zap group mishpati logo

השלכות המס בעסקת וויבר/פרשנות

האם רשות המסים בישראל תצליח לגבות מיסים בעסקת וויבר? ייתכן כי תוכל לגבות יותר ממיליארד שקלים מהעסקה, אך הדרך לא פשוטה

23.02.14
תאריך עדכון: 30.03.24
3 דק'

העסקה בה נמכרה חברת וויבר (Viber) לענקית האינטרנט ראקוט היפנית בסכום של כ- 900 מיליון דולר, עשויה לגרור התדיינויות בסוגיות משפטיות של תשלומי מיסים. רשות המסים הישראלית עשויה לבחון את השלכות המס של העסקה לאור העובדה כי מעורבים בעסקה תושבי ישראל, ולחברה יש קשר לישראל כמפורט להלן.  

עסקת וויבר
וייבר היא אפליקציה המשמשת לביצוע שיחות טלפון על רשת האינטרנט. הפעילות של וויבר היא בינלאומית, ולכן מבחינה מסחרית הוחלט על הקמת חברה בקפריסין אשר תרכז את הפעילות של וייבר. סיבה מסחרית נוספת להקמת החברה בקפריסין היא העובדה שוויבר פעילה גם במדינות ערב, ולכן היה חשוב לנתק זיקה מישראל.

התמורה בסכום של כ- 900 מיליון דולר תינתן בחלקה במזומן בפעימה הראשונה וחלקה בעמידה ביעדים שונים. וייבר תצטרך להציג גידול במספר המשתמשים ובהכנסות כדי לקבל את מלוא התמורה של העסקה.

מהם היתרונות להקמת חברה בקפריסין?
היזמים והמשקיעים של וויבר החליטו להקים חברה בקפריסין אשר תרכז את הפעילות של וייבר, ואילו בישראל הם הקימו מרכז פיתוח. מדוע דווקא קפריסין? ישנן סיבות רבות, ובעיקר: 

(1) הקרבה לישראל. 

(2) האפשרות להעסיק עובדים בקפריסין. 

(3) קפריסין היא שער כניסה לפעולות עסקיות במדינות האיחוד האירופי ובמדינות נוספות.


בנוסף ליתרונות המסחריים, קיימים גם יתרונות מבחינת תשלומי מיסים, ובין היתר: 

(1) שיעור מס החברות בקפריסין הוא 12.5%. היות ששיעור מס החברות הישראלי הוא 26.5%, הרי שמדובר בחסכון בתשלומי מס שוטפים של 14%.

(2) בקפריסין קיים פטור מלא ממס על רווחי הון.

(3) בקפריסין יש פטור מלא מניכוי מס במקור על תשלום דיבידנד לתושבי חוץ. 

(4) תחולת דירקטיבות מיטיבות של האיחוד האירופי בתחום המס.

האם ניתן להטיל מס ישראלי על העסקה?
השאלה הראשונה שיש לשאול כאן היא, האם מדובר בעסקת מניות או עסקת מכירת קניין רוחני (IP)? השאלה השנייה, היא מי הם המוכרים בעסקה?

אם מדובר בעסקה של מכירת הקניין הרוחני של החברה הקפריסאית, לכאורה לא יחול מיסוי ישראלי. בעסקה כזו, גם בקפריסין לא יחול מיסוי. מדובר למעשה ב"כפל פטור ממס". מאידך, אם מדובר בעסקה בה בעלי המניות של החברה הקפריסאית מכרו את מניותיהם לחברה היפנית, במקרה כזה יחול מס רווח הון על בעלי מניות תושבי ישראל בשיעור שבין 25% עד 32% מהתמורה. 

האם רשות המסים תבחן את העסקה?
בנוסף לבחינת תושבות המייסדים והיזמים, רשות המיסים הישראלית עשויה לבחון את מהות השליטה והניהול של החברה הקפריסאית והקשר שיכול להיות לחברה עם ישראל. במידה שהשליטה והניהול יתבצעו מישראל הרי שניתן יהיה להתייחס לחברה הקפריסאית כאל חברה ישראלית לענייני מסים.

בנוסף לאמור, בהתחשב בעובדה, כי קיימת חברה הישראלית הפועלת כחברת מחקר ופיתוח עבור החברה הקפריסאית, רשות המסים עשויה לבחון את מהות הפעילות של החברה הישראלית ובמקרים מתאימים להטיל מיסוי בגין רווחים לכאורה של החברה הקפריסאית.

האם רשות המסים בישראל תצליח לגבות מיסים בעסקת וויבר? אם יתממשו החלומות של רשות המסים, היא תוכל לגבות יותר ממיליארד שקלים מהעסקה, אך הדרך לכך אינה פשוטה. מיסוי עסקת וויבר תלויה בטיב תכנון המס של המייסדים וההגנות המשפטיות הקיימות במקרה זה. אין ספק, כי תכנון מס שנעשה בשלבים המוקדמים של הקמת העסק יכול לחסוך כסף רב למייסדים ולמשקיעים. 

 

* נכתב על ידי ד"ר אבי נוב, עו"ד, מומחה לדיני מיסים ומיסוי בינלאומי

* הפרופיל של ד"ר אבי נוב, עו"ד, בגוגל פלוס

 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים