zap group mishpati logo

בחרתם במשמורת משותפת? הנה כל מה שחשוב שתדעו

משמורת משותפת במסגרת גירושין נחשבה בעבר למעמד נדיר. כיום, בעקבות מגמות חברתיות עולמיות ולוקאליות כאחד וחלוקת תפקידים הורית שווה בין המגדרים, משמורת משותפת שכיחה יותר ויותר. כל הפרטים על מודל משמורת משותפת

מאת: מערכת זאפ משפטי
30.03.24
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
בחרתם במשמורת משותפת? הנה כל מה שחשוב שתדעו

משמורת משותפת מייצגת מודל בו שני ההורים שותפים באחריות על גידול הילדים ובחיי היומיום שלהם. הילדים חולקים את זמנם בין שני בתים ומקבלים מעטפת רגשית וחינוכית משני הוריהם באופן שוויוני. עם זאת, הדבר כרוך במספר אתגרים לוגיסטיים, רגשיים וכלכליים, שכדאי להיערך אליהם מראש על מנת להפיק מהמשמורת המשותפת את המירב. כתבה זו תתמקד בנקודות המפתח שיש להיות מודעים אליהן.

ההשלכות של משמורת משותפת

הלוגיסטיקה והתיאומים של משמורת משותפת יכולים להיות מורכבים ומטרידים עבור ההורים והילדים כאחד. ראשית, יש להחליט על אופי החלוקה - האם שבוע-שבוע, יום כן יום לא, או אופן חלוקה אחר. כמו כן, יש להביא בחשבון את המרחקים בין הבתים השונים ולמנוע נסיעות ארוכות ביניהם.

בשני הבתים דרושים לילדים צרכים כמו חדר שינה, על כל הכרוך בכך, ציוד לימודים, מלתחה וכלי רחצה וכמובן דאגה לארוחות סדירות ועוד. צרכים אלה כרוכים בהוצאה כספית ומייקרים את עלויות המחיה. על ההורים לתכנן בנוסף היבטים לוגיסטיים של הסעות לחוגים וארגון פעילויות שגרה יומיומיות.

מבחינה רגשית, החלפת המסגרות עלולה להיות מלחיצה עבור הילדים, בייחוד בגילאי הגן והיסודי. עליהם להסתגל למעברים תכופים, להיפרדות ממשפחה ומסביבה מוכרת ולחזור על תהליך הסתגלות חדש מדי תקופה. גם ההורים נחשפים למצבים רגשיים מורכבים - קושי להיפרד מהילדים וצורך בתיאומים רבים ביניהם.

עם זאת, משמורת משותפת מעניקה סביבה משפחתית יציבה הכוללת את שני ההורים באופן קבוע, דבר החשוב להתפתחותם הרגשית של הילדים. כמו כן, ההורים נפטרים מרגשות האשם על התרחקות מהילדים. יתרון נוסף של מודל זה הוא שהילדים לומדים לחלוק את זמנם, להיות גמישים ועצמאיים יותר, בשל התזוזה ממקום למקום. במקרים רבים, הקשר עם שני ההורים נעשה הדוק ופתוח יותר.

משמורת משותפת ומזונות

נושא המזונות הוא אחד הנושאים המרכזיים במשמורת משותפת. כאשר חלוקת זמן המשמורת והאחריות על הילדים שווה בין ההורים, אזי כל אחד מהם נושא בהוצאות הכרוכות בזמני השהות של הילדים איתו. כך, למעשה, לא קיימת זכות לקבלת מזונות כיוון שכל צד מכסה את עלות מחייתם של הילדים על פי חלקו.

עם זאת, קיימים מצבים בהם ההכנסות של כל אחד מההורים אינן שוות. במקרים אלה, ההורה בעל ההכנסה הגבוהה יותר יידרש לשלם דמי מזונות מסוימים כדי לשמור על רמת חיים דומה של הילדים בשני הבתים ולא להפלות לרעה את בית ההורה המשתכר פחות.

סוגיה נוספת היא עלויות החזקת הילד הקבועות - חוגים, ציוד, טיפולים רפואיים וכדומה. ייתכן כי במצב שבו אחד ההורים נושא במרבית העלויות הללו, יידרש ההורה האחר לשלם חלק יחסי בתשלום המזונות.

כמו כן, משתנה חשוב בקביעת תשלום המזונות הוא המרחק הגיאוגרפי בין בתי ההורים. ככל שהמרחק גדול יותר, כך יהיו הוצאות הניוד והארגון גבוהות יותר וייעשה שימוש בתוספות מזונות מיוחדות. בכל מקרה, שיעור המזונות נקבע על פי מצבם הכלכלי, הכנסותיהם, נכסיהם וחובותיהם של שני הצדדים. יש להתייעץ בנדון עם עורך דין מומחה ולמנוע חוסר צדק וחוסר שוויון.

נקודות זיכוי במשמורת משותפת

משמורת משותפת מזכה את שני ההורים בקבלת נקודות זיכוי לצורכי מס הכנסה בגין הילדים. בעבר, נקודות אלו ניתנו להורה שהיה במשמורת בלעדית. כיום, הן מתחלקות באופן שווה בין ההורים במשמורת המשותפת.

נקודות הזיכוי הן למעשה הטבות מס שוות ערך לסכום כספי משמעותי לשנה. בשנת 2023, הסך הכספי של נקודת הזיכוי לכל ילד במשפחה עמד על 2,834 שקל. הורים במשמורת משותפת זכאים להנחה מצטברת של כ-5,700 שקל בשנה לכל ילד.

הטבת המס הזו עשויה לחסוך לכל אחד מבני הזוג במשמורת המשותפת אלפי שקלים בתשלומי מס ההכנסה השנתיים שלהם. זהו תמריץ משמעותי לבחירה במודל המשמורת המשותפת. חשוב לציין, כי לצד נקודות הזיכוי לילדים, זכאיות משפחות במשמורת משותפת גם להטבות מס נוספות. דוגמה לכך היא פטור ממס שבח, רכישה או מכירה של דירה משותפת במקרה של פירוק התא המשפחתי והעברת הנכס על שם אחד ההורים.  

כמו כן, הורים במשמורת משותפת עשויים להיות זכאים לקבלת דמי לידה מלאים או חלקיים גם לאחר הלידה השלישית, מטעם משרד הבריאות. זוהי הטבה המוענקת להורים במשמורת משותפת עקב משאבי הטיפול הנוספים הנדרשים.

בשל השלכות המס והזכויות המשמעותיות הכרוכות בנושא, חשוב להיוועץ עם יועץ מס מוסמך לקבלת הדרכה אישית והכוונה לניצול מיטבי של הנקודות והזכויות השונות בהתאם למצבכם המשפחתי.

שורה תחתונה: משמורת משותפת על ילדים לאחר גירושין יכולה להיות דרך טובה להבטיח שני הורים שותפים לגידול הילדים, אך ישנם אתגרים פיזיים, רגשיים וכלכליים רבים הכרוכים בה. חשוב להיערך היטב ללוגיסטיקה של שני בתים, ציוד וריהוט לילדים, תיאומי הסעות, נסיעות וחלוקת זמנים. זוהי הוצאה כפולה ומורכבת עבור ההורים, שדורשת תכנון מראש.

מבחינה רגשית, יש צורך לאזן בין המעבר התכוף של הילדים בין הבתים, לבין שמירה על סביבה יציבה ומגוננת. ההורים אף הם חווים פרידה מהילדים לתקופות ממושכות, לצד מעורבות רבה יותר בשגרה.  מבחינה כלכלית, יש להביא  בחשבון היבטים של מזונות ותשלומים צדדיים בהתאם לחלוקת ההוצאות על הילדים. עם זאת, המשמורת המשותפת מזכה בהטבות מס ניכרות וביתרונות וזכויות נוספות שמצדיקות את הבחירה במודל זה.

(צילום: שאטרסטוק)

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה