zap group mishpati logo

ההסתדרות מאיימת בשביתה - מהן זכויות העובדים?

שביתה במשק פוגעת בציבור כולו. חשוב לדעת מהן זכויות העובדים ומה מעמדם של העובדים אשר אינם רוצים לשבות. על כל אלו ועוד במדריך שלפניכם

28.04.13
תאריך עדכון: 30.03.24
3 דק'
ההסתדרות מאיימת בשביתה - מהן זכויות העובדים?

איום ההסתדרות בגין השביתה הצפויה במשק, מעלה שאלות רבות ביחס לזכויות העובדים והמעבידים בעת שביתה.
להשבתת המשק ישנן השלכות הן לגבי העובדים השובתים והן לגבי אלו שאינם במגזר השובת.

ראשית, יש להדגיש כי שביתה אינה מזכה בשכר עבודה.

רוצים לשאול שאלה? היכנסו עכשיו לפורום דיני עבודה

למציאת עו"ד בתחום זכויות עובדים במשפטי

עם זאת, ראוי לציין, כי עפ"י סעיף 19 לחוק הסכמים קיבוציים התשי"ז-1957, השתתפות של עובד בשביתה מעניקה לו מעין "חסינות", ולא תהווה הפרת חובה אישית. הזכות לשבות הינה זכות חוקתית.

למעשה, בזמן בו העובד שובת, הסכם עבודתו "מושהה". כלומר: העובד אינו מחוייב לעבוד, ואילו המעביד אינו מחוייב בתשלום שכר עבודה, אך חשוב לדעת כי הוותק לצורך חישוב זכויות שונות אינו נפגע.
גם בעת שביתה חלקית מושעה חוזה העבודה המקורי, ולכן עבור העבודה החלקית שמקבל המעביד, אין הוא חייב לשלם את השכר המוסכם, אלא רק "שכר ראוי".

כשהעובד לא מעוניין לקחת חלק בשביתה...

אולם, במידה שמתקיימת שביתה והעובד אינו מעוניין לקחת חלק בשביתה זו, עליו להתייצב במקום עבודתו ולהעמיד עצמו לשירות המעביד. הן לוועד העובדים והן לעובדים השובתים לא עומדת הזכות לחייב עובד לשבות.

מה עושים כשהמפעל סגור?

ככלל, במידה שמקום העבודה סגור בשל השביתה, למשל במפעל, והמעביד אינו פותח את המפעל ביום השביתה, על העובד להודיע למעבידו כי הוא הגיע/ מתכוון להגיע לעבודה, ועל המעביד חלה החובה לשלם לעובד את שכרו וזכויותיו במלואם בגין יום עבודה זה.

לדוגמא: בשל השביתה במפעלי ים המלח לפני כשנתיים, נסגר לעבודה מפעל חיפה כימיקלים, אך הנהלת המפעל מסרה כי על אף החלטתה לשלוח את העובדים (שכן התייצבו לעבודה) הביתה, העובדים ימשיכו לקבל את שכרם הרגיל, וזאת משום ששיתוק הייצור במפעל אינו באשמתם.

ניכוי ימי חופש

עוד יודגש, כי מעביד אינו יכול לטעון בדיעבד כי עומדת לו הזכות לנכות מהשכר החודשי את ימי השביתה על חשבון ימי החופש אותם צבר העובד. אמנם, למעביד עומדת הזכות להוציא עובד לחופשה כפויה במועד בו הוא בוחר, אך ההלכה המשפטית מחייבת את המעביד להודיע על כך מראש לעובד. וכפי שכבר נקבע בפסיקה, מעביד אשר ניכה ימי חופש משכרו של עובד בגין שביתה, חוייב ע"י בית הדין לפצות את העובד בגין ניכוי אסור זה.

זאת מכיוון שעובד הקם בבוקר ואינו יודע אם ישוב לעבודה באותו היום, אינו נהנה מתכליתו של יום חופש – ליהנות מיום מנוחה אמיתי (עב 304164/98, לוי שם טוב נ`לירז מערכות בע"מ – מקרה בו עובד חב' הייטק שהוצב לעבודה בחברת החשמל נאלץ להישאר בביתו בשל שביתת עובדי החברה, שביתה שכלל לא נגעה לו אך בלית ברירה ומכיוון שמקום עבודתו היה סגור, נאלץ להתעדכן מדי בוקר האם נסתיימה השביתה. מעבידו קיזז לו ימים אלו כימי חופש, אך ביה"ד לעבודה הפך את היוצרות, וקבע כי על המעביד לפצותו בגין הקיזוז).


בין השאר, בין ההגנות הניתנות לעובדים השובתים, נקבע בפסיקה כי: "המעסיק איננו רשאי לפטר את העובדים השובתים, להעסיק עובדים חלופיים במקומם, או לנסות ולצמצם בדרכים חלופיות את נזקי השביתה". זאת מכיוון שכל פעולה שכזו תביא לסיכול מטרתה של השביתה – שיפור תנאי עבודתם של השובתים.

השביתה פוגעת גם בציבור

לסיום, ניתן למצוא, כי דעת הציבור נחלקת לשניים: התומכים בשביתה והמתנגדים לה. כמובן ששביתה אינה פוגעת אך ורק במעסיק אלא לרוב גם בציבור שאינו קשור לסכסוך העבודה, אך בשל זכויותיהם של העובדים לשיפור מעמדם ככאלה, סופג הציבור בכללותו את השלכות השביתה.

עוד בנושא:

מהי זכות השביתה? מהו סכסוך עבודה?

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים