zap group mishpati logo

ידועים בציבור ונישואים אזרחיים - שאלות ותשובות מהפורום

אתם חיים ביחד כבר 5 שנים באותה דירה. האם אתם נחשבים כידועים בציבור? במקרה אחר, התחתנתם בחו"ל, ועכשיו אתם מעוניינים להתגרש. היכן תוכלו להתגרש והאם יערימו עליכם קשיים? שאלות אלו ואחרות נשאלו לאחרונה בפורום ידועים בציבור ונישואים אזרחיים בניהולו של עו"ד עדיאל ברוך. לפניכם שאלות ותשובות

מאת: מערכת משפטי
25.03.14
תאריך עדכון: 22.10.15
5 דק'
ידועים בציבור ונישואים אזרחיים - שאלות ותשובות מהפורום

יחסים עם גרוש
שאלה:
האם קיום יחסי אישות עם הגרוש (ללא מגורים משותפים) יחשב כידועים בציבור?

תשובה: כדי להיחשב ידועים בציבור יש לענות על מספר קריטריונים. בין היתר, על הצדדים לגור יחד באותה דירה או בהגדרה המתאימה ביותר: "זו שעמה הוא חי ואיתה הוא מנהל משק בית משותף, ממנה הוא נפרד כאשר הוא יוצא לענייניו, ואליה הוא חוזר בערוב היום, זוהי אמת המידה המשותפת לבת זוג ולידועה בציבור גם יחד" .
מכאן, שקיום יחסי אישות בלבד, אינו מספיק כדי להיחשב ידועים בציבור.

גירושין לאחר נישואים אזרחיים
שאלה:
אני ואשתי שנינו יהודים. התחתנו אזרחי בקפריסין. כעת אנחנו רוצים להתגרש. איפה עושים את זה?

תשובה: הגירושין נעשים בבית הדין הרבני. מדובר בהליך פשוט הנקרא "גט לחומרא". בהליך זה ניתן להתגרש גם ללא עילות גירושין ואין כל חיוב בכתובה כיוון שאין כתובה בנישואים אזרחיים.

נישואים אזרחיים
שאלה:
האם זוג שמתחתן בנישואים אזרחיים נחשב בארץ כידועים בציבור?

תשובה
: זוג שמתחתן נישואים אזרחיים בחו"ל ייחשב בארץ כזוג נשוי - ידועים בציבור אלו זוגות שלא נישאו לא נישואים אזרחיים ולא נישואים כדת משה וישראל אך מנהלים חיים כמי שהיו זוג נשוי לכל דבר ועניין.

זכויות בדירה
שאלה
: האם לידועה בציבור יש זכויות על נכס (דירה) שנקנתה על ידי בן זוגה לפני שהכירו ולאחר שגרה באותה דירה 9 שנים?

תשובה: הכל תלוי בנסיבות, כלומר: האם היה רצון לשתף? האם במשך השנים שמרתם על הפרדה רכושית?
האם ניהלתם חשבון בנק משותף? האם עזרת בתשלומי המשכנתא או בתשלומים של אחזקת הבית (מים חשמל ארנונה גז וכיוצ"ב)
האם השקעת כספים בשיפוץ הדירה?
לכל השאלות הללו ישנה השפעה על התשובה לשאלה האם בנסיבות הספציפיות שלכם ניתן לראות שלאישה יש חלק כלשהו בדירה או לא.

נישואים אזרחיים ללא נוכחות הצדדים
שאלה:
שמעתי שיש עורכי דין ששולחים בקשות לנישואים בחו"ל. האם זה נכון?

תשובה: את מדברת על נישואי פרגוואי. אלו נישואים המוכרים בישראל כנישואים שקויימו בחו"ל לפי החוק המקומי, ומוכרים במשרד הפנים לצורך רישום נישואים.

 בעבר ניתן היה לקיים את הנישואים בפרגוואי ללא נוכחות אישית במדינה ע"י הגשת מסמכים באמצעות עו"ד. כיום יש צורך בנוכחות אחד מבני הזוג במקום, לצורך הסדרת הנישואין.

דירה ברכישה משותפת
שאלה
: אנחנו בני 50. זוהי זוגיות שנייה עבורנו. לכל אחד מאיתנו יש 3 ילדים מהנישואים הראשונים . אני ובן זוגי גרים יחד כשנה וחצי בשכירות. כל ההוצאות מתחלקות באופן שווה . רכשנו יחד רכב וכן דירה שמחציתה מומן ממשכנתא שבין זוגי לקח על שמו והתשלומים משולמים ע"י שנינו בצורה שווה והיתרה מהון פרטי שלי ושלו . השאלה שלי- במקרה של פטירה של אחד משנינו מה קורה עם הזכויות של הדירה במקרה שאין הסכם ממון או צוואה?

תשובה: אם הדירה רשומה על שם שניכם אזי הדירה שייכת לשניכם.
לאור העובדה כי אתם מנהלים משק בית משותף, אזי במצב פטירה חו"ח של אחד מכם יראו כאילו הנפטר ציווה לזה שנשאר בחיים את מה שהיה מקבל בירושה על פי דין כאילו הייתם נשואים זה לזה. 
פועל יוצא במצב כזה- אם בן הזוג ילך לעולמו, את רשאית לרשת מחצית מהחצי של בן הזוג בדירה. את הרבע הנותר יירשו ילדיו. 

המלצתי היא לעשות צוואה הדדית של שניכם ובה לעגן את רצונותיכם במידה שמי מכם ילך לעולמו, כדי שלא יצוצו בעיות בעתיד בין ילדיך לבין בן הזוג ובין ילדיו לבינך.

הסכם ממון וירושה
שאלה:
בן זוגי בן 67 ואני בת 53. אנו ידועים בציבור מזה כ 15 שנה. אנחנו מתגוררים בדירה אשר בבעלותו כ 12 שנה. בן זוגי אדם אמיד, כרגע מתפרנס מפנסיה חלקית והכנסות מהשקעות. אני איני עובדת מחוץ לבית, הכנסתי היא משכר דירה יחידה שברשותי, כאשר את רב הסכום אני מכניסה לחשבון משותף, והוא מצידו מפקיד בחשבון זה את הפנסיה שלו. ברשותנו הסכם ממון, אשר מורה שלי אין כל חלק ברכושו. לאחר פטירתו, הדירה תעבור על שם בניו, ואני אהיה רשאית להתגורר בה עד סוף חיי, וזאת בתנאי שלא יהיה לי בן זוג חדש. במידה שניפרד אני זכאית לקבל סכום של 125,000 ש"ח. התנאי לפרידה הוא הגשת מכתב של אחד מהצדדים שברצונו להיפרד,  ואז תוך שלושה חודשים (במקרה שלי) אני אמורה לעזוב את דירתנו. 
השאלות שלי: 

1. במידה שבעתיד בן זוגי ירצה להיפרד, איך ניתן " להקשות " על ההליך. כלומר, למנוע מצב שבזקנתו, לדוגמה, במידה שיכנס לבית אבות, הבנים ישכנעו אותו " להפטר " ממני, ויגרמו לו לכתוב לי מכתב המורה על פרידה? 

2. אחרי פטירתו, האם יש בעיה שהדירה תרשם על שם בניו? בן זוגי סרב להצעה של " יורש מוריש יורש". וכן, הוא טוען שרשם בצוואתו שאהיה רשאית לגור בדירה עד סוף חיי.

תשובה: אם באמת בן זוגך יחליט להיפרד ממך, תקבלי רק את ה125 אלף ש"ח ע"פ ההסכם.
את החשש שלך שילדיו ישפיעו עליו יהיה אפשר לבדוק בזמן אמת ולהתנגד כמו שמתנגדים לצוואה עקב השפעה בלתי הוגנת והאם האדם היה כשיר באותה העת או שהשפיעו עליו. 
אם בצוואתו ירשם שתוכלי לגור בדירה עד יומך האחרון, אזי אין אפשרות לשנות זאת וסעיף זה אכן מגן עלייך גם אם הדירה תהא רשומה ע"ש בניו. 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה