zap group mishpati logo

נפגעת בתאונת דרכים? אזהרות וטיפים בדרך למיצוי הזכויות

קבלת טיפול וסיוע רפואי, תעוד הקבלות והמסמכים הקשורים לתאונה, היוועצות בעו"ד- אלו רק חלק מהטיפים החשובים עבור נפגע תאונת דרכים. לפניכם מדריך עדכני בנושא

12.01.15
תאריך עדכון: 30.03.24
8 דק'
נפגעת בתאונת דרכים? אזהרות וטיפים בדרך למיצוי הזכויות

החוק במדינת ישראל מאפשר לנפגעי תאונות דרכים למצות את זכויותיהם בדרך יחסית מהירה ויעילה, זאת בהנחה שהם מכירים את החוק. אלא שהחוק לא תמיד ברור ונגיש, וכל צד מנסה לפרש אותו לטובתו. במקרה של נפגעי תאונות דרכים, חברות הביטוח מכירות את כל ה"טריקים" והפרצות בחוק, ואתם יכולים להית בטוחים שבבוא היום, כשתזדקקו להן, הן יעשו כל מאמץ כדי לשמור את הכסף אצלן בקופה. מכיוון שמרבית נפגעי התאונות לא בקיאים בזכויות המגיעות להם, הם עלולים לעשות טעויות שיחבלו בסיכוייהם לקבל את הסיוע המגיע להם על פי דין. לכן, אם נפגעתם בתאונות דרכים, או שבני משפחה שלכם נפגעו בתאונת דרכים, חשוב שתקפידו להתנהל בהתאם לכללים הבאים, שיאפשרו לכם למצות את מלוא זכויותיכם, הן בהיבט הכספי והן בהיבט הרפואי:

כללי עשה – מה מומלץ לנפגע תאונת דרכים לעשות, כיצד עליו לפעול ועל מה חשוב שיקפיד?

1. מודעות: ידע זה כוח. אם תדע מה מגיע לך ומהן זכויותיך, תוכל ביתר קלות למצותן. כך, למשל, חשוב שתדע כי כנפגע תאונת דרכים הינך זכאי להחזר כל ההוצאות שגוררת הפגיעה שלך והטיפול בה, ופיצוי עבור כל ההפסדים שהיא תגרום בעתיד. בין ההוצאות נכללות גם הוצאות בגין אובדן השתכרות, הוצאות עבור טיפולים רפואיים, הוצאות נסיעה, סיוע של צד שלישי, אביזרים רפואיים ועוד. בנוסף, חשוב לדעת שלכל אביזר רפואי המוצע על ידי חברת הביטוח, יש כנראה אביזרים אחרים טובים יותר ויקרים יותר, אולם חברת הביטוח מעדיפה לעתים לספק את האביזרים הזולים.  

2. דע מול מי אתה עומד: הגופים שיפצו אותך הם חברת הביטוח שביטחה בביטוח חובה את הרכב בו נהגת או נסעת או שפגע בך כהולך רגל; ו/או המוסד לביטוח לאומי – במידה שתאונת הדרכים היא תאונת עבודה; ו/או קרנית – גוף המכסה הוצאות נפגעי תאונות דרכים במקרה ואין חברת ביטוח שיכולה לפצותך. 

3. אל תוותר על טיפול רפואי וסיוע רפואי: אי קבלת טיפול רפואי מיידי ישליך באופן ישיר על יכולתך למצות את זכויותיך. לכן, הן בשל הבריאות שלך והן בשל הפן המשפטי של מיצוי זכויותיך, חשוב מאד לפנות לקבלת סיוע רפואי מוקדם ככל הניתן. מיד עם קרות התאונה יש לפנות ללא שיהוי לקבלת טיפול רפואי ראשוני (במידת הצורך, יש להזעיק אמבולנס ולהגיע בעזרתו לבית-חולים). יש חשיבות משפטית לפנייה לקבלת טיפול רפואי מיד לאחר תאונת הדרכים. חשוב לדרוש לעבור בדיקות מקיפות כדי להבין את המצב הרפואי הכולל.  חוסר מודעות ו/או אי דיווח על כל הפגיעות הרפואיות של הנפגע עלול לפגוע במימוש זכויותיו. 

4. התנהלות מוקדמת: כבר בשלב קבלת הטיפול הרפואי, כדאי להתייעץ עם גורם משפטי מומחה, שיש לו ניסיון בטיפול במקרים כאלה, ויכול להנחות את הנפגע ובני משפחתו, שכן מעורבות בתאונת דרכים עשויה לגרום לבלבול רב ותחושת חוסר אונים. ליווי של איש מקצוע יסייע לכם כבר בבית החולים. הצוותים הרפואיים שיבחינו באיש המקצוע שלצידכם, יקפידו שבעתיים על הטיפול בכם. לכן, סמוך ככל האפשר למועד התאונה, רצוי לפנות לאיש מקצוע שיידע להכווין אתכם ולדאוג לכך שדבר לא ייפול בין הכיסאות.  

5. תיעוד: חשוב מאוד לשמור את כל הקבלות, המסמכים, הטפסים והעדויות להוצאות כספיות. חשוב לנהל רישום מוקפד של כל הפעולות הרפואיות והנלוות. יש לפנות לתחנת המשטרה, ולבקש אישור "טופס מידע על נתוני תיק תאונת דרכים", שהינו הכרחי ונחוץ לצורך תביעה עתידית. יש לתעד במהירות ובפירוט ככל שניתן את אירוע התאונה: לרשום את פרטי המעורבים, פרטי הביטוח, שעת ומקום התאונה, נסיבות התאונה וכד'. יש לדרוש מהצוותים הרפואיים לתעד באופן מפורט כל פעולה רפואית, בדיקה, תוצאה וסיכום רפואי, ולוודא שזה אכן נעשה.

6. תשומת לב לאורך זמן: פציעות עקב תאונת דרכים עלולות להיות ארוכות טווח ומלוא היקפן נחשף באופן הדרגתי ולאורך זמן. חשוב להיות ערים לכך ולהתייחס גם לפגיעות הנחשפות בשלב מאוחר או אשר מתגבשות עם הזמן ומקורן בתאונת הדרכים כאל חלק מהפציעה הכוללת שגרמה תאונת הדרכים באופן ישיר.

7. אם תאונת הדרכים היא תאונת עבודה, נדרשת ממך התנהלות שונה לחלוטין. במקרה כזה, מעמד הנפגע וזכויותיו משתנים וגם אופן הפעולה הנדרש. יש לפעול בהתאם לנסיבות התאונה. 

כללי אל תעשה – ממה על הנפגע להיזהר? למה חשוב לשים לב ומה אסור לעשות בשום אופן?

1. אל תשתהה עם הפנייה לייעוץ משפטי: תאונת דרכים גוררת פגיעות פיזיות ונפשיות, ומשפיעה על הנפגע ועל בני משפחתו. לפציעה יש השלכות על בריאות הנפגע, על איכות חייו, על אפשרותו להתפרנס, על עתידו ועל חייהם של בני משפחתו. תהליך מיצוי הזכויות המגיעות לנפגע הוא תהליך מורכב והגורמים המעורבים האמורים לספקן, מערימים קשיים רבים. סיוע, ליווי וייעוץ של מומחה בעל ידע משפטי מעמיק בתחום וניסיון רב שנים, יוכלו לסייע בהתנהלות נכונה מול כל הגורמים הללו ולתמרן בין כל הצרכים והדרכים למיצוי הזכויות. זכויות אלה קיימות לנפגע החל מרגע הגעתו לבית החולים, שכן עו"ד טוב יכול לסייע לא רק בפן המשפטי אלא גם בפן הרפואי. 

להלן מספר דוגמאות לחשיבותו של עו"ד בשלב מוקדם ככל האפשר:

* עורך הדין ילווה את הנפגע עוד בבית החולים, ויתווך בינו לבין הרופאים וגורמי הרווחה.

* עוה"ד יסייע לנפגע בהתאמת הטיפול הרפואי, לרבות פנייה למומחים, הסתייעות בעזרי שיקום מתקדמים ומתאימים ובחירת שיטות טיפול נחוצות.

* חשוב לזכור, כי כמו חברות הביטוח, גם בתי החולים עושים מאמצים רבים לחסוך בהוצאות, ולעתים זה עלול לפגוע באיכות הטיפול הרפואי. 

* עו"ד טוב יידע בכל רגע נתון מהן כל האופציות הרפואיות הקיימות בפני הנפגע, ויוודא שהנפגע יקבל את הטוב ביותר. עורך הדין יסייע לבני משפחתו של הנפגע בכל הבירוקרטיה הכרוכה בטיפול בבן משפחה שנפצע בתאונת דרכים, כמו גם בקבלת החזרים כספיים בגין הוצאות רבות שנגרמו כתוצאה מהתאונה.

* עו"ד טוב יסייע בקבלת הכספים הדרושים להתאמת הבית למצב הפיזי של הנפגע בטרם שחרורו מבית החולים.

* עוה"ד יסייע בקבלת אישור לסיוע סיעודי.

* עורך הדין יסייע בקבלת תשלומים תכופים (תשלומים מידיים מחברת הביטוח על חשבון הפיצויים העתידיים, במטרה להתמודד עם היעדר הכנסה בזמן הציעה וההוצאות הרבות).

* עורך הדין יסייע בתהליך התביעה לזכויות מול חברות הביטוח והמוסד לביטוח לאומי, ויגן על הנפגע מפני גורמים השואפים לצמצם את שיעור הפיצוי המגיע לו ולשלול ממנו חלק מהזכויות.

* עורך הדין ייצג את הנפגע בוועדות שונות (ועדות של הביטוח הלאומי, ועדות לפטור מול מס הכנסה, ערעורים על החלטות של ועדות ועוד), והרשימה עוד ארוכה. 

חשיבות הייעוץ המשפטי בשלב ראשוני היא קריטית ביותר, והטיפ הכי חשוב הוא פשוט לא לוותר עליו בשום מצב. 

2.אל תרתום את העגלה לפני הסוסים: טעות נפוצה בקרב נפגעי תאונות דרכים היא פניה בשלב מוקדם מדי אל חברת הביטוח. עדיף להמתין עד לשלב בו מצבך הרפואי יתייצב וניתן יהיה להבין באופן כולל את היקף הפגיעה שלך. יש לבצע הערכה מקסימלית של הוצאותיך במרחק זמן, המאפשר להן להתבטא ולהתגבש. מדובר לא רק בהוצאות מהעבר, אלא גם בהוצאות עתידיות, שאינן ידועות בדרך כלל בסמוך למועד התאונה. פניה מוקדמת מדי אל חברות הביטוח עלולה לגרור קביעת פיצוי נמוך מדי בהתאם למצב רפואי מסוים בנקודת זמן ספציפית, בה טרם התגבשו כל הפציעות וטרם נחשפו כל ההוצאות. במקרים רבים המצב הרפואי יחמיר עם הזמן, באופן שיגרור הוצאות נוספות שלא נלקחו בחשבון. לכן אין מה למהר, ויש להסתייע בגורם מקצועי שיחליט מתי ניתן להגיש תביעה כוללת, מכסה ומספקת. לנפגע תאונת דרכים יש חלון זמן של שבע שנים להגיש את התביעה בטרם זו תתיישן, ולכן אין כל טעם למהר. 

3. אל תשתף פעולה עם חוקרי הביטוח: חברות הביטוח הנתבעות עשויות לשלוח חוקרים פרטיים שיתשאלו אותך במטרה לבדוק את אמיתות תלונותיך. אל תשתף עימם פעולה. אינך חייב לספק להם תשובות. הפנה אותם אל עורך הדין שלך. עליך לזכור, כי מדובר בחוקרים ממולחים ומנוסים שעלולים להשתמש באמתלות שונות ובשיטות מתוחכמות שנועדו להוציא ממך מידע בו ייעשה שימוש נגדך. הם יצרו קשר איתך או עם בני המשפחה, יספרו לכם כי הם מנסים לעזור לכם לזרז הליכים ולקבל את הפיצוי, כשלמעשה הם מחפשים לחבל במאמציכם למיצוי זכויותיכם, וכל מטרתם היא להפחית את סיכוייכם להצליח בתביעתכם נגד חברת הביטוח. הם מיומנים בהוצאת מידע, ומבלי שתשימו לב, תסתכנו בלומר להם דברים שיוכלו לשמש נגדכם. הם מקליטים ומצלמים את המפגש אתכם, ומן הסתם ישתמשו בו נגדכם, במטרה להימנע מתשלום פיצויים או לכל הפחות לצמצמם.

לעתים חוקרים של חברות הביטוח מתחזים לאנשים אחרים ולא מזדהים כחוקרים מטעם חברת הביטוח (עורכי סקרים, עובדי טלמרקטינג, סוכני מכירות ועוד), לכן הימנעו מלהכניס לביתכם או לדבר עם אנשים זרים שאינכם מכירים. הכלל הבסיסי הוא להימנע מכל קשר עם זרים, ולא לנדב מידע אודות התאונה או התביעה. גם אם אתם בטוחים שתשובותיכם מצוינות, וכי אין לכם מה להסתיר, זכרו שהחוקרים לא מחפשים את טובתכם והם אינם בצד שלכם. כמו-כן, אין לחתום על מסמך כלשהו ללא ייעוץ משפטי. 

*  עו"ד עמיקם חרל"פ, מתמחה בדיני נזיקין, תאונות דרכים, ביטוח לאומי ורשלנות רפואית

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים