zap group mishpati logo

מהי התנגדות לביצוע שטר?

נפתח נגדכם הליך הוצאה לפועל בגין שטר או שיק שלא נפרע ואתם סבורים שנגרם לכם עוול? עליכם לפתוח בהליך "התנגדות לביצוע שטר". מה עושים ולמי פונים? כל התשובות

03.05.24
תאריך עדכון: 03.05.24
4 דק'
מהי התנגדות לביצוע שטר?

"שטר" הוא מסמך משפטי המהווה ראיה לכך שצד א' (עושה השטר) התחייב לשלם סכום כסף לצד ב' (אוחז השטר). לעתים, השטר הינו בכפוף לתנאים נוספים ולעתים ללא תנאי נוסף נלווה. אם נפשט את המסר לעולם העסקים והמסחר, ידוע כי יש מקרים בהם אנו חותמים על התחייבויות כספיות כמו שיקים לדוגמה. קיימים שטרות נוספים אשר יחייבו את עושה השטר והנפוץ שביניהם הוא שטר חוב, בו רובנו נתקלנו בהקשר של שכירות דירה.

מהי התנגדות לביצוע שטר? 

התנגדות היא למעשה בקשה של הנתבע למתן רשות להתגונן מפני התביעה השטרית. בהליך זה, אין זכות לנתבע להגיש כתב הגנה כמו בהליך משפטי רגיל בבית המשפט ולשם כך, יש צורך לפנות לבית המשפט ולנמק את טענות ההתנגדות וטעמים אשר בגינם נדרש בית המשפט להתיר למתנגד להתגונן מפני התביעה שהוגשה לביצוע ישירות בלשכת ההוצאה לפועל, בהתאם להוראות חוק ההוצאה לפועל.

באילו מקרים מבקשים התנגדות לביצוע שטר?

כאמור, התנגדות לביצוע שטר הינה בקשה בה הנתבע מתנגד לתביעה השטרית שהוגשה כנגדו לביצוע בלשכת ההוצאה לפועל. לרוב, מדובר בהגשת שיק או שטר חוב שהוגש כנגד הנתבע לביצוע והליכי גבייה ישירות בלשכת ההוצאה לפועל. במקרה שבו לנתבע יש טענות הגנה טובות כנגד התביעה השטרית, החוק מקנה לו את האפשרות להגיש התנגדות לביצוע שטר.

אילו טענות הגנה יכולות להיות למתנגד?

למתנגד לשטר עשויות להיות טענות הגנה שונות כאשר בקיומן של נסיבות מצדיקות הוא טוען לביטול השטר או לביטול החיוב על פי השטר. ככל שיתקבלו טענות ההגנה, כולן או חלקן, בהליך המשפטי, הן עשויות לדחות את התביעה השטרית כנגד הנתבע. חלק מטענות ההגנה שיכולות לעמוד למתנגד הן למשל טענת זיוף (זיוף חתימה), פגם צורני/טכני, טענות מרמה, טענות של הפרת הסכם בין צדדים לשטר, כשלון תמורה חלקי או מלא וכיו"ב. 

לאן מגישים את ההתנגדות?

ההתנגדות מוגשת בלשכת ההוצאה לפועל בה נפתח תיק ההוצל"פ כנגד הנתבע. להתנגדות חייבים לצרף תצהיר מפורט מאוד עם כל הנימוקים והטענות שבגינן יש לקבל את ההתנגדות ולדחות את התביעה כנגד המתנגד.

עם הגשת ההתנגדות, התיק עובר לבית משפט השלום לצורך הכרעתו בהתנגדות, ובמידה שההתנגדות מתקבלת, התצהיר הופך להיות כתב ההגנה של הנתבע בהליך המשפטי העיקרי. במידה שההתנגדות נדחית על ידי בית המשפט, הזוכה יהיה רשאי לחדש את הליכי הגבייה בתיק ההוצאה לפועל.

האם צריך ייצוג של עורך דין או אפשר להגיש לבד?

בהתאם לדין החל במדינת ישראל, אין חובה לייצוג של עורך דין בהליכים משפטיים אזרחיים. הכלל חל גם בהליך ההתנגדות לביצוע שטר. עם זאת, מדובר בהליך משפטי עם טענות משפטיות מגוונת אשר מצריכות ידע ובקיאות בחוק ההוצאה לפועל ובדיני השטרות במדינת ישראל, לרבות בסדרי הדין. חשוב לזכור כי עם קבלת ההתנגדות, בית המשפט נותן לנתבע את הרשות להגן ומכאן, יש לנהל הליך משפטי. על כן, יש חשיבות רבה לקבלת ייצוג משפטי החל משלב ההתנגדות.

דעו כי אם נפתחו כנגדכם הליכי גבייה מההוצאה לפועל, תישלח אליכם אזהרה המורה לכם לפרוע את החוב בתוך 30 ימים או לחילופין, להגיש התנגדות. על כן, יש חשיבות רבה לפנות לייעוץ משפטי מיד עם קבלת האזהרה ולא להמתין עד לחלוף המועד של 30 ימים מיום מתן האזהרה כי במקרה כזה הזוכה יהא רשאי לנקוט בהליכי גבייה נגדכם בתיק ההוצל"פ.

למי לפנות?

משרד עורכי הדין בנימינוב ויצמן ופוגל מתמחה בתחום ההוצאה לפועל, כינוס נכסים וחדלות פירעון, לרבות ייצוג זוכים וחייבים בלשכות ההוצאה לפועל, הגשת שטרות/שיקים לביצוע, הגשת תביעות על סכום קצוב ישירות בלשכות ההוצאה לפועל, הליכי גבייה ליחידים וחברות, מתן ייצוג פרטני וליווי שוטף לחייבים בלשכות ההוצאה לפועל ובהליכי חדלות פירעון, הסדרי נושים ו"מחיקת חובות" ועוד.

פנייה לעורך דין מומחה בתחום תעניק לכם יתרונות רבים כמו הגנה על הזכויות שלכם, בין כחייבים ובין כנושים בהליכי גבייה והוצאה לפועל, ועשויה לחסוך לכם זמן יקר וכסף רב.

בשורה התחתונה, אם אתם נתבעתם במסגרת הליך של ביצוע שטר, מומלץ לפנות למשרד עורכי דין בנימינוב ויצמן ושות' בהקדם האפשרי. צוות המשרד הוותיק והמנוסה יוכלו לסייע לכם להגן על זכויותיכם ולמקסם את הסיכויים להצלחתכם בהליך המשפטי.

לשיחת יעוץ ראשונית ללא עלות, טל': 077-7785575. office@bwlaw.co.il

(צילום ראשי: שאטרסטוק)

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

שי עמר - משרד עורכי דין

שי עמר - משרד עורכי דין

השיקמים 8, אור עקיבא
עו"ד יחזקאל הרשמן

עו"ד יחזקאל הרשמן

כצנלסון 145, גבעתיים
אתי אלמגור עו''ד ונוטריון

אתי אלמגור עו''ד ונוטריון

הראשונים 7, אשדוד
מאמרים נוספים