zap group mishpati logo

מה לעשות במקרה של התנגדות לצו קיום צוואה?

עם פטירתו של אדם מתעוררים לא פעם סכסוכים משפטיים סביב חלוקת רכושו, אך מה עושים אם צריך להגיש התנגדות לצו קיום צוואה?

07.05.24
תאריך עדכון: 07.05.24
1 דק'
מה לעשות במקרה של התנגדות לצו קיום צוואה?

כאשר אדם הולך לעולמו עלולים להתעורר סכסוכים משפטיים סביב חלוקת רכושו. הצוואה היא זו המורה כיצד לחלק את נכסי הנפטר לאחר מותו, אך לא תמיד היא זוכה להסכמה גורפת מצד יורשיו. במקרים אלה, ייתכן שיהיה צורך בהתנגדות לצו קיום צוואה. בשורות הבאות תקבלו סקירה מקיפה על האפשרויות שלכם.

אחד מגורמי הסכסוך העיקריים בין בני משפחה הוא נושא הירושות והעזבונות. המאבק המשפטי על חלוקת רכוש הנפטר יכול להיות גדוש ביצרים ורגשות, לכן מומלץ ואף מתחייב להיעזר בשירותיו של עו"ד מקצועי ומנוסה, אשר יפעיל את שיקול דעתו וייצג אתכם באופן נאמן בפני בית המשפט. ראשית, עוד בטרם ניגע בנושא ההתנגדות לצו קיום צוואה, חשוב לדעת כי על עו"ד לענייני ירושה וצוואה להגיע עם סט כלים חשוב ורלוונטי מאוד להתעסקות עם נושאים כאלה.

מעבר לנושאים המקצועיים, שיכולים להיות די סבוכים ועם הרבה סעיפים, חשוב מאוד לבצע את ההליך עם רגישות רבה. יש מגוון רחב של עניינים טעונים ויכול להיות שגם מטעני עבר יעלו במהלך הדיונים על הירושה, ולכן יש חשיבות גדולה לשמירה על קור רוח ולהרגיע את הצדדים, כשכל אחד מהם חושב שהצדק עימו.

הליך הגשת התנגדות לצו קיום צוואה

התנגדות לצו קיום צוואה היא תהליך מורכב הדורש שקיפות והתייעצות משפטית מקצועית. התנגדות לצו קיום צוואה מוגשת בכתב לרשם לענייני ירושה, תוך 14 ימים ממועד פרסום הבקשה למתן צו קיום צוואה.

על כתב ההתנגדות לפרט את הטענות המשפטיות כנגד הצוואה ולצרף ראיות התומכות בהן. לאחר הגשת ההתנגדות, יקיים רשם הירושה דיון מקדים במטרה לנסות להגיע להסכמה בין הצדדים. אם הדיון לא צולח, עובר התיק לבית המשפט לענייני משפחה, שם יתנהל דיון משפטי מלא בהשתתפות עדים.

מתי ניתן להגיש התנגדות לצו קיום צוואה?

ניתן להגיש התנגדות לצו קיום צוואה כאשר הצוואה לא נערכה בהתאם להוראות החוק, כגון חתימה חסרה, היעדר עדים או צוואה בעל פה שאינה מתועדת כראוי. כמו כן, במידה שהמנוח לא היה כשיר מבחינה משפטית לחתום על הצוואה, בשל גיל מבוגר, מחלת נפש, או מצב שהיה בגילופין בעת החתימה, ניתן להגיש התנגדות לצו קיום צוואה.

עניין נוסף יכול לבוא לידי ביטוי אם יוכח שהמנוח נכנע ללחץ או איומים בעת עריכת הצוואה, או שהיתה לו מערכת יחסים תלותית עם המוטבים. בנוסף, ניתן להגיש התנגדות בטענה שהרכוש של היורשים החוקיים, כגון בן זוג או ילדים, הופקע מחלקם בירושה שלא כחוק.

אפשרות אחרת היא צוואות מקבילות, כלומר קיימת צוואה מאוחרת יותר מהצוואה המוגשת לקיום, ובה הוראות שונות לחלוקת הרכוש. במקרה בו קיימות מספר צוואות של המנוח, בית המשפט יבחן איזו מהן תקפה יותר. בדרך כלל תינתן עדיפות לצוואה המאוחרת יותר, אלא אם כן ניתן להוכיח שהיא נערכה שלא כדין.

חשיבותו של עורך הדין בהתנגדות לצו קיום צוואה

כאשר מתעורר צורך בהתנגדות לצו קיום צוואה, חשוב להבין כי זהו תהליך משפטי מורכב שדורש התייעצות משפטית מקצועית - כל מקרה הוא ייחודי וההחלטה הסופית תהיה של בית המשפט. תפקידו של עורך דין הוא למצות עבורכם את כל האפשרויות בנושא ולשם כך אתם מוזמנים ליצור קשר עם עו''ד איתן ביטון.

משרדו ייצג לאורך השנים עשרות לקוחות בתחום ההתנגדויות לצו קיום צוואה ובתביעות יורשים, ורשם הצלחות רבות. כמו כן, עו''ד איתן ביטון יעניק לכם טיפול מקצועי, איכותי ומסור בעריכת צוואות, לרבות צוואות הדדיות ומורכבות, ייצוג בבקשה לצו קיום צוואה ו/או ירושה על פי דין.

צרו קשר בטל': 04-8345195, 053-2731433, 053-6389790

(צילום ראשי: שאטרסטוק)

איתן ביטון - עורך דין

איתן ביטון - עורך דין

 עו"ד איתן ביטון, מתמחה למעלה מעשר שנים במשפט האזרחי והמסחרי, בין היתר - בדיני צוואות, ירושות ומעמד אישי, חדלות פירעון ודיני עבודה.

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
איתן ביטון - עורך דין

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה