zap group mishpati logo

על הגנה עצמית ועל רישוי לנשיאת נשק

עמדת משרדי הממשלה השונים גורסת כי יש לצמצם את החזקת הנשק בידי הציבור, אולם מניעת רישוי נשיאת נשק צריכה להיות מבוססת - תוך מתן אפשרויות שימוע וערעור בפני הרשויות המחליטות

מאת: עו"ד נפתלי ורצברגר
01.01.13
תאריך עדכון: 28.03.24
3 דק'
על הגנה עצמית ועל רישוי לנשיאת נשק

מעמדה של הזכות להגנה עצמית ברשימת זכויות היסוד במדינת ישראל הוא של נפקדת - נוכחת.
נפקדת - כי לא תמצאו אותה מוזכרת בשמה ברשימות הזכויות שזכו לחקיקה מפורשת ואף לא במסגרת פסקי הדין בבג"צ.

נוכחת - כיוון שיש בה כדי להוות הגנה בדין הפלילי מפני הרשעה בעבירה שנגרמה אגב שימוש סביר בזכות להגנה עצמית, וכאשר המדינה מאפשרת באורח עקרוני לאזרח להחזיק בנשק שיעודו הגנה עצמית.

רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום פלילי

מאז חוקק חוק כלי הירייה תש"ט - 1949, המסדיר החזקת נשק בידי אזרחים, עמדת משרדי הממשלה השונים הינה כי יש לצמצם את החזקת הנשק בידי הציבור ולהותיר את ההגנה על הבטחון בידיהם של הצבא והמשטרה. דא עקא שהן המצב הבטחוני והן הפשיעה האלימה מחייבים חיזוק תחושת הבטחון האזרחית של האוכלוסיה וכך נוצר במהלך השנים ענף משפטי - מינהלי של קריטריונים, הקובעים מי יקבל רישיון לנשק ומי תדחה זכותו ויסורב.
לצדם של פקידי הרישוי עומדים המשטרה ומשרד הבריאות, אשר כל בקשה לרישוי עוברת דרכם ומצריכה את אישורם המוקדם לכך כי מבקש הרישיון כשיר בריאותית ונפשית לשאת נשק וכי אין מניעה מבחינת המשטרה לבקשה זו בגין עבר פלילי או מידע מודיעיני מסכן.

ביקורת שיפוטית
החלטות והמלצות המשטרה ומשרד הבריאות כפופות לביקורת שיפוטית - בעבר בפני בג"צ ובשנים האחרונות בבית המשפט המנהלי. באופן עקרוני נקבע, כי חרף הרגישות והמשמעות שיש במתן נשק בידיו של אדם, רישיון נשק הרי הוא ככל רישיון ונתינתו, כמו גם שלילתו, חייבות שיהיו על-פי כללי המשפט המנהלי הרגילים (ר' בג"ץ 799/80 , שללם נ' מנהל נפת פ"ת, פד"י לו (1)317 , דעת השופט ברק ולוין כנגד דעתו החולקת במיעוט של השופט יצחק שילה).

וכך, למרות הקביעה כי אין לאדם זכות קנויה לשאת נשק להגנה עצמית, שלילת נשק המוחזק על-ידי האדם, או מניעת הזכות ממי שזכאי לכך על-פי הקריטריונים שנקבעו, צריכות להיות מבוססות היטב, תוך הקפדה על מתן אפשרויות שימוע וערעור בפני הרשויות המחליטות.

כך לדוגמא, אירוע של אלימות במשפחה יביא באורח כמעט מיידי לנטילת נשקו של הבעל (האלים). אולם לטווח הארוך יותר תבחן עוצמת המסוכנות הספציפית, עוצמת הפגיעה באזרח ממנו נשלל הנשק ואמיתות החשד – הכל על מנת למצוא איזון בין זכותו של האזרח לבין שלום הציבור.

הסיטואציות האנושיות המורכבות הנפרשות בפני בתי המשפט בסוגיית רישוי נשק מלמדות על הזהירות שיש לנקוט עת מתן ההחלטה, תהא אשר תהא. הותרת נשק בידיו של אדם בלתי כשיר הביאה לא אחת לאסונות, כשם שגם שלילת נשק ממי שנזקק לו הביאה לחשיפתו לסיכון, עד כדי קיפוד חייו.

* תחומי עיסוק: דיני פלילים, משפט מינהלי, משפט מסחרי.

** טלפון: 02-6222388, דוא"ל naftlaw@gmail.com

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים
  • דוקטרינת "הפסלות היחסית" לעומת תורת "פרי העץ המורעל": מדריך

    דוקטרינת "הפסלות היחסית" לעומת תורת "פרי העץ המורעל": מדריך

    החוק הישראלי אינו מכיר בתורת "פרי העץ המורעל" האמריקאית, הפוסלת כל ראיה שהושגה בהליך שהוא עצמו או ראשיתו בניגוד לחוק. עם זאת, המשפט הישראלי מאפשר פסלות יחסית של ראיות שהושגו בצורה בלתי הוגנת או שאינה חוקית
    7 דק'
  • חקירה במשטרה: כך תתנהל בתבונה

    חקירה במשטרה: כך תתנהל בתבונה

    המשטרה חושדת בך בביצוע עבירה? שים לב: שיחה עם חוקר משטרה אינה שיחה חברית. כל מה שתאמר עשוי לשמש נגדך. אתה רשאי לשמור על זכות השתיקה ויש לך זכות להיוועץ בעו"ד
    6 דק'
  • על ההליך הפלילי - מהחקירה ועד פסק הדין

    על ההליך הפלילי - מהחקירה ועד פסק הדין

    ההליך הפלילי הוא הליך רב שלבי שכל "תחנותיו" מוסדרות בחוק. חשוד, נחקר, עד, קורבן עבירה וודאי נאשם בפלילים: ראוי שיכירו את ההליך הפלילי על כל שלביו ואת תפקידיו של הסניגור המייצג
    7 דק'

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה