zap group mishpati logo

מיסים: התוכנית למאבק בהון השחור

רשות המיסים פועלת להעמקת גביית המס, ועל הנישומים להקדים תרופה למכה ולהיערך לביקורות

מאת: ד"ר אבי נוב, עו"ד
19.02.13
תאריך עדכון: 19.02.13
3 דק'

מנהל רשות המסים הגיש לאחרונה לשר האוצר דו"ח בנוגע למאבק בהון השחור ובתכנוני מס, אשר נועד להמליץ על פעולות שונות במסגרת פעילות רשות המסים בישראל להעמקת גביית המס, בין היתר באמצעות סגירת תכנוני מס שונים, וצעדים לטיפול בהון השחור.

ההמלצות נוגעות בעיקרן לסגירת פרצות הקיימות למכביר בחוקי המס, המלצות שיסייעו במישור סמכויות הגבייה, ייעול העבודה, הקלה על עבודת הרשות וכן המלצות לתיקוני חוק בתחומים אחרים המשפיעים על גביית המסים. דו"ח זה מהווה מעין תכנית עבודה לרשות המסים לשנים הקרובות.

יש לציין, כי כשליש מהמלצות הדו"ח שהן עיקר השינויים שמבקשת רשות המסים לקדם, כלולות נכון להיום בהצעת החוק העמקת גביית המסים והגברת האכיפה, אשר ממתינה לאישור הכנסת החדשה.

ההמלצות העיקריות בדו"ח
אחת מההמלצות עוסקת בהגבלת תכנוני מס המוגדרים על ידי מחברי הדוח כ:"תכנוני מס בלתי ראויים", או כפי שמכנים זאת ברשות המסים "תכנוני מס אגרסיביים". מנהל רשות המסים הסביר, כי תכנון מס אגרסיבי הוא תכנון מס שנעשה בדרך לא כשרה, בדרך הגובלת בפלילים.

המלצה מעניינת היא לערוך תיקונים ושינויים במנגנון ה"חברה המשפחתית", על מנת לסתום את פרצות המיסוי הקיימות לדעת רשות המסים, ולמנוע הפחתות מס בלתי ראויות. "חברה משפחתית" היא ישות משפטית נפרדת על פי הדין הכללי, ולצרכי מס מייחסים את "הכנסתה החייבת" ו"הפסדיה" ל"נישום המייצג" שלה. רשות המסים מבקשת למנוע את תכנוני המס האלה.

המלצה אחרת בתחום הטיפול בתכנוני מס היא לקבוע חובת דיווח בעת שימוש בחוות דעת משפטיות, כך גם במקרים של דיווח על פעולה שנקט הנישום באופן שמנוגד לעמדה מוצהרת של רשות המסים. חובה זו תגודר, ככל הנראה, למקרים מיוחדים.

בנוסף לאמור, קיימות המלצות רבות אחרות בתחום הגבייה, ייעול עבודת רשות המסים, שיפור תדמית, חינוך הציבור ועוד. הדוח ממליץ לייעל ולהרחיב את סמכויות רשות המסים בתחום הגבייה על ידי עיכוב יציאה לחו"ל במחדלי תשלום ודיווח, מתן אפשרות יעילה לקיזוז מסים בין מערכי המס, מניעת הברחת נכסים בין בני זוג והרמת מסך בהעברת פעילות, מתן סמכות לרשות  לעקל כלי רכב של חייבים בשטח ציבורי, הטלת ערבויות להבטחת תשלומים בהליכים משפטיים, עיקולים על חובות מס של רשויות מקומיות ומועצות דתיות, החלת חבות מס על נותני ערבות ועוד.

כמו כן ממליצים על הגברת האכיפה תוך עיכוב החזרי מס למי שלא הגיש דו"ח, הטלת קנסות פיגורים מיום השומה ודרישת ערובה בהליך ערעור על שומות. פיקוח על העברת טובין למניעת העלמות בכניסה לאילת ובהעברת טובין לרש"פ וייעול תהליכי העבודה, כך שפסילת ספרים במע"מ תהא תקפה גם למס הכנסה ולהיפך, קביעת חובת דיווח מקוון לחברות במס הכנסה וחובת דיווח על הפסקת פעילות.
 
על הנישומים להיערך לביקורת
לסיום, נישומים חייבים להקדים תרופה למכה ולהיערך לביקורות, בדיקות וחקירות של פקידי השומה. אין למהר להתפשר או להסכים לדרישות פקידי השומה, אלא להיפך- יש להוריד את הכפפות ולנהל מלחמת חורמה נגד רשויות המס על זכויות היסוד של הנישומים לתכנון מס ולהפחתת נטל המס.

* ד"ר אבי נוב, עו"ד, מומחה לדיני מיסים ומיסוי בינלאומי

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה