zap group mishpati logo

נדרש: הקלות באישורי קאנביס לנפגעי פוסט טראומה

ישנה ביקורת רבה על כך, כי הקריטריונים למתן קנאביס לחולי פוסט טראומה הם נוקשים מידי. על הקריטריונים, הביקורת והדרישות הממדינה ביחס לנכי צה"ל שסובלים מפוסט טראומה

מאת: עו"ד מרב וייס-קרטיה
24.04.16
תאריך עדכון: 28.03.24
4 דק'
נדרש: הקלות באישורי קאנביס לנפגעי פוסט טראומה

בישראל מרובת המלחמות והמבצעים ישנם צעירים רבים שלוקים בהפרעת - PTSD, (הכוונה לפוסט טראומטיים) והמוכרים כנכי צה"ל. כיום בעולם ובישראל, נהוג לטפל בהלומי הקרב הקשים בעזרת קנאביס רפואי, אך לא מעט מאותם חיילים עוברים הליך בירוקרטי קשה בדרך לאישור קבלת הקאנביס.

מהי הפרעת דחק פוסט טראומטית?
הפרעת דחק פוסט טראומטית הינה הפרעת חרדה פסיכיאטרית שמתפתחת , בין היתר, עקב חווית אירוע חריג באופן נפשי וגופני - אצל חיילים לרוב עקב אירועים קשים להם החיילים נחשפים בשדה הקרב. לחיילים הנחשפים למראות קשים בשדה הקרב הזיכרונות, המראות, הרעשים והריחות נשארים איתם הרבה לאחר שהמלחמה תמה. חלקם לוקים כתוצאה מהחוויות הטראומטיות בפוסט טראומה - אשר מתבטאת בכך שהסובל ממנה למעשה חי מחדש את רגעי הטראומה באופן תכוף עד בלתי פוסק, מפתח התנהגות חרדה, מסתגר מן העולם וחווה הפרעות שינה, מתח כרוני, עצבנות והתקפי זעם. הפרעת הפוסט טראומה משבשת את חיי החייל לחלוטין, וגורמת סבל נפשי גם לו וגם לבני משפחתו והסובבים אותו.

הקנאביס מסייע בהמעטת תופעות הפוסט טראוטמה
מאחר שאין טיפול תרופתי מיטבי עבור אלו הסובלים מתסמונת פוסט טראומתית, הרי שבעוד שהטיפול התרופתי אינו מסייע בדרך כלל בהרגעת הסימפטומים של התסמונת, דווקא השימוש בקנאביס רפואי מסייע ועוזר להמעיט את התופעות מהם סובלים אלו הסובלים מפוסט טראומה. 

שנת 2014 - הוספה זכאותם של חולי פוסט טראומה
בהמשך לכך, בשנת 2014, לאחר מאבק ממושך, קבל משרד הבריאות את המלצות איגוד הפסיכיאטרים במתן קנאביס רפואי לחולי פוסט טראומה, והוסיף לנוהל 106 במשרד הבריאות גם את חולי הפוסט טראומה כזכאים לקבלת רישיון שבו הותוו מספר  תנאים לקבלת קנאביס רפואי לטיפול בפוסט טראומה גם בקרב נכי צה"ל. אם כן, נכי צה"ל זכו להכרה במשרד הבריאות במתן הקנאביס הרפואי - אך נראה שלא תם מאבקם.

ביקורת: הקריטריונים נוקשים מידי
כיום ישנה ביקורת רבה על כך שהקריטריונים נוקשים מדי, ומאלצים נכי צה"ל הלוקים בפוסט טראומה לעבור מסכת ייסורים  נפשית קשה כדי לקבל ולחדש את האישור.

שתי משוכות לאישור הזכאות
הדרך לאישור הזכאות אינה קלה עבור החיילים שלאחר שחוו מאורעות קשים וסבל רב, נאלצים לעבור שתי משוכות גדולות: ראשית, הדרך להכרתם כנכי צה"ל בגין נכותם הנפשית, ושנית - האישור לטיפול בקנאביס הרפואי שיאפשר  להם חיי שגרה סבירים או יקל עליהם ולו במעט. 

קריטריונים לכלל מטופלי הקנאביס
לפי הנוהל למתן רישיונות לשימוש בקנאביס, על המטופלים המאובחנים בהפרעת דחקPTSD , לעמוד בכל הקריטריונים הבאים: תחילה הקריטריונים לכלל מטופלי הקנאביס: 1. רישיון לשימוש בקנביס ניתן רק לאחר מיצוי הטיפולים המקובלים. 2. שלילת התוויות נגד - על הרופא הממליץ מתן קנאביס לקבוע, כי אין סיבות רפואיות לשלול את  השימוש בו.  

קריטריונים רלוונטיים למטופלי פוסט טראומה
כן יש לעמוד בשלושה קריטריונים למטופלי הפוסט טראומה:

1. הפרעת בתר חבלתית בחומרה בינונית ומעלה שנמשכת למעלה משלוש שנים, אשר מאופיינת במצוקה נפשית גדולה .
2. רק לאחר שהיו ומוצו שני ניסיונות קודמים להתערבויות תרופתיות למשך חודשיים כל אחד וכן שני ניסיונות התערבות פסיכולוגיים מקובלים.
3. קונטראינדיקציה - התווית נגד, היעדר היסטוריה של שימוש לרעה בסמים או פסיכוזה.

יש מקום לשנות את הנהלים בנוגע לנכי צה"ל והלומי קרב
נראה שיש צורך בשינוי  הנהלים  שיבדילו את אוכלוסיית נכי צה"ל הלומי הקרב ויספקו להם הקלות בדרך לתרופה כחלק משינוי חשיבה כולל במערך השיקום של הלומי קרב, שעומדים בפני מכשולים קשים וכיום אינם זוכים למענה הולם בשיקומם מבחינה נפשית, חברתית וכלכלית. 

ככלל, בכל הקשור לשיקומם , פעמים רבות ישנה אטימות וחוסר הבנה למצבם של הלומי הקרב, כשנדמה שלנכי צה''ל אלה, בשונה מאלה שפציעתם היא פיזית ונראית לעין ולכן הטיפול בהם יותר ברור וממוקד, המדינה איננה מסייעת מספיק לנכה בטיפולו ושיקומו, וכן למשפחתו, הנפגעת אף היא בשל מצבו הנפשי של הנכה. נראה, כי המדינה לא מספקת את התמיכה והליווי הדרושים לנכה ומשפחתו

נראה שהגיעה העת לקריאה מחודשת למאבק בשם נכי צה"ל הלומי הקרב להוביל לשינוי הנהלים  שיאפשרו הקלות לנכי צה"ל נפגעי הפוסט טראומה בקבלת האישור לשימוש בקנאביס הרפואי, שיוביל לאיזון נפשי ויכולת התמודדות יומיומית טובה יותר של נפגעי הטראומה, שכן הוכח כי הקנאביס יעיל אצל נפגעי הפוסט טראומה. יש לאםשר את שיקומם המהיר של החיילים והלומי הקרב כדי שיוכלו לבנות עתיד ראוי, דבר שיוביל לחיזוק עתיד החברה שלנו כולה. 

 

לקריאה נוספת:

"חוק קנאביס" החדש

 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה