zap group mishpati logo

שירות בתי הסוהר - מדריך מושגים חשובים - (חלק שני)

באילו נסיבות אפשר להשתחרר אחרי "שני שליש"? מהו שחרור מנהלי ומה העונש על בריחה מהכלא? לפניכם מושגים חשובים מהתחום הפלילי, אשר קשורים לבתי הסוהר

מאת: מערכת משפטי
09.12.12
תאריך עדכון: 20.06.16
3 דק'
שירות בתי הסוהר  - מדריך מושגים חשובים - (חלק שני)

• עבודות שירות במקום מאסר- האם כל מי שהורשע בדין ונשפט למאסר יכול לבקש לקבל עבודות שירות במקום מאסר? התשובה היא שלילית. בהתאם להוראות חוק העונשין, שופט רשאי להמיר את תקופת המאסר של אדם שנשפט למאסר לתקופה של עד שישה חודשים, לעבודות שירות שירוצו באחד ממוסדות המדינה או במוסד ציבורי שלא למטרת רווח. חשוב לציין, כי תקופת עבודות השירות נחשבת כמאסר לצרכי רישום פלילי ורישומים אחרים.

רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום פלילי

• שחרור לאחר "שני שליש"- לפי החוק, ניתן לשחרר על תנאי אסיר שהשלים תקופת ריצוי של שני שלישים ממאסרו. זאת, אם הוחלט כי הוא אינו מסוכן לציבור וכי התנהגותו טובה. נציב בתי הסוהר מוסמך לשחרר על תנאי אסירים שנדונו לתקופת מאסר שבין 3 ל-6 חודשים, וועדת השחרורים שליד השב"ס מוסמכת לשחרר על תנאי אסירים שנדונו ל-6 חודשי מאסר ויותר.

• שחרור מנהלי- שחרור מנהלי הוא שחרור של אסיר לפני מועד השחרור שנקבע לו בפקודת המאסר שהוצאה ע"י בית המשפט. המטרה של שחרור מנהלי היא להקל על הצפיפות הקיימת בבתי הסוהר, והוא מתבצע כשתפוסת האסירים עולה על התקן שנקבע. התקופה של השחרור המנהלי מקוזזת מתקופת המאסר המלאה או מתקופת שני שליש המאסר (במקרה שועדת השחרורים קבעה שהאסיר ישוחרר לאחר שרצה שני שלישים מתקופת המאסר שנקבעה לו). שחרור מנהלי מתבצע בימים ראשון עד חמישי בלבד. בימי שישי לא מתבצעים שחרורים מנהליים.

• ביקורים לאסירים - אילו סוגי ביקורים קיימים לאסירים במתקני הכליאה? יש להבחין בין שני סוגי ביקורים: ביקור "פתוח" וביקור "סגור". ביקור "פתוח"- ביקור שנערך בחדר הביקורים או לעיתים תחת סככה במקום הולם, מבלי שתחצוץ רשת בין האסיר למבקרים. ביקור "סגור"- ביקור שנערך בחדר הביקורים כאשר רשת או מחיצת זכוכית מפרידה בין האסיר למבקרים.

• בריחה מהכלא - בריחה ממשמורת חוקית משמעה כל הימלטות של האסיר מבית הסוהר- מאשפוז בבית חולים חיצוני, מליווי באבטחה, מפעילות חינוכית-תרבותית שנערכת מחוץ לכתלי בית הסוהר או מחופשה. יודגש, כי אי חזרה מחופשה מהווה מבחינה משפטית עבירה פלילית של בריחה ממשמורת חוקית.

• הערכת מסוכנות לאסיר- זוהי הערכה שנועדה לקבוע אם אסיר נחשב "מסוכן" לעצמו או לחברה. ההערכה מתבצעת ע"י כלים ממדעי החברה וההתנהגות. ההערכה יכולה להצביע על מידת הסבירות להתנהגות אלימה ולסכנת פגיעה של האסיר בעצמו או בזולת, על אופי המסוכנות ועל הדרך שבה ההתנהגות האלימה יכולה לבוא לידי ביטוי. במסגרת ההערכה יכולות להינתן המלצות לפעולה.

לקריאת חלק ראשון של המאמר

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה