zap group mishpati logo

תביעה קטנה: אושר ביטול עסקה ונפסק פיצוי

ביהמ"ש קבע, כי תקנות הגנת הצרכן (ביטול עסקה) מאפשרות לצרכן לבטל עסקה גם אם הסכים קודם לכן לקבל זיכוי בחנות

מאת: עו"ד אורנית אבני-גורטלר
22.11.12
תאריך עדכון: 27.05.19
4 דק'
תביעה קטנה: אושר ביטול עסקה ונפסק פיצוי

בית המשפט לתביעות קטנות בכפר-סבא דן בתביעה קטנה בסך 1,000 שקלים, שעילתה חוזית-צרכנית.
ב-25.12.2011 התובעים הגיעו לחנות של מקספליי בקניון שרונים בהוד השרון. הם רכשו שני משחקים לקונסולת המשחקים – Xbox בסכום כולל של 698 שקלים.

רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום צרכנות

 אחד המשחקים שרכשו היה משחק בשם – Halo Anniversary והשני שמו : NBA 2K12 . התובעים יצאו את החנות וזמן קצר לאחר מכן שבו לחנות וביקשו לבטל את העסקה.

התקיים דין ודברים בינם לבין מנהל החנות, ובסופו עזבו התובעים את החנות עם שובר זיכוי בסך 349 שקלים בידם.

לטענת התובעים, הם ביקשו מלכתחילה לקנות לבנם משחק בשם Halo Reach 13 (גרסה שונה של המשחק Halo). לאחר שיצאו מהחנות ראה בנם של התובעים את המשחק המדויק בו חפץ בחנות סמוכה. התובעים בררו ומצאו, כי עלות שני המשחקים בחנות האחרת היא 600 שקלים בלבד.

מנהל החנות סרב לבטל את העסקה

התובעים שבו לחנות, וביקשו לבטל את העסקה. מנהל החנות דרש מהם דמי ביטול 100 שקלים, ולחלופין ניסה לשכנע את בנם שהמשחק שנמכר לתובעים טוב יותר.
בנם של התובעים  התעקש לקבל את המשחק בו חפץ מלכתחילה, ואז הציע המנהל שהתובעים יגיעו למחרת לחנות  כדי לקבל את המשחק המבוקש במחיר בו נקבה החנות השנייה, ובינתיים נתן להם שובר זיכוי בסך 349 שקלים עבור המשחק שנשאר בחנות.

למחרת, התובעים חזרו לחנות. המשחק המבוקש לא היה בידי המנהל, והוא סרב לבטל את העסקה גם תמורת דמי הביטול המגיעים לו על פי חוק.

בצר להם, השאירו התובעים בידיו של המנהל מכתב המפרט את דרישתם, אך התובע קיפל אותו וזרקו לפח האשפה. התובעים אף שלחו למנהל דוא"ל, ובו תוכן המכתב אך ללא הועיל.
בהמשך רכשו התובעים את שני המשחקים בסך כולל של 598 שקלים.

לאור האמור,התובעים ביקשו מביהמ"ש לבטל את העסקה, להשיב להם את כספם, להורות לחנות לקבל בחזרה את המשחקים  ולחייב את אותה בהוצאות.

כתב ההגנה כולל השתלחות אישית קשה בתובעים, אותם תופסת החנות כמי שמבקשים להתעשר על חשבונה. לגופו של עניין נטען,  כי הוסבר לתובעת שלא מדובר באותו משחק אך היא התעקשה ודרשה להחזירו. הוסבר לתובעת, כי באפשרותה לקבל זיכוי בחנות בסכום המלא ששילמה או זיכוי כספי בניכוי עמלת ביטול  עסקה בגובה 5% בתוספת עמלת כרטיסי אשראי.

ביהמ"ש: תקנות הגנת הצרכן מאפשרות ביטול העסקה

השופט מיכאל קרשן החליט לקבל את התביעה. השופט קבע, כי בניגוד לסברת החנות, לא נפל כל פגם בהתנהגות של התובעים. תקנות הגנת הצרכן (ביטול עסקה) מקנות,בכפוף למגבלותיהן, אפשרות לבטל עסקה מכל סיבה שהיא. בבואו לבטל עסקה בהתאם להוראות תקנות אלה, אין הצרכן נדרש להצביע על עילה כלשהי לביטול העסקה (כגון: אי התאמה לפי חוק המכר). די לצרכן במסירת הודעה לעוסק והחזרת הטובין שלא נפגמו באריזתם המקורית.

השופט קבע, כי המסקנה המשפטית היא שלאחר הרכישה המקורית נכרת הסכם בין התובעים לחנות לפיו התובעים ישיבו לחנות את המשחק Halo Anniversary תמורת זיכוי בסך 349 שקלים, אותו יוכלו לממש ביום המחרת עבור המשחק Halo Reach שעתיד היה להגיע בשלב  זה לחנות. הנתבעת הפרה את ההסכם המאוחר בכך שלא סיפקה את המשחק האמור ביום למחרת, וכיוון שמועד הספקת המשחק היה תנאי יסודי בהסכם המאוחר, רשאים היו התובעים לבטלו.

ביטול ההסכם המאוחר החזיר את הצדדים לנקודת המוצא הצרכנית המקנה לתובעים זכות ביטול ביחס לעסקה המקורית. לפי  תקנות הביטול, המנהל היה חייב לאפשר גם בשלב זה לתובעים לבטל את העסקה המקורית.

כמו-כן, נקבע כי ההסכם המאוחר נגוע בפגם בכריתה. התובעים התקשרו בו רק לאחר שהוסבר להם כי ביטול העסקה המקורית יעלה להם 100 שקלים.

החזר ופיצוי כספי

" בענייננו התובעים ביקשו לחזור בהם מהסכמתם לקבל זיכוי כספי בחנות ודרשו לבטל את העסקה יום אחד בלבד לאחר העסקה המקורית. לנתבעת אסור היה למנוע זאת מהם", כתב השופט בפסק הדין.

לאור האמור, נקבע כי העסקה המקורית מבוטלת, ועל מנהל החנות להחזיר לתובעים 700 שקלים בניכוי 5% (665 שקלים), וכן לפצות את התובעים בסך של 350 שקלים.
עוד נקבע, כי לאחר שהתובעים יקבלו את הסכום שמגיע להם, הם ישיבו לחנות את המשחק שנשאר ברשותם (NBA 2K12) כשהוא באריזתו המקורית.

(ת"ק 41741-14-41 לוי ואח' נ' בע"מ ע"י אסף חסון)

עוד בנושא:

פיצוי על עוגמת נפש בתביעות קטנות

ביטול עסקה לפי חוק – הדרך לקבל את כספכם חזרה!

הגשת תביעה קטנה באינטרנט

הגנת הצרכן – דעו את זכויותיכם כצרכנים

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים