zap group mishpati logo

לפני הגשת תביעת רשלנות רפואית - טיפים מ-7 עו"ד

שוקלים להגיש תביעה ברשלנות רפואית? 7 עו"ד נותנים לכם טיפים, עצות והנחיות חשובות. לקרוא ולשמור

מאת: עו"ד אורנית אבני-גורטלר
20.03.13
תאריך עדכון: 12.12.23
8 דק'
לפני הגשת תביעת רשלנות רפואית - טיפים מ-7 עו"ד

הגשת תביעה בעילה של רשלנות רפואית אינה עניין של מה בכך. מה חשוב לצרף לתביעה, לכתוב בתביעה ולהדגיש בה כדי להצליח ולזכות בפיצויים? להלן טיפים חשובים שיעזרו לכם להצליח בתביעת רשלנות רפואית:

טיפול רפואי לא סביר ופנייה לעו"ד

עו"ד שלהב קמחי

עו"ד (ד"ר לרפואה) שלהב קמחי אומרת, כי כדי להוכיח תביעה ברשלנות רפואית צריך להוכיח שהטיפול הרפואי לא היה סביר, ושכתוצאה מכך נגרם נזק.

בכל מקרה שבו קרה נזק כתוצאה מטיפול רפואי, או שמתברר שהיה איחור באיבחון של מחלה קשה, כדאי לפנות ליעוץ לעורך דין העוסק ברשלנות רפואית. הקשיבו לתחושות הבטן שלכם – אם יש לכם תחושה פנימית, או שקיבלתם "טיפ" מאיש צוות רפואי שמשהו בטיפול לא היה בסדר, אל תהססו לפנות לעורך דין שיש לו יכולת וכלים להעריך האם באמת יש "קייס". היעוץ הראשוני אצל עורך הדין בדרך כלל אינו כרוך בתשלום, או שכרוך בתשלום נמוך בלבד. עיקר התשלום לעורך הדין הינו באחוזים מהסכום שתקבלו בסוף ההליך.

רוצים לשאול את המומחים שאלה? היכנסו עכשיו לפורום רשלנות רפואית

תיק רפואי ותיעוד רפואי

 * אפשר לדעת אם היתה רשלנות רק לאחר שקיבלתם את התיק הרפואי מהמוסד הרפואי בו טופלתם. על פי חוק זכויות החולה, התיק הרפואי שייך למטופל, והמוסד הרפואי רק שומר אותו עבורכם. יש לכם זכות לקבל העתק מהתיק הרפואי שלכם, וחובתו של המוסד הרפואי לספק לכם העתק מהתיק הרפואי תוך זמן סביר.

אם נתקלתם בבעיה לקבל את התיק הרפואי, אל תהססו לפנות לעורך דין. עורך דין העוסק ברשלנות רפואית יכול להשיג עבורכם את התיעוד הרפואי הרלבנטי לתביעתכם.

עו"ד ערן יעקובוביץ’ מוסיף, כי חשוב לאסוף את מלוא התיעוד הרפואי מהתקופה הקשורה לתביעה. קרי: כל התיק מבתי החולים ולא רק סיכומי מחלה, כל התיק מהקופה (ולא רק תיעוד ממוחשב אם יש גם רישום ידני), ההפניות, התשובות, בדיקות המעבדה.

מומחה רפואי וחוות דעת רפואית

בהקשר של החומר הרפואי והתיק הרפואי, עו"ד צחי גרוסמן נותן טיפ חשוב הנוגע למומחה רפואי: תביעות רשלנות רפואית מוגשות יחד עם חוות דעת רפואית (או חוות דעת רפואיות) לצורך תמיכה בתביעה והוכחת הטענות הרפואיות.

דומה שאין עוד תחום בו בחירת המומחה הרפואי הנה כה חשובה ואקוטית להצלחת התביעה, מכיוון שחוות הדעת הרפואית היא הבסיס לכל ההליך. חשוב להקפיד על בחירת מומחה רפואי בתחום הנכון והמתאים, ולוודא שהמומחה הינו בעל ידע וניסיון בתחום הספציפי לתביעה.

בואו לדבר על זה בפורום רשלנות רפואית בקופות ובתי חולים

בנוסף, חשוב לוודא שמדובר במומחה שיודע לכתוב חוות דעת (לא מדובר בעניין טריוויאלי!), יודע (ומוכן) לעבוד מול עורך הדין ויודע לעמוד בחקירות בבית המשפט. תתפלאו לגלות שלעתים דווקא מומחים שידועים כבכירים ביותר בתחומם, הם כאלה שלא רצוי שיכתבו עבורכם את חוות הדעת. חיסכון בכסף לא צריך להדריך את הלקוח בבחירת המומחה הרפואי- וודאי לא כשמדובר בתיקים בעלי שווי כלכלי גדול. ראו בתשלום עבור חוות הדעת השקעה בעתיד התביעה.

 * עו"ד יאיר סקלסקי מחדד, כי באופן כללי, ללא חוות דעת רפואית לא ניתן להגיש תביעה לבית המשפט, ועל פי חוק זהו "כרטיס הכניסה" בשערי בית המשפט. כמובן שלחוות הדעת ישנה השפעה ניכרת על גורל התיק אם כי ההחלטה הסופית היא תמיד של בית המשפט.

עו"ד נתי רון (שותף-מנהל ברון-פסטינגר, עורכי דין) מציין, כי חשוב לבחור מומחה רפואי רציני- לדבריו, קשר השתיקה הולך ומופר וניתן למצוא יותר ויותר רופאים שמוכנים לתת חו"ד בתיקי רשלנות רפואית למעט בתחום רפואיים בהם מספר הרופאים קטן ומצומצם.


יחד עם זאת יש לזכור שחברות הביטוח של בתי החולים משופעות בכסף ויכולות לממן חוות דעת של בכירי הרופאים במטרה להרשים את בית המשפט. מסיבה זו חשוב לבחור במומחה שרכש לעצמו שם בתחומו, ולא יזיק לבדוק במאגרים כיצד עמדו חוות דעת שנתן במבחן השיפוטי ויותר חשוב כיצד הוא עמד בחקירה נגדית על חוות דעתו.

עו"ד רון מוסיף, כי חשוב לבדוק את חוות דעת המומחה- המומחים לעיתים מתרכזים בעיקר ונוטים לזלזל בפרטים הקטנים של המקרה. הזלזול הזה יכול לעמוד בעוכרי התיק. אי דיוק בנוגע לפרטים יכול להביך אותם על דוכן העדים, ולצבוע את חוות הדעת שלהם באור שלילי גם אם היא צודקת לחלוטין. צריך לקרוא מילה מילה בחוות הדעת ולא להתבייש לדרוש מהמומחה לתקן טעויות לפני שמגישים את חוות הדעת.

* לדברי עו"ד ערן יעקובוביץ’, חשוב להתייעץ עם מומחה רפואי שהוא גם מומחה בתחום הרלבנטי, אבל לא פחות חשוב גם מתעסק בפועל בתחום הרלבנטי. חשוב לדעת שגם אצל המומחים יש תתי התמחויות, ורצוי לפנות להתייעצות עם מומחה שתת ההתמחות שלו והעיסוק בפועל הם הכי קרוב לנשוא הרשלנות. חשוב מאד גם לבחון את קורות החיים של המומחה, ולוודא שהוא לא עובד או בקשרי עבודה עם המוסד או הרופא הנתבע.

את מי לתבוע?

עו"ד דוד שרים

עו"ד ד"ר דוד שרים מדגיש, כי חשוב לבחור את הנתבעים הנכונים - כתב התביעה צריך להיות מופנה כנגד הנתבעים הנכונים. הדבר אולי נראה מובן מאליו, אך לא כך הוא. במיוחד באירועים של רשלנות רפואית שמערבים כמה רופאים וכמה מוסדות רפואיים (כגון: רופא משפחה, בית חולים ומרפאת מומחים),

יש צורך למפות מי האנשים/הגורמים שטיפלו בתובע בצורה רשלנית ואחראים לנזקיו. הגשת תביעה כנגד גורמים לא נכונים עלולה להביא לדחיית התביעה, במקרה שהנתבעים שנתבעו לא היו אחראים לרשלנות ולא נתבע הגורם המתאים; או לחילופין להטלת הוצאות על התובע.

 -----------

לפניכם סרטון וידאו בו עו"ד המתמחים ברשלנות רפואית מסבירים על בחירת עו"ד בתחום, רשלנות רפואית בהריון ולידה, קביעת פיצוי והגשת תביעה ברשלנות רפואית:

עלויות - האם כדאי להגיש את התביעה?

*  עו"ד גרוסמן מוסיף טיפ חשוב בנוגע לעלות מול תועלת:

תביעות רשלנות רפואית כרוכות בעלויות גבוהות עבור מומחים. עלות חוות דעת רפואית בתחום הרשלנות הרפואית יכולה להגיע גם ל- 20,000 ₪ ויותר (תלוי בתחום ובמומחה). לעתים יש צורך במספר חוות דעת וקיימת האפשרות שבית המשפט ימנה מומחים מטעמו והתובע ייאלץ להשתתף גם בשכר טרחתם.
משכך, חשוב מאד לבחון את התועלת שבהגשת התביעה מול העלות והסיכונים. ישנם תיקי רשלנות רפואית רבים שפשוט לא כדאי לנהל. את חלקם ניתן יהיה לסגור ישירות מול הרופא/המוסד הרפואי/חברת הביטוח הרלוונטית.

*  עו"ד ד"ר דוד שרים מסביר, כי חשוב שהתובע יידע כבר בשלב זה כמה "באמת" שווה התביעה שלו. השווי של תביעה מורכב מגובה הנזק, גיל, השתכרות, מצב משפחתי וגורמים נוספים שבית המשפט משקלל. חשוב כי כבר בשלב זה יבוצע מול התובע הליך של תיאום ציפיות, שכן ציפיות מופרזות שאינן מעוגנות במציאות המשפטית ובדרך בה פוסקים בתי המשפט בישראל פיצויי נזיקין, מקשות מאד על ניהול התיק.

פנייה לעו"ד מקצועי

* עורכי הדין מדגישים את חשיבות הפנייה לעורך-דין מקצועי, שמומחה בתחום הרשלנות הרפואית. עו"ד (ד"ר לרפואה) שלהב קמחי מציינת, כי כשבוחרים עורך דין כדאי לברר שמדובר בעו"ד בעל נסיון רב שנים בתחום הרשלנות הרפואית. "עשו את הבירורים שלכם ואל תתפתו לפרסומות גורפות ומפתות באינטרנט או באמצעי התקשורת. היזהרו מעורכי דין המציגים את עצמם כ"מומחים" בתחום, בעוד שלמעשה אתם תהיו שפן הנסיונות הראשון שלהם", אומרת ד"ר קמחי.


* ד"ר קמחי מוסיפה, כי לעורך דין שהוא גם רופא יש יתרון עצום בתיקי רשלנות רפואית, שכן יש לו הידע והיכולת להעריך נכון את התיק הן מבחינה רפואית והן מבחינה משפטית, להגיש את חוות הדעת המתאימות, להעריך נכון את סכומי התביעה, ולחקור את הרופאים והמומחים הרפואיים.

עו"ד זמיר מור מילברג

עו"ד ד"ר זמי מור מילברג מציין, כי עו"ד מקצועי בוחן את התיק לפני ולפנים, ובוחן האם קיימת רשלנות רפואית בטיפול בנפגע. רשלנות רפואית ,מטבעה, מצביעה על התנהלות לקויה שאינה עומדת במבחן "הרופא הסביר", כאשר התוצאה לעיתים כואבת ומאופיינת בפגיעה באיכות החיים לאורך זמן.
עו"ד המכיר היטב את עולם הרפואה, מחזיק ביכולת ייחודית להעריך את סיכויי התובע במשפט ולהוביל את תהליך התביעה, כתיבת חוות הדעת לבית המשפט והייצוג המשפטי.

לשאלות בנושא היכנסו עכשיו לפורום רשלנות רפואית ברפואת שיניים

עוה"ד יבחן את התיק הרפואי מכל ההיבטים האפשריים ולאחריו יפנה את הלקוח לרופא ספציפי לשם מתן חוות דעת משפטית ערוכה כדין. על עוה"ד להיות בקשר שוטף עם נותן חוות הדעת ולפעול בשיתוף פעולה מלא עמו.

ועוד בנושא פנייה לעו"ד: ד"ר קמחי ממליצה לא להתפתות לפנות אל המשרדים הגדולים דווקא. "במשרדים הגדולים אתם עלולים למצוא את עצמכם "נופלים בין הכסאות". נכון שלפגישה הראשונה מגיע בדרך כלל השותף הבכיר, אך לאחר מכן אתם עלולים למצוא את עצמכם מטופלים על ידי עורך דין זוטר או מתמחה. לעומתם, במשרדי הבוטיק (המשרדים הקטנים) אתם מקבלים בדרך כלל יחס אישי ומקצועי".

* לסיכום, עו"ד יאיר סקלסקי מציין, כי אסור לשכוח שגם ללקוח יש תפקיד חשוב בניהול התביעה, ועליו להבין כי כל מילה שהוא אומר או לא אומר, מעשה שהוא עושה או לא עושה, ועליו להקשיב ולשתף פעולה עם עורך הדין באופן מלא. לאורח הרוח, לסבלנות ולמידת שיתוף הפעולה של הלקוח יש משקל לגבי הצלחת התיק.

עוד בנושא:

רשלנות רפואית בישראל: המדריך שלכם

רשלנות רפואית בקופות חולים – השיקולים שמאחורי הקלעים

שאלות גולשים ותשובות מפורום רשלנות רפואית 

רשלנות רפואית: מתי זו טעות ולא רשלנות?

עו"ד אורנית אבני-גורטלר בגוגל פלוס

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה