zap group mishpati logo

זכויותיו של חייל שנפגע בחופשה

התנאים להכרה בנכה צה"ל מנויים בחוק התגמולים. במקרה שהפציעה נגרמה עקב "התנהגות רעה וחמורה", לא יהיה הנפגע זכאי להכרה

מאת: עו"ד תמר סיון
06.06.13
תאריך עדכון: 28.03.24
4 דק'
זכויותיו של חייל שנפגע בחופשה

חייל צה"ל, אשר נפגע תוך ועקב שירותו הצבאי, זכאי להיות מוכר כנכה צה"ל, לפי חוק הנכים, (תגמולים ושיקום) - תשי"ט 1959. בהתאם לחוק, גם פגיעה בדרך מהבית לבסיס או מהבסיס הביתה, תחשב כפגיעה תוך ועקב השירות.

רוצים לשאול שאלה? היכנסו עכשיו לפורום משרד הבטחון- נכי צה"ל

נשאלת השאלה, מה דינו של חייל שנפגע בזמן היותו בחופשה?

למרבה הצער, קורה שחיילים נפגעים בעת חופשתם - למשל, בתאונת דרכים בדרך למסיבה, עקב מעידה בזמן טיול או כתוצאה מפציעה תוך כדי פעילות ספורטיבית.

בנושא הפגיעה בחופשה קיים בלבול רב בקרב החיילים והוריהם, ויש החושבים, בטעות, כי מאחר שמדובר בחייל, כל פגיעה בו, גם בזמן חופשה, צריכה להיות מוכרת על ידי משרד הביטחון. הם מופתעים לגלות, לאחר הפציעה, כי החייל הנפגע עלול להישאר ללא כל פיצוי על נזקיו.

על פי המצב המשפטי כיום, חייל שנפגע בחופשה, יוכר כנכה צה"ל, רק אם מתקיימים לגביו תנאים מסויימים, הקבועים בחוק תגמולים לחיילים ולבני משפחותיהם (חבלה שלא בעת מילוי תפקיד) תשמ"ח – 1988.

התנאים להכרה מפורטים בחוק, ויש לבדוק בכל מקרה ומקרה האם הם מתמלאים במלואם.


תנאי חוק התגמולים

התנאים העיקריים בחוק, להכרה בחייל שנפגע בחופשה, כנכה צה"ל, הם:

1• החייל הינו חייל בשירות חובה.
כך למשל, חייל בשירות קבע שנפגע בחופשה, לא יוכל להיכנס בגדר החוק ולא יוכל לקבל הכרה כנכה צה"ל.

2• הנכות הינה כתוצאה מחבלה.

3• החבלה ארעה בעת שהחייל לא נעדר מהשירות שלא ברשות.

4• החבלה ארעה בתוך התקופה של 30 הימים הראשונים לחופשה.

5• דרגת הנכות הינה 20% או יותר.

לפיכך, חייל חובה, שנפגע כתוצאה מחבלה בחופשה, ודרגת הנכות שלו היא 19%, לא יזכה להכרה, ולכל זכויות שהן, על אף שמדובר בנכות משמעותית, שיתכן שמגבילה אותו ופוגעת בתפקודו.
את דרגת הנכות קובעת ועדה רפואית לפי חוק הנכים, בהתאם לתקנות הנכים.
כאשר הנכות זמנית, תחול ההכרה רק כל עוד הנכות הינה 20% ויותר.

6• החבלה לא ארעה תוך כדי עיסוקו של החייל בעבודה, בעיסוק או בפעילות ספורטיבית, אשר נהוג לקבל בעבורם תמורה. (למעט עבודה שאושרה ע"י הצבא מטעמים כלכליים).

התנהגות רעה וחמורה - מהי?

חשוב לציין, כי במקרה שהפציעה נגרמה עקב "התנהגות רעה וחמורה", לא יהיה הנפגע זכאי להכרה, וזאת בהתאם להוראת סעיף 9 לחוק הנכים. כך, חייל בחופשה שעסק בפעילות פלילית ונפגע, לא יוכר כנכה צה"ל.

השאלה האם מדובר ב"התנהגות רעה וחמורה", מתעוררת פעמים רבות בהקשר של פגיעה בתאונת דרכים, כאשר מתברר שהחייל הנפגע נהג ברכב ללא רשיון, ללא ביטוח, או במצב של שיכרות. ההכרעה האם לקבל את התביעה או לדחות אותה, בנימוק של "התנהגות רעה וחמורה", נעשית לפי הנסיבות המיוחדות של כל מקרה ומקרה.

חוקים אחרים

במקרים מסוימים נסיבות הפגיעה מקנות לחייל אפשרות לתביעה לפיצויים גם לפי חוקים אחרים, למשל: חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים או פקודת הנזיקין. במקרים כאלו על החייל לשקול היטב את יתרונותיו וחסרונותיו של כל אחד ממסלולי התביעה הפתוחים בפניו, שכן לא ניתן לגבות פיצוי גם לפי חוק הנכים וגם לפי החוק האחר, ועליו לבחור באחד מהם.

כפי שהוסבר, עלולים להיות מקרים, בהם חייל בחופשה נפצע וסובל מנכות משמעותית, אך הוא אינו עומד בקריטריונים הקבועים בחוק, ואין לו אפשרות להיות מוכר כנכה צה"ל, ולעיתים הוא נותר ללא כל פיצוי על פציעתו. למרבה הצער, ברוב המקרים החיילים ומשפחותיהם אינם מודעים לכך, אלא רק לאחר שהחייל נפצע ותביעתם נדחית.

פתרון אפשרי לבעיה הוא שחייל או חיילת העומדים לפני גיוס, או משפחה שבנה או בתה עומדים לפני גיוס, ירכשו ביטוח מתאים, שבו יהיה כיסוי למקרי תאונה המתרחשים בעת שהחייל בחופשה.

עוד בנושא:

ועדה רפואית – עצות וטיפים מקיפים ושימושיים

אם כל הוועדות – על ההשלכות של ועדה רפואית

ערעור על החלטות ועדה רפואית

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה