zap group mishpati logo

אחוזי נכות רפואית - מורה נבוכים

במדריך שלפניכם תקבלו מידע אודות אחוזי נכות, מהם, כיצד מחשבים אותם, מהי נכות משוקללת, מהי תקנה 15 ואף טיפים שימושיים כדי להעלות את סיכוייכם לקבלת אחוזי נכות גבוהים

20.07.15
תאריך עדכון: 30.03.24
6 דק'
אחוזי נכות רפואית - מורה נבוכים

אנשים רבים מבלבלים ומתבלבלים לגבי אחוזי נכות. ראשית, צריך להבחין בין אחוזי נכות רפואית לבין אחוזי נכות תפקודית, שרלוונטיים רק בנכות כללית. במאמר זה נשתדל להקיף את נושא אחוזי הנכות - בעיקר הרפואית וגם את אחוזי הנכות התפקודית.

מהם אחוזי נכות רפואית? 

אחוז נכות הוא רמת הפגיעה הרפואית שיש לאדם כתוצאה מבעיה רפואית. אחוזי נכות רלוונטיים למשל לגבי סכרת, יתר לחץ דם, עודף משקל גבוה, אירוע מוחי או התקף לב. אולם, צריך להבין שגם אם יש מספר בעיות בריאותיות "קטנות", אין הדבר אומר שמקבלים הכרה בנכות כללית ואם זה לא קשור לעבודה - גם לא נכות מעבודה. אחוזי הנכות הרפואיים צריכים להיות גבוהים. סוג הפגיעה ורמת הפגיעה מהווים את אחוזי הנכות, אשר נקבעו בתקנות ביטוח לאומי מ-1956, והם נקראים "ספר המבחנים".

מדוע חשוב לדעת מהם אחוזי הנכות?

1. נכות כללית - יש חובה להוכיח רמה מסוימת של אחוזי נכות. בז'רגון של עורכי הדין, הדבר נקרא: "60/40". למה הכוונה? אם יש פגיעה רפואית אחת - היא צריכה להיות ברמה של 60% לפחות. זהו מחסום מאד קשה להשגה. למשל בנכות נפשית - במקרה של פוסט טראומה צריך להוכיח מחלה פעילה עם הפרעה קשה מאוד בתפקוד הנפשי והחברתי, וכי ישנה הגבלה קשה מאוד של כושר העבודה או שקיים צורך באשפוז יום פסיכיאטרי ממושך. לחלופין, אם יש שתי פגיעות רפואיות ויותר, מספיק להוכיח 40% נכות משוקללת בתנאי שאחת הבעיות תהיה ברמה של 25%.

לדוגמא: אל משרדה של הח"מ הגיעה אלי אשה ששברה את הקרסול, וגם היתה במצב נפשי רעוע ואף סבלה מדלקת מפרקים וגם מאנמיה. על השבר בקרסול היא קיבלה 10% נכות רפואית, על הבעיה הנפשית- 20%, על הדלקת במפרקים- 10% ועל האנמיה-10%. האשה היא הגיעה ל-40% משוקללים,  אבל מכיון שלא היתה לה פגיעה של 25% באף אחת מהנכויות, היא לא עברה את המחסום הרפואי.

ומהי למעשה נכות משוקללת?

כשלתובע יש 3 פגיעות של 10% כל אחת, החישוב יהיה כדלקמן: מהמאה אחוז הראשונים יחשבו 10% ואז יחשבו 10% ממה שנשאר, כלומר: מ-90%, הווה אומר- 9%. מה-10% הבאים יחשבו עשרה אחוזים מ-81% , כלומר: 8%. לפיכך, סה"כ אותו אדם יקבל 27% נכות.

הח"מ ייצגה אדם שנפגע בתאונת עבודה כשנפל ממנוף – אותו נפגע קבל את מירב אחוזי הנכות בגין בעיות גב, קרי: 30%. אותו אדם קבל 20% נוספים על בעייה של נוירופתיה ברגליים, ובסה"כ 44% נכות משוקללת.

2. נכות מעבודה - יש משמעות רבה לאחוזי נכות רפואיים. בנכות מעבודה מקבלים מענק חד פעמי בגין בעיה רפואית בגובה 10-19%(כלומר עד 9% לא מקבלים כסף מביטוח לאומי).למשל- פגיעה קלה בטווח תנועות בגב מהווה 10%. יש להדגיש, שבפגיעות גב אין שאלה של בלט דיסק או פריצת דיסק וגם עוצמת כאבי הגב לא רלוונטית, אלא רק טווח תנועות.

דוגמא למקרה של 10% נכות: הגיע אל משרדה של הח"מ חשמלאי שהתחשמל, ונשארה לו פגיעה עצבית בכף יד ימין. אחרי מלחמות הצליח משרד הח"מ להראות, באמצעות חוות דעת משפטית של אורתופד מומחה, שהנזק שנגרם לחשמלאי הוא של 10% נכות רפואית, ולכן הוא קבל מענק בגין בעייתו הרפואית.

מהי תקנה 15?

בנכות מעבודה יש "פטנט" ושמו "תקנה 15". תקנה זו מאפשרת הגדלת הנכות עד פי 1.5 בנסיבות בהן תובע לא יכול לחזור למקום עבודתו ויש לו ירידה ניכרת בהכנסותיו. ע"פ התקנה, לא ניתן להעלות אחוזי נכות של עד 19% מעבר ל- 19%, אבל מעל 20% אחוזי נכות  אפשר להכפיל פי 1.5 כאמור. למשל, אישה שהגיעה למשרד הח"מ אחרי תאונת דרכים- בבואה לטפל בתביעה לביטוח לאומי- קיבלה 20% נכות על פגיעה צווארית שהקרינה על הגב, ובשל העובדה שלא יכלה לחזור לעבודתה כמעצבת גרפית, הועלה לה אחוז הנכות פי 1.5, כך שנקבעו לה 30% נכות.

מעל ל - 20% נכות רפואית מקבלים נכי עבודה  קצבה חודשית. הקצבה היא נגזרת של הנכות הרפואית ותלויה בשכר ברוטו לפני התאונה, כפול 75%. כך לדוגמא, אם תובע קיבל 30% נכות והרוויח לפני התאונה 10,000 ₪ - הוא יקבל קצבה של 2,250 ₪ לכל ימי חייו, גם אחרי היציאה לפנסיה. חשוב לציין, כי בנכות מעבודה של 20% ויותר אפשר להפעיל את תקנה 15- ברבע, שליש או חצי, לפי הנסיבות.

3. ילד נכה - בתקנות ילד נכה אין התייחסות לאחוזי נכות רפואית. עם זאת, התקנות מכירות ב-50% גמלה (למשל, בתסמונת דאון), ב- 100% נכות (למשל: בילד החולה במחלה נדירה המטילה עומס כבד על ההורים), או ב- 180% בשל ילד נכה שזקוק לעזרת הזולת לחלוטין(למשל ילד הסובל משיתוק מוחין).

מה צריך לעשות כדי לקבל אחוזי נכות גבוהים?

החשוב ביותר הוא מסמכים רפואיים: אין די במסמך כללי מרופא משפחה אלא צריך לפחות מכתב של מומחה מקופת חולים או יועץ. למשל- במחלת הסוכרת צריך מכתב של רופא סוכרת או אנדוקרינולוג. במקרה של התקף לב- צריך מכתב של קרדיולוג. במקרה של פגיעה בשורש כף היד- צריך אורתופד ועדיף מומחה לכף יד, וכיו"ב.

לפעמים, כשסכום התביעה הוא גדול - כדאי לשקול קבלת חוות דעת משפטית של רופא מומחה. חוות דעת כזו משפרת מאד את סיכויי התביעה. למשל, באותו מקרה של התובע שנפל ממנוף - הוא הצטייד בחוות דעת אורתופד שקבע לו 44% נכות רפואית, והמסמך התקבל ללא היסוס על ידי הוועדה הרפואית.

מהם אחוזי נכות תפקודית?

במקרה של נכות כללית צריך להוכיח לא רק נכות רפואית אלא גם אחוזי נכות תפקודית. דהיינו- בכמה אחוזים נפגע התובע ביכולתו להשתכר. אם התובע לא נפגע עד 50% מכושרו להשתכר- תביעתו תידחה. אם התובע עבר את המחסום הזה - הוא יכול לקבל 65% ,74%, 75% או 100% נכות לפי הפגיעה התפקודית שלו. בהתאם לאחוזי הנכות התפקודית נקבע גובה הקצבה שאותו תובע יקבל. נכון להיום, הקצבה המירבית עומדת על 2,700 ₪ לערך. למקבלי 75% נכות תפקודית ויותר יש זכויות כספיות רבות, כמו הנחות בחשמל, ארנונה, מים, בזק, וגם- במקרים מתאימים- פטור ממס הכנסה.

איך תגדילו את סיכוייכם לקבל אחוזי נכות גבוהים יותר?

מומלץ לקבל ייעוץ וייצוג משפטי. עורך דין שמתמחה בתחום מכיר היטב את ספר המבחנים ויכול לתת הערכה טובה לתביעה ולסיכויי הצלחתה. עורך הדין הוא גם בעל הרשות היחיד לייצג בפני ביטוח לאומי. 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים