zap group mishpati logo

מדריך למתגייר - מורה נבוכים בתהליך הגיור הממלכתי

גיור הוא הליך מורכב, ארוך ורב חשיבות לאלה הנוטלים בו חלק. ההליך המערב גופים רבים, רגשות עזים ומאמץ גדול מהמועמד לגיור הוא רב שלבי וארוך. על כל השלבים בדרך להפוך ליהודי כשר במדריך המקיף למתגייר

מאת: עו"ד אורנית אבני-גורטלר
04.08.14
תאריך עדכון: 12.12.23
5 דק'
מדריך למתגייר - מורה נבוכים בתהליך הגיור הממלכתי

שלב ראשון - לבחור הליך גיור

אדם הרוצה להמיר דתו ליהדות יכול לבחור בין מסלולי גיור שונים - קונסרבטיבי, רפורמי או אורתודוקסי. אולם, אם האדם שואף לשנות את מעמדו במדינת ישראל, לשנות יחסיו הפורמליים עם המדינה ולזכות בזכויות שונות שמקנה לו היהדות, כגון, זכות לנישואים על פי הדת, זכות השבות, זכות למעמד ישיבה (אזרחות למשל), זכות לקבורה יהודית ועוד, הוא מחויב לבחור בהליך גיור ממלכתי. זהו הליך הגיור היחיד שמוכר על ידי הגופים הרשמיים הרלוונטיים - הרבנות ומשרד הפנים; והוא גם הליך הגיור היחיד המסובסד על-ידי המדינה. הליך גיור לא ממלכתי נעשה בבית דין פרטי לגיור ובו לא נעסוק. מי שבוחר בהליך גיור ממלכתי יוכל להמשיך לשלבים הבאים שיתוארו להלן. ההליך המפורט מתאים רק לאזרחי ישראל ולתושבי קבע, שרק הם מורשים לעבור הליך גיור ממלכתי. מי שאיננו נושא מעמד שכזה נחשב לנתין זר ועובר הליך גיור שונה. 

אדם הרוצה להמיר דתו ליהדות יכול לבחור בין מסלולי גיור שונים - קונסרבטיבי, רפורמי או אורתודוקסי


שלב שני - לימודי יהדות בקורס הכנה לגיור וליווי על ידי משפחה מלווה

ישנם מספר אולפני גיור מוכרים על ידי אגף הגיור במשרד לשירותי דת. אם ברצונכם להתחיל בגיור רפורמי, עליכם להירשם ללימודים באחד מהאולפנים הללו. הלימודים נמשכים כעשרה חודשים וכוללים לימודי יהדות ומסורת והיכרות עם אורח החיים היהודי. תכניות הלימודים שונות בין האולפנים השונים וכל מועמד לגיור יכול לבחור באולפן האידאלי עבורו בהתאם לשעות הפתיחה, תכנית הלימודים, מיקום וכדומה. ישנם מסלולי לימוד נוחים בשפות שונות ובמתכונות מגוונות, לרבות לימודי ערב לאנשים עובדים, לימודים מרוכזים לחיילים וסטודנטים וכדומה.

במקביל ללימודים אלה, עליכם לאתר משפחה דתית שתסייע לכם ותארח אתכם כך שתוכלו ללמוד, להשתתף בטקסים, מצוות, אורחות שבת והלכות.

בתקופה זו גם יצפו מכם לאמץ אורח חיים יהודי מסורתי, מה שאומר שתידרשו להקפיד לפחות על חלק מהמצוות היהדות המרכזיות, כגון, תפילה, שמירת שבת, לימוד תורה, כשרות וטהרת המשפחה.

ישנם ארבעה בתי דין מיוחדים לגיור (ירושלים, מרכז, דרום וחיפה והצפון)

שלב שלישי - לאחר כחודשיים: דיון בבית המשפט בבקשה לגיור

בשלב זה לאחר לימודי יהדות של חודשיים באולפן תגישו בקשה לגיור לאחד מבתי הדין לגיור. ישנם ארבעה בתי דין מיוחדים לגיור (ירושלים, מרכז, דרום וחיפה והצפון). הבקשה כוללת קורות חיים והתייחסות לגיור ויש לצרף אליה מסמכים שונים. הבקשה מובילה לפתיחת תיק בבית הדין וזימון לראיון עם דיין בית הדין.

שלב רביעי - לאחר שמונה חודשי לימודים: מפגש עם רכז מחוז

בשלב זה תזומנו לשיחת מעקב ובדיקה עם רכז מחוז שיוודא את רצינות כוונותיכם, יאשר התנהלותכם וידריך אתכם לקראת סיום הלימודים והתקדמות בשלבי הגיור הבאים.

עם סיום הלימודים באולפן הגיור, המועמד פונה לרכז המחוז ומציג בפניו את קורותיו

שלב חמישי - סיום הלימודים

עם סיום הלימודים באולפן הגיור, המועמד פונה לרכז המחוז ומציג בפניו את קורותיו, את ההתרחשויות בחודשים האחרונים, את הלימודים (אישור סיום לימודים), הציונים והאירועים וזה במידת הצורך מחווה דעתו בעניין גיור המועמד.

כחודש לאחר סיום הלימודים מזומן המועמד לגיור להתייצב בפני בית הדין הרבני. בעת הדיון, המועמד יציג את עצמו ואת קורותיו ויתאר את התהליך האישי שעבר לשם הגיור בפני הרכב של שלושה דיינים ובנוכחות רכז המחוז

שלב שישי - דיון מסכם בבית הדין

זהו שלב מרכזי, משמעותי וכמעט סופי בהליך הגיור הפורמלי. כחודש לאחר סיום הלימודים מזומן המועמד לגיור להתייצב בפני בית הדין הרבני. בעת הדיון, המועמד יציג את עצמו ואת קורותיו ויתאר את התהליך האישי שעבר לשם הגיור בפני הרכב של שלושה דיינים ובנוכחות רכז המחוז.
לאחר עיון במסמכי תיק הגיור והקשבה לדברי המועמד, הדיינים ישאלו אותו שאלות שונות, בדרך כלל בדבר התמריצים והסיבות לגיור, השקפת עולמו ואמונתו ויכולתו להמשיך בקיום אורח חיים מסורתי. בתשאול יבחנו גם ידיעותיו בהלכה יהודית והדיינים יוודאו כי הוא שומר על אורח חיים מסורתי.

בסיום הדיון יקבל בית הדין החלטה מנומקת וימליץ על המשך גיור וקבלת המועמד באופן רשמי כבן העם היהודי (בשלב זה נבחר לגיור שם עברי); או שיחליט על דחית הבקשה בשלב זה וידרוש מהמועמד להשלים מטלות שונות ולנסות שוב לאחר שיישר את דרכיו.

גברים שבקשתם לגיור התקבלה, ממשיכים לשלב הבא שהוא ביצוע ברית מילה לגברים ערלים או הטפת דם לגברים שעברו הסרת ערלה שלא במסגרת ברית מילה יהודית

שלב שביעי - ברית מילה וטבילה

גברים שבקשתם לגיור התקבלה, ממשיכים לשלב הבא שהוא ביצוע ברית מילה לגברים ערלים או הטפת דם לגברים שעברו הסרת ערלה שלא במסגרת ברית מילה יהודית. ברית המילה מבוצעת במסגרת ניתוח ובפיקוח גורמים במחלקת טבילות ומילות בבתי הדין המיוחדים לגיור.
כשלושה שבועות לאחר טקס הברית ממשיך השלב הסופי של טקס הגיור והוא טבילה במקווה טהרה. ביום הטבילה יש להגיע למקווה עם טופס הפניה לטבילה מבית הדין הרבני. את מועד הטבילה יש לתאם עם אותה המחלקה.
       

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה