zap group mishpati logo

אושרה ייצוגית נגד פרופסיה בשל העלמת מידע

העלמת מידע חיוני מהציבור, היא הסיבה בגינה קבל ביהמ"ש המחוזי בקשב לאישור תביעה ייצוגית נגד חברת M.S.D, המשווקת של תרופת "פרופסיה" - תרופה לטיפול בהתקרחות. היצרנית לא פרטה בעלון לצרכן, כי נטילת התרופה עלולה לגרום לאי פריון

מאת: עו"ד אסף שילה
16.09.13
תאריך עדכון: 22.10.15
3 דק'
אושרה ייצוגית נגד פרופסיה בשל העלמת מידע

לפני מספר ימים קיבל בית המשפט המחוזי בירושלים (כב' השופטת גילה כנפי-שטייניץ) בקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד חברת M.S.D, המשווקת של תרופת "פרופסיה" - תרופה לטיפול בהתקרחות. 

הטענה שהועלתה היתה, שהחברה מסתירה מלקוחותיה בעלון לצרכן את האזהרה, לפיה תופעת לוואי אפשרית של השימוש בתרופה הוא פגיעה בפריון הגבר שנוטל אותה. המבקש סיפר, שהוא וזוגתו ניסו להביא ילד במשך תקופה ארוכה, ללא הצלחה. אז התברר לו שישנם מחקרים שמצאו קשר בין נטילת התרופה לבין ירידה בפריון. הוא הפסיק לקחת את התרופה, והזוג הצליח להביא ילד לעולם תוך זמן קצר לאחר מכן. 

החברה שללה מכל וכל את הטענה לקשר כזה, וגם הציגה חוות דעת של מומחה בעניין. היא הראתה, שהעלון לצרכן קיבל את אישור ה- FDA ואת אישור משרד הבריאות, בעוד שהתובע לא הציג כל ראיה רצינית (כלומר: ראיה שנתמכת בחוות דעת של מומחה) לקשר כזה. לכן לא היה צורך לציין בעלון את הסיכון האמור. 

מניעת מידע חיוני מהציבור
טענותיה של החברה אכן משכנעות, אלא שעמדה לה לרועץ עובדה משמעותית אחת: האזהרה כן פורסמה בעלונים לצרכן באירופה. ומדוע שהגבר ההולנדי או הספרדי יקבל את המידע ואילו מהישראלי תשלל הזכות לכך? 

התביעה מזכירה במידת מה את התביעה הייצוגית המפורסמת בעניין החדרת הסיליקון לחלב על ידי תנובה. גם שם לא ניתן פיצוי בגין נזק בריאותי (לא נקבע, כי החדרת הסיליקון גרמה נזק), אלא בגין  ההטעיה - מניעת המידע החיוני מציבור הצרכנים. הכינוי המשפטי של נזק זה הוא פגיעה באטונומיה - הזכות של אדם לקבוע מה יצרוך, מתוך מידע מלא אודות תכונותיו וסיכוניו של המוצר. 

הקבוצה הרלוונטית
נקודה נוספת ראויה להתייחסות בהחלטה, אשר מדגישה את החשיבות של גישת השופט/ת הספציפי/ת לנושאים צרכניים בכלל ולתביעות ייצוגיות בפרט: השוֹנוּת בין צרכני התרופה- ישנם כאלה אשר אינם נמצאים בתהליך הבאת ילד לעולם, ישנם כאלה אשר אינם מעוניינים כלל להביא ילד לעולם - כלומר, ישנה קבוצה של משתמשים אשר המידע היה בלתי רלוונטי עבורם בכל מקרה, ולכן הם אינם בקבוצת הנפגעים. 

בקשות אחרות לתביעות ייצוגית נדחו בשל העדר הומוגניות והעדר פתרון לבעיית ההומוגניות, אך השופטת כנפי-שטייניץ נמנעה מכך, והשאירה את פתרון הבעיה לשלב הבא של ניהול התיק - שלב ניהול התביעה הייצוגית עצמה. על גישה זו, המעדיפה התייחסות עניינית ומיצוי הדין עם נתבע שעוול כלפי הציבור על פני הכשלת תביעה ראויה בגלל מחדל פרוצדוראלי כזה או אחר, יש לברך. 


* עו"ד אסף שילה עוסק בתביעות ייצוגיות

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה