zap group mishpati logo

פציעות קשות ושיתוקים - שאלות שנשאלו בפורום

ביהמ"ש קבע לי 30% נכות לאחר תאונה. כמה כסף אקבל מדי חודש? מהן זכויותי בעקבות פציעה בתאונת דרכים כאשר הנהג הפוגע לא ידוע? שאלות אלו ואחרות נשאלו לאחרונה בפורום פציעות קשות ושיתוקים. עו"ד עידו אמגור, מנהל הפורום, השיב

03.02.14
תאריך עדכון: 30.03.24
4 דק'
פציעות קשות ושיתוקים - שאלות שנשאלו בפורום

שבר בירך שהסתבך

שאלה: דודי בן 63 , שבר את הירך והיה צריך לעבור ניתוח. אחרי אותו ניתוח הוא עבר עוד מס' ניתוחים וקיבל זיהום קשה שבסוף הוא נפטר מהזיהום. 
האם המשפחה יכולה לתבוע את ביה"ח על גרירתו למס' ניתוחים בגלל הניתוח הראשון שהסתבך ועל הזיהום שקיבל בבי"ח שבסוף גם נפטר ממנו?

תשובה: יש לבחון את מלוא המסמכים הרפואיים ולהתייעץ עם מומחה מתאים בתחום (שיצטרך גם לתת חוות דעת מתאימה לצורך ניהול תביעה משפטית) האם הניתוח הראשון אכן היה רשלני. רק אם הייתה רשלנות בניתוח הראשון אפשר לתבוע את ביה"ח בקשר לכך. יש להתייעץ עם המומחה גם בקשר לסיבת הזיהום - ייתכן, למשל, שהזיהום נגרם כתוצאה מרשלנות.

פציעה בתאונת דרכים

שאלה: סבא שלי נפגע מרכב כשהוא חצה את הכביש. הנהג פגע בו והמשיך לנסוע. עוברי אורח שראו את סבא שלי פצוע על הכביש הזמינו אמבולנס ולקחו אותו לביה"ח. הוא עבר ניתוח בכתף ונפתח לו האף. קשה לו להזיז את היד אחרי הניתוח. הוא פנסיונר, מה בכל זאת מגיע לו מביטוח לאומי או ממקום אחר?

תשובה: לסבא שלך זכויות רבות בעקבות פגיעתו בתאונה - ככל שפרטי הרכב הפוגע לא ידועים, יוכל סבא שלך לקבל פיצוי מחברת קרנית, שמתפקדת במצב כזה כמו חברת ביטוח (זכויותיו של סבא שלך לא ייפגעו רק בשל העובדה שנפגע בתאונת "פגע וברח"). בנוסף, ייתכן שבאפשרותו לקבל סיעוד מביטוח לאומי, ובמידה שיש לו פוליסות ביטוח פרטיות, ייתכן שגם מהן.

חוות דעת מטעם מומחה בית משפט

שאלה: אני אחרי תאונת עבודה. מלפני שנתיים ועד היום אין החלטה סופית, אבל בדיון האחרון השופט מינה רופא מטעמו לקביעת אחוזי נכות. האם לאחר הדיון הבא ההחלטה תהיה סופית? האם ניתן להקדים את הדיון?

תשובה: במקרים בהם קיים פער בין חוות דעת המומחים מטעם הצדדים, נוהג ביהמ"ש למנות מומחה רפואי מטעמו, כפי שנעשה גם בתביעתך. בדרך כלל תהליך הבדיקה ע"י המומחה מטעם ביהמ"ש לוקח כמה חודשים לכל הפחות, ובמקרים רבים הרבה יותר (אם למשל דורש המומחה הפניה לבדיקות נוספות וכיוצ"ב). ככל שהמומחה יבדוק אותך ויגיש את חוות דעתו לביהמ"ש, יכול עורך הדין שלך לבקש לקדם את ההליכים - בין אם באמצעות הגשת תחשיבי נזק או הגשת ראיות. בחלק מבתי המשפט קיים עומס גדול מאוד, ותיקים נדחים למשך חודשים ארוכים כעניין שבשגרה. לצערנו, כל עוד ימשיכו בתי המשפט להיות כל כך עמוסים, משך ניהול התיקים יגדל, ודחיות של מספר חודשים ימשיכו להיות עניין רגיל.

אחוזי נכות

שאלה: נפגעתי בתאונת עבודה. המומחה מטעם בית משפט קבע שיש לי 30 אחוזי נכות. אני הבן 50 . כמה כסף אקבל? נהגתי להרוויח כ- 5500 ₪ בחודש.

תשובה: לא ניתן להשיב על שאלתך - גובה הפיצוי מושפע מגורמים רבים כמו למשל אובדן השתכרות בעבר (אם למשל לא יכולת לעבוד במשך 3 שנים אחרי התאונה, לעומת מצב בו שבת לעבודה שבוע אחרי התאונה). מה מצבך התעסוקתי היום (שונה המצב בין תובע ששב לעבודה מלאה, לבין תובע שהקטין את היקף עבודתו או לא עובד כלל). 30% נכות רפואית יכולה להיות תפקודית במלואה , ויכולה להיות לא תפקודית כלל (למשל נכות בגין צלקות).
יש להניח שכל הנתונים הנ"ל מצויים בידי עורך הדין שלך, שיכול בשלב זה לתת הערכה כללית של גובה הפיצוי.

גובה הפיצויים בגין נכות נפשית מתאונת דרכים

שאלה: עברתי תאונת דרכים והוכרה לי נכות נפשית של 10% לשנה+ 5% לצמיתות.
כיצד מחשבים מה גובה הפיצויים המגיעים לי בעקבות זה מחברת הביטוח?

תשובה: שיעור הנכות הצמיתה שנקבע לך, אמור לשקף (לפחות באופן גס) את הפגיעה בהשתכרות שלך בעקבות התאונה. 
לכן, באופן גס מבוצע החישוב ע"ב מכפלת שכרך באחוזי הנכות ובמקדם ההיוון עד גיל היציאה לפנסיה (ככל שגיל הנפגע צעיר יותר המקדם גבוה יותר).

כאשר מדובר בנכות בשיעור 5%, מתעוררת לרוב מחלוקת בין הצדדים לגבי השפעתה התפקודית של הנכות (שעל פי רוב קשה מאוד להוכיח אותה), וכתוצאה ממחלוקת זו, לצורכי פשרה מופחת בד"כ מסכום הפיצוי עבור הפסדי ההשתכרות בעתיד שיעור מסוים (למשל פיצוי רק עבור 70% מהפסדי העתיד, או אף פחות מכך, הכל בהתאם לנסיבות המקרה).

לגבי הנכות הזמנית לשנה - הפיצוי עבור הפסדי עבר מחושב על פי רוב בהתאם להפסדים בפועל - אם למשל בשנה האחרונה חלה ירידה של 10% בשכרך, תקבלי פיצוי בשיעור 10% משכרך. אם לא חלה ירידה כלשהי בשכר (למרות קיומה של נכות), תתעורר מחלוקת גדולה בקשר לפיצוי, ועל פי רוב מציע ביהמ"ש הפסד גלובלי עבור תקופות שכאלו.

עוד בנושא: 

7 עצות זהב לנפגע בתאונת דרכים

תאונת דרכים: שאלות ותשובות מומחה מהפורום

המדריך להתמודדות מעשית עם תאונות עבודה

אחוזי נכות - מתי מקבלים ואיך מחשבים?

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים
  • עבירות מחשב - ראיון עם עו"ד עמי נחמני

    עבירות מחשב - ראיון עם עו"ד עמי נחמני

    לאחרונה, נדמה כי אין גבול לעבירות שמתבצעות מתוך המחשב הביתי או המשרדי. מי מאיתנו לא גולש באתרים השונים, משתתף בדיונים בפייסבוק וחולם לפתוח בלוג? על עבירות מחשב, הענישה והאכיפה בראיון שערכה עו"ד אורנית אבני-גורטלר ממשפטי עם עו"ד עמי נחמני
    7 דק'
  • עברתם תאונה? כל מה שחשוב לזכור לפני שניגשים לוועדה רפואית

    עברתם תאונה? כל מה שחשוב לזכור לפני שניגשים לוועדה רפואית

    עו"ד מור בוסקילה, המתמחה בתביעות נזקי גוף, תאונות עבודה, תאונות דרכים ודיני נזיקין: "כשאנשים הולכים לבדם לוועדה רפואית, הם לרוב לא מקבלים את מה שמגיע להם. אני בונה להם את התיק מחדש ואנו ניגשים שוב לוועדה, הפעם עם עילת החמרת מצב"
    4 דק'
  • ביטוח תאונות אישיות לתלמידים - מדריך

    ביטוח תאונות אישיות לתלמידים - מדריך

    מערכת החינוך שמה דגש על שמירה על הבטיחות והבטחון של התלמידים, אך מטבע הדברים, בגילאים אלה, לעיתים קורות תאונות שעשויות לגרום לילדים לפציעות, פגיעות וחבלות. מהו ביטוח תאונות אישיות לתלמידים, וכיצד יש לפעול במקרה של תאונה?
    6 דק'