הבקשה ולעתים גם המעסיק.

איך להגיש תביעת ימי מחלת קורונה בביטוח לאומי? הידבקות בקורונה במהלך העבודה נחשבת לתאונת עבודה, ולכן העובד זכאי להיקרא נפגע תאונת עבודה, גם אם הוא עצמאי. הסכום המגיע לו הוא 75% משכרו. שכירים מקבלים את הפיצוי מהמעסיק שלהם, ואילו עצמאים צריכים לצרף מסמכים המעידים על המחלה ולשלוח תביעה דרך ביטוח לאומי.

אם אתם חושבים לתבוע בגין קורונה, כדאי שתתעדכנו אם אכן מגיעות לכם זכויות כספיות מאחר שהבידוד בוטל והקורונה יצאה מהגדרה של מגיפה לאומית ובהתאם גם ההטבות והפיצוי לחולים.  

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה