zap group mishpati logo

עיריית ירושלים עקלה חשבון בנק שלא כדין, ותפצה

עיריית ירושלים הטילה עיקול שלא כדין. בית המשפט חייב אותה בפיצוי, והדגיש כי לא ניתן להשלים עם מצב שבו מערכות הדיווח של העירייה יודעות להפיק באופן אוטומטי הודעות חוב, אך לא לבטלן באופן אוטומטי עם ביצוע התשלום.

מאת: מערכת משפטי
26.05.11
תאריך עדכון: 27.05.19
3 דק'
עיריית ירושלים עקלה חשבון בנק שלא כדין, ותפצה

בית המשפט לתביעות קטנות בירושלים דן בתביעה לפיצוי בשל עיקול שהוטל על חשבון הבנק של התובעת, בעלת זכות ציבורית להפעלת מונית, ע"י עיריית ירושלים, בשל קנסות חניה.

לטענת התובעת, היא השכירה את הזכות להפעלת מונית לאדם (להלן: השוכר) שביצע עבירות חניה באמצעות המונית. בשל כך הוטלו קנסות חניה על שמה של התובעת. בעקבות כך, התובעת  הגישה בקשה להסבת הקנסות על שם השוכר, אך העירייה לא הסבה את הקנסות, וכל הפניות מטעם התובעת וגורמים מטעמה בעניין זה לא הועילו; בסופו של דבר, רק לאחר מאמצים הצליחה התובעת להביא לכך שהשוכר ישלם את הקנסות בעצמו.

לדברי התובעת, חמור מכך, גם אחרי תשלום הקנסות, לא הוסר העיקול שהוטל על חשבון הבנק שלה בשל קנסות אלה; לטענתה, התשלום האחרון בשל הקנסות שולם בסוף שנת 2008, ולמרות זאת העיקול הוסר אך ורק לאחר הגשת התביעה; כל הפניות שלה אל העירייה להסרת העיקול לא הועילו.

עיריית ירושלים כפרה בכתב הגנתה בטענת התובעת, כי עבירות החניה לא נעשו על ידה. העירייה אישרה, כי העיקול לא הוסר לאחר תשלום החוב, אך טענה, כי אין לתובעת להלין אלא על עצמה בהקשר זה, משום שהיא לא שלחה הודעה על תשלום הקנסות ובקשה להסרת העיקולים; עם הגשת התביעה, הוסרו העיקולים.

בית המשפט: העירייה התרשלה
השופט עבאס עאסי החליט לקבל את גרסת התובעת ואת התביעה. נפסק, כי העדר טיפול בבקשתה של התובעת להסבת הקנסות בנסיבות העניין, מהווה מעשה רשלני מצד העירייה.

באשר לביטול העיקול, השופט דחה את טענת העירייה, כי התובעת נושאת באחריות משום שלא שלחה אישור על תשלום הקנסות. ..." בנסיבות אלה", כתב השופט בפסק הדין, "היה על הנתבעת לבטל את כל ההליכים שננקטו כנגד התובעת עם תשלום הקנסות על פי שוברי התשלום שהנתבעת הפיקה".

השופט הדגיש, כי על העירייה להבטיח במסגרת מערכות הבקרה והפיקוח שלה, מעקב ועדכון מתאים לגבי תשלום החובות על ידי התושבים ולבטל הליכים כנגד מי ששלמו את חובותיהם, כפי שהיא דואגת לעקוב אחרי חובות של התושבים שלא שולמו ולנקוט הליכי גביה כנגד אלה שאינם משלמים את חובותיהם.
השופט הוסיף, כי לא ניתן להשלים עם מצב שבו מערכות הדיווח של העירייה יודעות להפיק באופן אוטומטי הודעות חוב, אך לא לבטלן באופן אוטומטי עם ביצוע התשלום.

לאור האמור, ובשים לב לסכום החוב והעיקול שהוטל על התובעת העומד על כ-1,000 שקלים, נקבע כי על העירייה לשלם לתובעת פיצויים בסך של 5,000 שקלים. כן חויבה העירייה לשלם לתובעת הוצאות משפט בסך 500 שקלים.

רוצים לקרוא את פסק הדין? תקדין - פסק דין

(ת"ק 46797-12-10 חפצדי נ' עיריית ירושלים)

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים