zap group mishpati logo

הסכם גירושין - חשיבותו והעדפתו על פסק-דין

מדוע הסכם גירושין עדיף על פס"ד שניתן בבית המשפט? אילו פרטים ניתין וצריך לכלול בהסכם הגירושין? היכן כדאי לאשר אותו? מידע חשוב לפניכם

17.05.16
תאריך עדכון: 30.03.24
6 דק'
הסכם גירושין - חשיבותו והעדפתו על פסק-דין

החלטתם שאתם רוצים להתגרש, אפשר בטוב ואפשר ברע. אפשר בשלום ואפשר במלחמה, כמו כל דבר בחיים. צריך לזכור שמלחמות עולות כסף. כמובן שעדיף בשלום, אבל בשביל שלום צריך שני צדדים (ולפעמים גם ארבעה אם מוסיפים את עורכי הדין...).  יש לזכור נתון חשוב: 80% מתיקי הגירושין נגמרים בפשרה – הסכם.

כלומר: בסוף כמעט כולם מגיעים להסכם גירושין. השאלה היא רק כמה כסף, אנרגיות, כאב לב, ופגיעה נפשית בילדים צוברים בדרך.

למה הסכם גירושין ולא פסק דין בבית משפט?

זו שאלה שהתשובה עליה מורכבת. בקצרה יאמר, כי מאחר שבהסכם אפשר לרדת לרזולוציות שבית המשפט לא יגיע אליהן במתן פסק דין, יש עדיפות להסכם.

 

הסכם גירושין הוא הסכם הצופה פני עתיד, והוא יתווה לכם דרך חדשה. לכל זוג צריך 'לתפור' את ההסכם לפי מידותיו וצרכיו. בפסק דין לא ניתן להגיע לכך, גם כי בית המשפט אינו מכיר את הצדדים, אינו יודע מה חשוב להם, היכן "יהרג ובל יעבור" של כל זוג, וגם כי לבית משפט אין את הכלים לכך

גירושין הם לכל החיים 

הסכם גירושין הוא הסכם הצופה פני עתיד, והוא יתווה לכם דרך חדשה. לכל זוג צריך 'לתפור' את ההסכם לפי מידותיו וצרכיו. בפסק דין לא ניתן להגיע לכך, גם כי בית המשפט אינו מכיר את הצדדים, אינו יודע מה חשוב להם, היכן "יהרג ובל יעבור" של כל זוג, וגם כי לבית משפט אין את הכלים לכך. אין להקל ראש כלל וכלל בהסכם גירושין, מאחר שהוא יתווה לכם את דרך החיים מפה והלאה.

הסכם גירושין אחד לא דומה למשנהו

אין הסכם גירושין אחד דומה למשנהו, בדיוק כמו שאין שתי חתונות זהות. ברור שכאשר החלטתם להתחתן לא עשיתם חתונה זהה לזו של החברים שלכם. גם הסכם גירושין הוא כזה ואפילו חמור מכך.
אז נכון שזה נחמד לקחת את ההסכם של החברה ולשנות את הצדדים ולהאמין שיהיה בסדר, בדיוק כמו להאמין שאראלה ממפעל הפיס תתקשר היום. אבל - זה לא נכון, זו טעות שלכאורה ורק לכאורה חוסכת כסף. חשוב לדעת, כי אין בהסכם כזה התייחסות אליכם כפרטים באשר למה שחשוב לכם ומה שלא. 

עו"ד לכל צד או עו"ד משותף?

הסכם גירושין חולש גם על הנכסים שלכם. כאשר רוכשים דירה או בית מתייעצים ושוכרים שירותי עו"ד. גם כאן בדיוק אותו הדבר, במקרה של הסכם גירושין מומלץ להתייעץ עם עו"ד, שכן כל טעות יכולה להיות קטלנית באשר לסכום שתצטרכו לשלם, ועדיף שמומחה - עו"ד - יביע דעתו ויבדוק את הזכויות שלכם.
אמנם, ניתן להגיע לעו"ד אחד שיעזור לשני הצדדים, אבל צריך להבין שמדובר בדרך כלל באינטרסים מתנגשים, כך שרצוי שעו"ד יבין מה אתם רוצים וינסה להשיג לכם את מקסימום הדרישות שלכם, בכפוף לכך שהן סבירות. 

לא פעם פנו אל משרד הח"מ צדדים להסכם גירושין לאחר שההסכם אושר, בטענה כי: "רימו אותנו", "סידרו אותנו", "אנחנו רוצים לערער". חשוב לדעת, כי לא ניתן כמעט בכלל להגיש ערעור. הלכה ידועה היא, שכאשר ניתן פסק דין על יסוד הסכמות קשה מאוד לערער על כך. כך גם לאחר שהסכם אושר בבית משפט, בדרך כלל לא ניתן יהיה לחזור לבית המשפט ולטעון "לא הבנתי", "לא הייתי מיוצג". זאת, משום שבבית המשפט עצמו השופטים עוברים אתכם סעיף אחר סעיף ושואלים אם הבנתם. אם משהו נראה לשופטים לא ברור דיו זה ימצא את ביטויו בפרוטוקול או בתוספות בכתב יד להסכם. לכן, גם אם הכל מתנהל ברוח טובה כדאי להיעזר בעו"ד לענייני משפחה. 

שאלות ותשובות - הקלה על ההתמודדות

על פניו כשהכל הולך חלק אין צורך לשאול את השאלות, אבל מאחר שמדובר בהליך גירושין שהוא הליך המשלב בחובו הרבה רגשות ואמוציות, הרי שככל שיהיו יותר תשובות ליותר שאלות, יקל על הצדדים להתמודד עתה ובעתיד. ברור, כי בעולם אוטופי בני זוג שמתגרשים היו מדברים ומבלים יחד (זה יכול לקרות בעתיד). אולם, מאחר שלמעשה אתם מתגרשים, אתם בונים כעת מערכת יחסים חדשה. להבדיל מתחילת הקשר, כאשר הכל לווה ב"פרפרים ופרחים", מערכת היחסים הזו מתחילה במשבר ואובדן, ולכן כה קשה להתגבר על הפערים. אבל, צריך לדעת מה חשוב לכל אחד מבני הזוג.

ירידה לפרטים קטנים וחשובים בהסכם הגירושין

כאמור, במסגרת הסכם גירושין ניתן לרדת לרזולוציות חשובות, כמו: הסדרי הראייה להורים והקטינים הספציפיים, תוך בדיקה של דקויות

• מה קורה כאשר הסדרי הראייה מתנגשים עם יום של חוג?

• מה קורה כאשר סוף השבוע הקרוב הוא של אחד ההורים אבל זה נופל על החג שבו תורו של השני להיות עם הילדים? 

• איך משנים את הסדרי הראיה? 

• מה קורה אם הסדרי הראייה נופלים על יום של אירוע משפחתי? 

• מה קורה כאשר הורה לא מגיע לקחת את הילד? 

• מי לוקח את הילד? אמא? אבא? צד ג'? 

• כמה זמן לחכות? איפה לחכות? 

• מה קורה עם רישום לבתי הספר, נסיעות לחו"ל, חוגים, חופשות להבדיל מחגים - איך מתחלקים, 

• ימי מחלה של הילד - מי לוקח?

• חופש גדול, קייטנות, צהרון, שיעורי עזר, ימי הולדת ועוד. 

• הרשימה ארוכה ואינסופית כמעט, שכן כל זוג והעקרונות שלו. 

כאמור, לחלק מן התשובות יש מענה בפסק-דין, אך פסק-דין אינו נתפר למידות בני הזוג, לבית המשפט יש גבול לסבלנות ולירידה לרזולוציות.  

להורדה באתר - הסכם גירושין לדוגמא >>> 

כל הזכויות שמורות לעו"ד רותם גליקסברג

אישור ההסכם בבית הדין הרבני

אם הגעתם בכוחות עצמכם מבלי לבזבז הרבה כסף, זמן ואנרגיה בדרך, וטרם נפתחו הליכים בכלל, אפשר להגיש את ההסכם לאישור בבית הדין הרבני. בית הדין הרבני? אתם בוודאי שואלים.. התשובה היא חיובית. רבים לא יודעים, שכאשר מביאים את ההסכם רק לאישור בבית הדין הרבני וכאשר לא התנהלו הליכים, למעשה בית הדין הרבני כלל לא קונה סמכות לדון בענייני הצדדים בעתיד. (קונה= מקבל סמכות יחידה על ענייני הצדדים בעתיד). גם אכיפה של פס"ד שניתן בבית הדין הרבני תידון בבית משפט לענייני משפחה, ממש כך. (אכיפה =  כאשר צד להסכם לא מקיים את האמור בו בין אם בענייני רכוש, בין אם בהסדרי ראייה ואנו מבקשים כי בית המשפט יחייבו). 

לכן, על אף שבוודאי חלקכם מרים עכשיו גבה, כדי לחסוך זמן וכסף פשוט פונים לבית הדין הרבני הקרוב למקום מגוריכם, ומבקשים לאשר את ההסכם. חשוב לזכור כי זהו רק אישור ההסכם. למה לא בבית משפט נשאלת השאלה. אפשר גם בבית משפט, אבל זה מיותר. הסיבה לכך היא, כי תדרשו לשלם פעמיים אגרה, להפסיד עוד יום עבודה, שכן ממילא תצטרכו לאשר את ההסכם גם בבית הדין אז מדוע שהדרך תהיה כפולה? זה לא נותן דבר וחצי דבר. 

לסיכום: מומלץ להגיע להסכם, מומלץ מראש להידבר ולמזער את הפערים, מומלץ בחום שעו"ד יהיה ברקע, וכדאי להימנע ממלחמות, על אף שלפעמים הן בלתי נמנעות.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים