zap group mishpati logo

נידון ל-7 חודשי מאסר על נהיגה בשכרות - האם העונש חמור?

נראה, כי ביהמ"ש החמיר בעונש, אך שילוב העבירות החמורות שביצע הירשזון לא הותיר לביהמ"ש אפשרויות אחרות

28.01.13
תאריך עדכון: 30.03.24
3 דק'

בית המשפט לתעבורה בת"א גזר לאחרונה על ברק הירשזון, בנו של שר האוצר לשעבר, מר אברהם הירשזון, עונש של 7 חודשי מאסר בפועל בגין עבירות של נהיגה בשכרות וקלות ראש וגרימת חבלה של ממש.
עוד קבע בית המשפט, כי הירשזון יהיה פסול מנהיגה למשך 72 חודשים, וכי יהיה עליו לשלם לנפגעת פיצוי בסך 25 אלף שקל.

בגזר דינו קבע בית המשפט, כי לאחר התאונה ברק הירשזון נמנע מלקחת אחריות על מעשיו: "במהלך כל דבריו לא התייחס הירשזון לגורם קרות התאונה - עבירת השכרות... כאשר בית המשפט שאל את עמדתו של לעניין השכרות והעובדה שמדובר בפעם השנייה שהוא הורשע בנהיגה בשכרות, תשובתו הייתה 'טעות'".

העדר הפנמה לחומרת עבירת השכרות

עוד נכתב בגזר הדין, כי המדובר בגישה פשטנית של הירשזון ובתפיסה קלוקלת של מעשיו. "בית המשפט סבור כי הירשזון היה צריך לבטא סלידה ולהוקיע את התנהלותו עובר לקרות התאונה. הירשזון נמנע מכך... בהיעדר הפנמה לחומרת עבירת השכרות, שהיא הגורם לכל רע, לא יהיה תיקון".

על פי עובדות כתב האישום, הירשזון נהג באופנוע ימאהה בתל אביב כאשר הוא שיכור. בדגימת דם שנלקחה מהנאשם נמצאו 79 מ"ג אלכוהול לכל 100 מ"ל דם. בנוסף, נטען כי הירשזון סטה עם האופנוע עליו רכב, ימינה, אל עבר המדרכה. כתוצאה מכך הוא ונוסעת שהייתה עימו (חברתו) נזרקו מהאופנוע. הנפגעת נחבלה חבלת ראש קשה, ונגרמו לה שברים בעמוד השדרה. הנפגעת אושפזה בטיפול נמרץ כשהיא מורדמת ומונשמת. הנאשם נחבל וכלי הרכב ניזוק.
לאחר שהירשזון חזר בו מכפירתו, הוא הודה והורשע בעבירות כאמור.

ענישה אינדיבדואלית

בגזר דינו, ציין בית המשפט באופן שאינו משתמע לשתי פנים, כי הענישה היא לעולם אינדיבידואלית, ומתבצעת בהתאם לעבירה שביצע הנאשם, מידת הפגיעה שנגרמה מהעבירה, נסיבותיו האישיות של הנאשם ונסיבות נוספות אותן על בית המשפט לשקול. 
 
בית המשפט אף ציין בגזר הדין את תיקון 113 לחוק העונשין, סעיף 40 ב לחוק - שם נקבע כי העיקרון המנחה בענישה הוא הלימה.

סעיף 40 ב קובע, כי העיקרון המנחה בענישה הוא קיומו של יחס הולם בין חומרת מעשה העבירה בנסיבותיו ומידת אשמו של הנאשם ובין סוג ומידת העונש המוטל עליו.

החמרה בעונשו של הנאשם?

במקרה זה, נראה על פניו, כי ביחס למקרים אחרים, שבהם נגזרים לכל היותר עונשי פסילה ממושכים, ועונש מאסר, אשר בית המשפט לרוב מאפשר לרצותו  בדרך של עבודות שירות, החמיר בית המשפט בעונשו של הנאשם.
 
ואולם, נדמה כי שילובן של העבירות החמורות שביצע הירשזון בתוספת התוצאה הקשה של האירוע, לא הותירו לבית המשפט אפשרויות רבות.
לדעת כותב שורות אלו, העונש שנגזר על הירשזון אינו סוף פסוק מבחינת הענישה הצפויה לנהגים אחרים שיורשעו בעבירות דומות. המדובר אמנם במקרה קיצוני, אשר מחמיר באופן יחסי לעבריינים שהורשעו בעבירות דומות בעבר, אך חשוב להדגיש כי במקרה זה, השתלבו להן מספר עבירות, שכל אחת בנפרד חמורה לכשעצמה.
 
הכותב סבור, כי עונש זה עשוי להוות תקדים במקרים דומים בעתיד, ונהגים שחשבו עד עתה כי בית המשפט יסתפק בעניינם- אם יורשעו בעבירות דומות- בעונש מתון יותר, שלא יכלול רכיב מאסר, עלולים להיות מופתעים, שכן בית המשפט עשוי לגזור עליהם עונשי מאסר ממושכים.

עוד בנושא:

כל מה שרציתם לדעת על נהיגה בשכרות

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים