zap group mishpati logo

בקשה לייצוגית נגד אולג'ובס בשל גביית כספים שלא כדין

הבקשה הוגשה בשל גביית כספים ממחפשי עבודה. זאת, בניגוד לחוק שירות התעסוקה. המחוקק אסר על גביית תשלום ממחפש העבודה עבור תיווך בעבודה

01.01.13
תאריך עדכון: 30.03.24
4 דק'
בקשה לייצוגית נגד אולג'ובס בשל גביית כספים שלא כדין

ביום 16.12.12 הוגשה לבית המשפט המחוזי בירושלים בקשה לאישור תובענה ייצוגית נגד "אול יו ניד בע"מ", המפעילה את אתר האינטרנט "Alljobs", בגין גביית כספים ממחפשי עבודה בניגוד לחוק שירות התעסוקה. 

חוק שירות התעסוקה קובע מפורשות, כי לשכה פרטית לא תגבה ולא תקבל ממבקש עבודה תשלום כלשהו, אלא אם כן הוא תשלום מותר. חרף הוראות החוק, "אול יו ניד", מפעילת אתר האינטרנט "Alljobs", גובה ממחפשי עבודה תשלום עבור תיווכה בעבודה – שליחת קורות חיים והעברתם למציעי עבודה, באמצעות אתר האינטרנט "Alljobs".

רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום תביעות ייצוגיות

פעילות כלשכה פרטית
יצוין, כי "אול יו ניד" אינה בעלת רישיון של לשכה פרטית לתיווך בעבודה. עם זאת, כל פעילותה מלמדת כי היא משמשת כלשכה פרטית למעשה, כמפורט להלן:

אתר האינטרנט "Alljobs" מוקדש כולו לחיפוש עבודה/עובדים. חלק ממודעות הדרושים מתפרסמות באופן בלעדי באתר עצמו וחלק אחר הוא לקט מודעות "דרושים" אותן אוספת "אול יו ניד", לטענתה, ממקורות שונים.
מחפש עבודה שנרשם באתר, מקבל לדוא"ל שלו הצעות עבודה ממעסיקים לפי הגדרת החיפוש אותה הוא ממלא באופן מקוון. מבקש העבודה שמעלה קובץ קורות חיים לאתר, יכול לשלוח את הקובץ בצירוף מכתב נלווה.

משלוח לרוב המכריע של המשרות (כ-75%) מחייב את מחפש העובדה לעשות מנוי בעלות של 48 ₪ (נכון להיום), שיאפשר משלוח קורות חיים לכל משרה שמתפרסמת שישראל (כך לפי פרסומה של alljobs עצמה). עם זאת, המנויים באתר אינם יכולים לצפות בפרטי המעסיק בחלק נרחב מהמשרות, כך שהם שולחים קורות חיים באמצעות אתר האינטרנט, ללא יכולת ליצור קשר עם המעסיק באופן עצמאי.

אפשרות נוספת מלבד עשיית מנוי לאתר "Alljobs", היא תשלום עבור שליחת קורות חיים למשרה בודדה באמצעות אתר האינטרנט. בנוסף לכך, ישנה אפשרות לשלוח קורות חיים באמצעות האתר לחלק זעום בלבד מהמשרות, ללא תשלום.

בנוסף,"AllJobs"   מנהלת מאגר קורות חיים. מחפש עבודה יכול לסמן כי הוא מעוניין ש"Alljobs"   תעביר את פרטיו ו/או קורות חיים למעסיקים או לחברות השמה המחפשות עובדים למשרות שיכולות להתאים לאותו מחפש עבודה.

יצוין, כי על כל קורות החיים שנשלחים באמצעות האתר "Alljobs", מוטבע הלוגו של "Alljobs", וכן הכיתוב "נשלח באמצעות מערכת Alljobs".

שירות "מיון מועמדים" למעסיקים
מלבד השירות למחפשי עבודה, מציעה "אול יו ניד" שירותי "מיון מועמדים" עבור מציעי עבודה (המעסיקים). שירות המיון מהווה למעשה סינון של קורות החיים שנשלחו למעסיקים, גם אם נשלחו ע"י מנויים של המשיבה, חרף העובדה כי המשיבה התחייבה כי מנויים יוכלו לשלוח קורות חיים לכל משרה שתפורסם באתר. מיון קורות החיים מהווה תיווך בין מחפש העבודה למעסיק, שכן אילולא "אול יו ניד בע"מ" בוחרת להעביר קורות חיים של מחפש עבודה למעסיק, הוא לא יוכל לקבלם, גם אם מחפש העבודה שלח את קורות החיים שלו לאותו מעסיק באמצעות אתר האינטרנט.

העובדות לעיל, מלמדות מעל לכל ספק כי "אול יו ניד" פועלת כלשכה פרטית לתיווך בעבודה. כאשר אף הוספת הלוגו של האתר על קורות החיים הינו מעשה "בעלות".

לא למותר לציין, כי קיימים אתרים נוספים הפועלים בשיטה זהה – שולחים מיילים לדוא"ל של מחפש העבודה ואז מחפש העבודה שולח קורות חיים למעסיק באמצעות האתר, כגון: Jobcity, Jobmaster , Jobnet  , פורטל דרושים, קודקס. עם זאת,AllJobs  הוא האתר היחיד שגובה תשלום ממחפשי העבודה. 
המבקשים, בבקשה לאישור, מר אבי-טל ומר גולד, הם מנויים בהווה ובעבר באתר האינטרנט "Alljobs". גם כאשר המבקשים לא היו מנויים באתר האינטרנט, הם השתמשו בשירותי האתר ושלחו קורות חיים למשרות שניתן היה לשלוח ללא תשלום.

יודגש, כי ללא תשלום עבור מנוי לאתר "Alljobs", המבקשים לא היו רשאים לשלוח קורות חיים לרובן המוחלט של הודעות המעסיקים.

המבקשים הגדירו אלו משרות הם מחפשים ובכל פעם שעלתה משרה כזו לאתר, הגיעה לדוא"ל שלהם הודעה על המשרה, כאשר על מנת לשלוח אליה קורות חיים, המבקשים צריכים ללחוץ על קישור לאתר, המכניס אותם לאתר, לאחר הקשת סיסמא, ורק ממנו הם יכולים להעביר את קורות החיים למעסיק, כאשר לרוב, פרטי המעסיק כלל אינם מפורטים בגוף המודעה.

לא בכדי המחוקק אסר על גביית תשלום ממחפש העבודה עבור תיווך בעבודה, שכן הרעיון הוא להוריד את החסמים בפני מחפש עבודה ולא לאפשר לגופים שלישיים להשתכר על גבו של מחפש העבודה. גם אמנות בינלאומיות עליהן חתומה מדינת ישראל אוסרות את גביית התשלום.

*הבקשה לאישור תובענה ייצוגית זו הוגשה ע"י עורכי הדין אסף פינק ורעות פרקש-צימרינג, ממשרד עו"ד יעקב פינק, המתמחה בהגשת תובענות ייצוגיות וכן עוה"ד רחלי אידלביץ' המתמחה בדיני עבודה.

(ת"צ  28953-12-12 1. ליאור אבי-טל  2. אבישי גולד נ' אול יו ניד בע"מ)

*עוה"ד אסף פינק ונועם צוקר מנהלים את פורום תביעות ייצוגיות בפורטל משפטי.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים