zap group mishpati logo

רשות המיסים בישראל

מדוע הוקמה רשות המיסים? אילו יחידות היא כוללת ומהו תפקידה העיקרי?

מאת: מערכת משפטי
27.01.11
תאריך עדכון: 28.05.19
3 דק'
רשות המיסים בישראל

רשות המיסים בישראל הוקמה בעקבות החלטה של ממשלת ישראל לאחד את האגפים הבאים: מס הכנסה ומיסוי מקרקעין, מכס ומע"מ ושע"מ (שירות עיבודים ממוכנים). ההחלטה התקבלה בשנת 2003 במטרה: לאחד את ניהול נושא גביית המיסים תחת מנהל ראשי אחד, להסמיך אותו ע"פ חוק להפעיל את חוקי המס הרלוונטיים".
הקמת רשות המיסים הייתה צעד משמעותי מהפן של התייעלות מערכת המס ושיפור השירות לאזרחים, כמו גם מהפן של מערכת אכיפת החוק בישראל.

רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום מיסים

ברשות המיסים פועלות היחידות הבאות:
• ההנהלה: במסגרת יחידה זו מרוכזת פעילות המטה, הכוללת את מנהל הרשות, הסגנים והמחלקות המקצועיות.
• יחידות השדה : מס הכנסה ומיסוי מקרקעין והמכס ומע"מ.
במסגרת היחידה של מס הכנסה ומיסוי מקרקעין, על הרשות מוטלת החובה לגבות מיסים ישירים, מיסי מקרקעין, היטלים מיוחדים, מיסים משכר ומיסים על הכנסות. רשות המיסים פועלת מכח מספר חוקים, תקנות ופקודות, ביניהם: פקודת מס הכנסה, חוק מס הכנסה, חוק מס רכוש וקרן פיצויים, חוק מיסוי מקרקעין ועוד.

במסגרת היחידה של מכס ומע"מ, הרשות אחראית על גביית המיסים העקיפים שמוטלים על צריכת סחורות ושירותים. הרשות גובה מע"מ, אשר מוטל בשיעור אחיד על כל הפעולות במשק, מכס, אשר מוטל על יבוא סחורות ומס קנייה שמוטל על הייצור המקומי ועל היבוא, כמו גם בלו על דלק.

בהגשת תביעה בנושא מיסוי מומלץ לפנות אל עורך דין המתמחה בתחום

התפקיד העיקרי של רשות המיסים הוא לגבות את המיסים שלהלן:
• מיסים ישירים- מס הכנסה, מס רווח הון, מס שבח מקרקעין. מיסים ישירם הם מיסים שמוטלים ישירות על ההכנסה החייבת של יחידם וחברות, כתוצאה מפעילות כלכלית שוטפת והן כתוצאה מעסקאות הון חד פעמיות. מס רווח הון ומס שבח מקרקעין מוטלים על רווחים מעסקאות הון של יחידם ושל חברות.
• מיסים שמוטלים על עסקאות במקרקעין- למשל: מס רכישה שמוטל על רוכש דירה. מס זה מוטל בשיעור קבוע משווי הנכס הנמכר.
• מסים עקיפים - מכס, מס קניה, מע"מ, בלו על דלק.
מכס- מס שמוטל על יבוא סחורות ושירותים. מס קנייה- מס שמוטל על סחורות ושירותים ביבוא ועל סחורות ושירותים מייצור מקומי. מס קנייה חל בעיקר  על יבוא כלי רכב, סיגריות, דלק, אלכוהול, טלפונים סלולאריים ומכשירי אלקטרוניקה. מס ערך מוסף- מוטל על עסקאות בישראל, על יבוא סחורות ושירותים ועל מתן שירותים, בשיעור אחד ממחיר העסקה או הסחורות/שירותים. בלו על דלק- זהו מס קצוב המוטל על סוגי דלק, כמו: בנזין, סולר, נפט, גז ומזוט.
• מס שכר ורווח שמוטל על מוסדות כפיים ומס שכר שמוטל על מלכ"רים.

מעבר לכך, לרשות המיסים יש תפקידים נוספים, ביניהם: קיום תנאי חוקיות היבוא והיצוא, הרחבת שיתוף הפעולה הבינ"ל בענייני מכס ותשלום פיצויים בגין נזקי מלחמה ובצורת.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה