zap group mishpati logo

תאונה במתכוון - האם תאונת דרכים (גם מבחינת הפיצוי)?

חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים קובע כי במקרה של "מעשה שנעשה במתכוון" התאונה לא תיחשב כתאונת דרכים, והנפגע לא יהיה זכאי לפיצויים מכח החוק. מדוע? מהי תאונה במתכוון?

מאת: עו"ד אורנית אבני-גורטלר
12.04.10
תאריך עדכון: 22.10.15
3 דק'
תאונה במתכוון - האם תאונת דרכים (גם מבחינת הפיצוי)?

תאונת דרכים מוגדרת בחוק כ"מאורע שבו נגרם לאדם נזק עקב שימוש ברכב מנועי למטרות תחבורה".

החוק גם קובע באילו מקרים התאונה לא תיחשב כתאונת דרכים. מקרה אחד שבו תאונה לא תיחשב כתאונת דרכים הוא כאשר מדובר ב"תאונה במתכוון", כלומר: כאשר אדם נפגע בתאונה מכוונת, לא מדובר בתאונת דרכים, והנפגע לא יהיה זכאי לפיצוי מכוח חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים (להלן: הפלת"ד).

כך קובע החוק: "לא יראו כתאונת דרכים מאורע שאירע כתוצאה ממעשה שנעשה במתכוון כדי לגרום נזק לגופו או לרכושו של אותו אדם, והנזק נגרם על ידי המעשה עצמו ולא על ידי השפעתו של המעשה על השימוש ברכב המנועי".

לאורך השנים, בתי המשפט פירשו חריג זה של תאונה במתכוון, ונדרשו להכריע במקרים רבים מתי מדובר ב"מעשה שנעשה במתכוון", אשר מוציא את התאונה מגדר תאונת דרכים.
במסגרת הכרעתם, דנו בתי המשפט בשאלה מהו היסוד הנפשי הנדרש לצורך קביעה כי מדובר במעשה שנעשה בכוונה כדי לגרום לאדם נזק גופני או רכושי.

כוונה מיוחדת

שופטים רבים קבעו, כי לא די בכוונה פלילית רגילה, אלא נדרשת כוונה מיוחדת בצירוף הרצון שהתוצאה תתגשם.

כך למשל, ביהמ"ש המחוזי בחיפה דן לאחרונה בשאלה - האם האירוע בו קיפח מנוח את חייו (הודיע לאימו שהוא שתה רעל ואז נסע במונית, ירד ממנה בלי סיבה כאשר ירד נוסע אחר, החל לחצות את הכביש, משאית פגעה בו, הוא נפצע ומת לאחר מכן) מהווה תאונת דרכים, או שמא מדובר בהתאבדות המהווה "מעשה שנעשה במתכוון".

ביהמ"ש קבע, כי שימוש ברכב למטרת התאבדות נכנס לחריג של "מעשה שנעשה במתכוון". ואולם, כדי שייקבע כי מדובר במעשה שנעשה במתכוון נדרשת כוונה של ממש, ואין די בהוכחת רשלנות או פזיזות. נקבע, כי במקרה הנדון לא הוכח שהמנוח התכוון לשים קץ לחייו, ויש לקבוע שהמנוח נהרג בתאונת דרכים וכי עזבונו זכאי לפיצויים. (ע"א 5643-02-09 רוזיצקי ואח' נ' סובחייה ואח').

אם אתם תוהים, מדוע בעצם הוחלט, כי במקרה של "תאונה במתכוון" החוק לא יחול והנפגע (או עזבונו) לא יהיה זכאי לפיצויים, נספר כי חוק הפלת"ד שם דגש על המבחן התעבורתי בהקשר של תאונת דרכים, כלומר: רק תאונות שקרו בשל שימוש "רגיל" ברכב למטרות תחבורה, יחשבו כתאונות דרכים.
במקרה של תאונה במתכוון לא מדובר בסיכון רגיל שמתלווה לשימוש ברכב, אלא בשימוש שהמטרה שלו היא לגרום נזק ולא שימוש שהתכלית שלו היא לצרכי תחבורה.

מטרתו של חוק הפלת"ד היא לפצות אנשים שנפגעו בתאונות דרכים, ולא אנשים שנפגעו בשל פעילות מכוונת שנעשתה באמצעות כלי רכב.

עוד בנושא:

7 עצות זהב לנפגע בתאונת דרכים

מדריך פיצויים בתאונת דרכים

תאונת דרכים: על זכויות הנפגעים

רוצים לשאול שאלה? היכנסו עכשיו לפורום נזיקין

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה