zap group mishpati logo

חוקר פרטי - הדרך החוקית לניצחון משפטי

הדרך לניצחון משפטי עוברת לעיתים אצל החוקר הפרטי. חוקר פרטי יכול לסייע לך להוכיח את מה שאתה צריך, ולהשיג עבורך ראיות שיתמכו בגרסתך. מיהו חוקר פרטי? מהם השירותים שהוא נותן? אילו פעולות מותר לו לעשות במסגרת החוק ומדוע אתה זקוק לשירותיו?

מאת: אלירן חפץ
07.09.14
תאריך עדכון: 08.09.14
7 דק'
חוקר פרטי - הדרך החוקית לניצחון משפטי

אם אתה בעיצומו של סכסוך משפטי או בדרך לשם, בין אם הסכסוך הוא על רקע עסקי, משפחתי (סכסוכי ירושה, סכסוכי גירושין), נזיקי (תביעות ביטוח, תאונות דרכים, תאונות עבודה) או חברתי (סכסוך שכנים); הנשק שלך להכריע בסכסוך לטובתך ולנצח הוא השגת כמה שיותר ראיות. ראיות שיתמכו בגרסתך ויפריכו את זו של הצד שכנגד. ומי ישיג עבורך את הראיות? חוקר פרטי. הוא העיניים, האוזניים, הידיים והרגליים שלך; הוא הזבוב על הקיר, הרואה ואינו נראה שיסייע לך להוכיח את כל מה שצריך בדרך לניצחון משפטי מוחץ. 

מיהו חוקר פרטי?

חוקר פרטי הוא אדם בעל רישיון לעסוק במקצוע זה. חוק חוקרים פרטיים שנחקק בשנת 1972 קובע את הצורך במתן רישיון לחוקר פרטי. רישיון זה מאפשר לעסוק במתן שירותי חוקר פרטי, שעיקרם איסוף ראיות ומידע במגבלות החוק. את הרישיון לעסוק כחוקר פרטי מעניקה וועדה מיוחדת של משרד המשפטים למי שעומד בקריטריונים שונים, ביניהם תקופת הכשרה ארוכה. 

מי נזקק לשירותיו של חוקר פרטי?

חוקר פרטי מעניק שירותים רבים ומגוונים לערב רב של לקוחות. השירותים המרכזיים קשורים לאיסוף מידע ובירור של דברים שקשה לבררם ולחושפם. באינספור מצבים בחיים אדם מייחל לראות את מה שנעשה מעבר לדלתיים סגורות, שואף לגלות את מה שמתרחש כשהוא לא באזור. זה יכול להיות אדם מהיישוב שחושד שאשתו בוגדת בו; אם מודאגת שמריחה משהו לא כשר בהתנהלותה של המטפלת; בעל עסק מודאג שמעוניין לאתר מדליף שמוכר את כל סודות העסק ומועל באמונו; שכן שרוצה להוכיח את מעשיו הפסולים של האדם הגר לידו; נושה שחושד שהחייב לו מבריח נכסים; חברות ביטוח ו/או ביטוח לאומי שמניחים שמבקש הפיצויים ו/או המלגה מזייף מצב רפואי; או שותף עסקי שרוצה לחשוף שחיתות, הונאה או מעשה מרמה. כל אלה ועוד נעזרים בשירותיו של חוקר פרטי שיכול להפריך או לאושש את החשדות הללו.

ציבור מרכזי שמשתמש בשירותיו של חוקרים פרטיים הם אנשים הנמצאים בעיצומו של סכסוך משפטי או עומדים לנהל אחד שכזה וזקוקים למידע וראיות, כדי לבחור אסטרטגיה משפטית, כדי לבסס ולהביא תימוכין לגרסה שלהם, כדי להפריך את טענות וגרסת הצד שכנגד וכדי להוכיח את האמת שלהם ולנצח במערכה המשפטית.

מדוע צד לסכסוך משפטי זקוק לשירותיו של חוקר פרטי?

אדם הנמצא במערכה משפטית ואף קודם לכן - אם הוא מבין שהוא עלול להיקלע בעתיד לבעיה או תביעה שבגינה הוא צריך חומר הוכחות או ראיות לבית הדין או רשויות החוק בכלל – יכול, רצוי ואפילו חייב להיעזר בשרותיו של משרד חקירות. בכל תחום ועניין בחיים המוטו ״ידע זה כח״ הוא נכון. כאשר מדובר בסכסוך משפטי משפט זה נכון שבעתיים. כשאדם נמצא במלחמה, על רקע אישי, עסקי או פלילי ונלחם על חפותו, על זכויותיו, על הונו או על שמו הטוב הוא זקוק לנשק רציני. הנשק הרציני בסכסוך משפטי הוא מידע מהימן וראיות חותכות, חוקיות וקבילות לגרסתו וטענותיו, כאלה שיפריכו או לפחות יחלישו את הטענות והגרסה של הצד שמנגד. איסוף מידע בסכסוך משפטי, עוד בטרם זה הגיע לפתחו של בית המשפט (ורצוי להתחיל כמה שיותר מוקדם) הוא בעל ערך שלא יסולא בפז. ערכו וחשיבותו נובעים מכמה עובדות:

ראשית, המידע שיאסוף החוקר הפרטי יסייע בגיבוש דרך התנהלות. הוא יסייע לך ולעורך הדין שלך להחליט האם לפעול, איך לפעול ומתי. אם תתנהל כשבידיך בסיס נתונים רחב, תהיה לך היכולת המיטבית לקבלת ההחלטות הנכונות ביותר ולבחירת הדרך האידאלית להתנהל ולהלך בה. 

שנית, המידע הזה יסייע בגיבוש אסטרטגיה מתאימה: הידע בידיים שלך ואתה זה שתבחר מה להסתיר, מה לחשוף ומתי. מה להציג בפני הצד שכנגד ומה לשמור לשליפה כנשק יום הדין. המידע שבידיך מהווה אמצעי מיקוח כדי להשיג עבורך תוצאה מיטבית עוד בשלבי המשא ומתן, הגישור ובוודאי אם תתנהל מערכה בבית המשפט. 

שלישית, המידע הזה יישלף בבוא היום כדי להוכיח ולחזק את מה שיסייע לך להשיג את מה שאתה רוצה ולהחליש את הצד שכנגד. המידע והראיות יסייעו לך להתגונן היטב ופעמים רבות אפילו לנצח. 

יתרון נוסף הוא השקט הנפשי שמגיע עם חשיפת האמת. כל החשדות שהדירו שינה מעיניך יופרכו או יחוזקו, וכך או כך זהו מצב שעדיף על פני חוסר ידיעה ומחשבות אין קץ. גישוש באפילה, תהיה ומחשבות אינסופיות יגמרו ברגע שהאמת תיחשף ותאפשר לך להיות שלם יותר עם כל דרך פעולה שתבחר.

באילו סכסוכים משפטיים נפוצה הסתייעות בחוקר פרטי ושכירת שירותיו?

בכל תחומי המשפט שהבולטים ביניהם הם:
1. דיני משפחה: סכסוכי גירושין וסכסוכי ירושה.
2. עולם העסקים: מודיעין עסקי- מידע אודות העסק עצמו, בחינת מהימנות עובדים, לקוח סמוי ועוד; מודיעין מחוץ לעסק- מידע אודות מתחרים ושותפים; חקירת יכולת כלכלית של צדדים פוטנציאליים לעסקה ועוד.
3. עולם הביטוח- חברות ביטוח ששואפות לתעד ראיות לנזק פחות מהנטען על ידי תובע.
4. סכסוכים כספיים: נושים המחפשים אחר נכסים ומקורות הכנסה של החייבים.
5. משפט פלילי: איסוף ראיות שיעוררו ספק באשמתך, יעלו אפשרויות חקירה אלטרנטיביות, יכוונו זרקור לחשודים נוספים, יפגעו במשקל של חומר הריאות נגדך ועוד. 

כיצד חוקר פרטי אוסף את הראיות?

לחוקר פרטי כמה אמצעים ושיטות, ובעיקר ניסיון וידע שמאפשרים לו לאסוף כמה שיותר מידע ולברר כמה שיותר עובדות. בין הפעולות שהוא מבצע בולטות הפעולות הבאות- מעקב, ציתות, צילום, תיעוד ואיסוף ראיות בארץ ובחו"ל; ביצוע הקלטות וביצוע שחזורי ותמלולי הקלטות; התחקות אחר נכסים ומקורות הכנסה של חייבים; התחקות אחר מסמכים והעתקת חומרים, לרבות חומרים מתוך תיקי מוסדות, חומרים רפואיים, חומרים מגופים רשמיים; איתור אנשים (נאשמים בפלילים, חייבים, סרבני גט, עדים נחוצים, בני משפחה שאבד עימם הקשר) ועוד.

האם אדם פרטי לא יכול לעשות את זה לבד?

לא, בוודאי שלא. הוא חייב חוקר פרטי שהוא היחיד בעל היכולת להשיג מידע וראיות ולעשות זאת בדרך חוקית. לחוקר פרטי  יש הרבה מאד אמצעים ושיטות, ניסיון, כלים ומיומנויות שלאדם הפרטי אין. הוא לא רק יכול לשים ידיו על מידע שאתה לא תחלום לראות בעיניך (למשל, מעקב אחר הנעשה במחשבים פרטיים על ידי התקנת תוכנה) אלא הוא יעשה הכל בדרך חוקית. לחוקיות המידע והראיות חשיבות רבה, ואם המידע יושג בדרך לא חוקית יש סיכוי שלא יוכל לשמש אותך, שבית המשפט יפסול אותו או יתן לו משקל פחות. חוקרים פרטים מודעים ליכולותיהם ולמגבלות החוקיות המוטלות עליהן ורובם פועלים אך ורק במסגרת החוק. 

אילו פעולות יכול לבצע חוקר פרטי ואילו פעולות מעקב הן מחוץ לחוק? 

חוקרים פרטיים כפופים לחוק ועובדים בהתאם להנחיות משרד המשפטים. בגדול, חוקר פרטי יכול לבצע פעולות מעקב פיזיות בלבד וכל פעולה אחרת היא מחוץ לחוק.

איך הלקוח יכול להיות בטוח שהחוקר שבחר יציית לחוק?

ללקוח אין שליטה על פעולות החוקר ועל צורת עבודתו בהשגת הראיות; אולם בידיו היכולת לבחור נכון. על אדם המתקשר עם חוקר פרטי לקחת אחריות על בחירותיו ולהשתדל לבצען נכון. יש, ראשית, להבין את חשיבות הבחירה ושנית לשים לב לכמה מאפיינים של החוקר עליהם יש לתת את הדעת. על כן: בחרו חוקר פרטי שירשים אתכם, בחנו את אמינותו ומהימנותו ובקשו המלצות. בחרו משרד חקירות ותיק שמתמחה בתחום הרלוונטי ופועל בכל חלקי הארץ ובמקרה הצורך גם בחו"ל. כך תבחרו נכון.

 

* א. חפץ חקירות - חוקר פרטי, בעל רישיון לניהול משרד חקירות מטעם משרד המשפטים. עוסק בתחומי המודיעין, חקירות ומעקבים במגזר האזרחי.

** השתתפה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה