zap group mishpati logo

גישור ויישוב סכסוכים - אתם שאלתם אנחנו ענינו

השימוש בכלי של גישור כאמצעי לפתרון סכסוכים, הולך וצובר תאוצה בשנים האחרונות בישראל. מיהו מגשר מוסמך? האם ניתן להחליף את המגשר באמצע הליך הגישור? האם אפשר לערער על פסק דין שנתן תוקף להסכם גישור? אלו רק חלק מהשאלות שעניינו אתכם בפורום גישור ויישוב סכסוכים באתר משפטי. לפניכם שאלות ותשובות מהפורום, המנוהל ע"י עו"ד נוי ארז וגב' מיכל אבידב-ישראלי.

מאת: מערכת משפטי
25.07.10
תאריך עדכון: 22.10.15
4 דק'
גישור ויישוב סכסוכים - אתם שאלתם אנחנו ענינו

החלפת מגשר

שאלה: אני תובע מעסיק לשעבר בבית הדין לעבודה בתל אביב. הפנו אותנו למגשר ואני רוצה להחליף אותו עוד בטרם נפגשנו פעם אחת. זאת, משום שקיבלתי עליו המלצות שליליות. האם הדבר אפשרי?

תשובה: מכיון שהליך הגישור, על כל שלביו, מבוסס על רצונם של הצדדים, יש באפשרותך לבקש להחליף את המגשר אליו הפנה אותך בית המשפט. אתה יכול לבקש מבית הדין לעבודה להפנות אתכם למגשר אחר או לחילופין להסכים עם הצד השני על מגשר ולהודיע לבית הדין לעבודה על כך.

ערעור על הסדר גישור

שאלה: האם ניתן לערער על הסדר גישור אליו הגעתי עם הצד השני? ההסדר קיבל תוקף של פסק דין בבית משפט השלום והתחרטתי מכל מיני סיבות שנודעו לי חלקן לאחר מכן.

תשובה: באופן עקרוני, קשה מאוד לערער על הסדר גישור שקיבל תוקף של פסק דין. כאשר הצדדים מנהלים הליך גישור ובסופו מגעים להסדר גישור אשר נחתם על ידם, הדעת נותנת כי הם הבינו את משמעות ההסדר ולכן, לפני הכל, מדובר בהסכם מחייב שנחתם. חוקי החוזים והפסיקה לא נוטים לאפשר לצדדים לחזור בהם מהסכמים שחתמו עליהם אלא בחריגים. טעות בכדאיות הינה סיבה ברורה ומוגדרת אשר בגינה לא ניתן לבקש ביטול הסכם.

לעניין הסדר גישור, לא רק מדובר בהסכם מחייב בין הצדדים אלא בהסדר אשר קיבל תוקף פסק דין. משמעותו למעשה לפסק דין שניתן בהסכמה. במקרים נדירים אשר נוגעים באופן מובהק לצדק, בית המפשט נכנס לסוגיה זו. ההימנעות מפתיחה של הסדר גישור נועדה לחזק את מעמד הגישור, לחנך צדדים כי עליהם להבין את המשמעות של ההתחייבות שלהן ולעמוד מאחוריה.

יש לזכור כי לערעור יש עלויות. במקרה והערעור נדחה, יש סיכוי כי בית המשפט יטה לפסוק הוצאות.
מצד שני, אם היה הליך גישור שבסופו נחתם הסדר ובהמשך לו התגלו למי מן הצדדים עובדות, פרטים נוספים אשר משפיעים על ההסכם, ניתן בהסכמת הצד השני לחזור לשולחן הגישור על מנת להגיע להסכמות מחודשות.
אני בדרך כלל ממליץ לצדדים החותמים על הסדר גישור להוסיף סעיף כזה במסגרת ההסדר עצמו.

גישור ובנקים

שאלה: עד כמה מקובל להשתמש בגישור בסכסוכים עם בנקים? אני ערב לרוכש דירה שברח מהארץ והבנק דורש ממני מאות אלפי שקלים יחד עם ערב נוסף.

תשובה: הנטייה להשתמש בגישור כאשר בנקים מעורבים בסכסוך הולכת וגוברת. מתברר כי הגישור מהווה פלטפורמה טובה עבור אדם פרטי הנמצא בסכסוך עם הבנק, חברה מסחרית, כמו גם לבנק עצמו. אנו סבורים שהנטייה הזו אף גוברת ככל שמדובר על סכסוכים בהם מעורבים ערבים, שכן הבנק מעדיף לעיתים קרובות למצוא פתרון מובטח מהערב ולא לנהל הליך משפטי על מלוא גובה החוב של החייב. גם לערב ניתנת הזדמנות להגיע לפתרונות יצירתיים.

גישור בתהליך הוצאה לפועל

שאלה: האם ניתן להשתמש בתהליך גישור במהלך תיק הוצאה לפועל?

תשובה: באופן עקרוני, ההוצאה לפועל אינה נוהגת להפנות כדבר שבשגרה תיקים להליך גישור וזאת לעומת בית משפט השלום ובתי משפט מחוזיים.
אין הדבר אומר שלא ניתן להשתמש בתהליך של גישור במהלך תיק ההוצל"פ.
כידוע, הליך הגישור הוא רצוני ותלוי בהסכמה של שני הצדדים.
ההסכמה כמובן תלויה בסוג התיק המתנהל בהוצל"פ למשל הגשת שיקים, רשות מקומית וכו' או תיק המתנהל לאחר הליך קודם- למשל פסק דין שהוגש לביצוע.
הדבר גם תלוי בזהות הצד השני- האם מדובר בגופים "גדולים" המגישים מאות ואלפי תיקים כדוגמת רשות ציבוריות, בנקים וכו' או אדם וגוף שניתן למצוא בו איש קשר לניהול המשא ומתן.

הפנייה לגישור

שאלה: אני מנהל סכסוך בבית המשפט בתל אביב לגבי סחורה ששיווקתי לחברה בחו"ל. השופט הפנה אותנו לגישור. עורך דיני אינו ממליץ וטוען שמדובר בבזבוז זמן. האם אוכל לכפות עליו לנסות בכל זאת? חייבים לי מעל 50,000 שקל בלי ריבית.

תשובה: אחד התנאים לקיומו של הליך גישור הוא רצון הצדדים. אם אתה מעוניין לפנות לגישור והצד השני גם כן, ובמיוחד אם בית המשפט הפנה אתכם לגישור, מומלץ לנסות. תוכל להגיד לעורך הדין שלך שאתה מעוניין לקיים ישיבת גישור אחת לפחות, הרי תמיד אפשר לחזור לבית המשפט.

גישור במשפחה

שאלה: האם מגשר שעבר קורס גישור בסיסי, יכול לגשר בתחום המשפחה- למרות שלא עבר את הקורס בגישור משפחה?

תשובה: התשובה נחלקת לשניים: היבט מהותי והיבט פורמלי;
בהיבט המהותי אני סבור ומאמין כי מגשר צריך להיות בעל מקצוע ברמה הגבוהה ביותר ואשר עבר את מסלול ההכשרה וההסמכה לפי תו ומעודכן בגישות המקצועיות. לפיכך בהיבט זה אני סבור שאין אפשרות למי שלא עבר קורס רלבנטי לגשר במשפחה.
בהיבט הפורמלי ולנוכח ביטול התקנות, אני לא בטוח שהאמור לעיל תקף ולמעשה אין היום כלל התייחסות חוקית למי רשאי להיות מגשר בכלל ובענייני משפחה בכלל.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה