zap group mishpati logo

לקראת ל"ג בעומר: מי מגן על ועד ההורים מתביעה?

לאחרונה בוטלו מדורות ברחבי הארץ בשל חשש מתביעה נגד חברי ועד ההורים בבתי הספר/הגנים במקרה של פגיעת ילד. האם ועד ההורים יכול להגן על עצמו? קראו ולמדו

24.05.16
תאריך עדכון: 30.03.24
4 דק'
לקראת ל"ג בעומר: מי מגן על ועד ההורים מתביעה?

לקראת ל"ג בעומר, הופץ מכתב רשמי מטעם פורום ועדי ההורים הישוביים, אשר ממליץ לבטל את האירועים הקבוצתיים לאחר שעות הלימודים, כדי למנוע סכנת תביעה של חברי ועד ההורים, במידה שאחד הילדים ייפגע. המכתב  עורר סערה ותהיות רבות בקרב ועדי הורים ברחבי הארץ. 

יצוין, כי הנושא עלה לתודעה הציבורית בעקבות מקרה שארע לפני כמה שנים במודיעין, באירוע סיום בית ספר יסודי לתלמידי כיתה ו'. שני ילדים התנגשו זה בראשו של זה, וכתוצאה מכך ילדה נפגעה, ושיניה נשברו. לפני מספר חודשים, הגישה אמה של הילדה תביעה נגד הבריכה בה התרחש האירוע, ובתגובה, מנהלי הבריכה ביקשו לצרף את ועד ההורים העירוני כצד בתביעה.

המכתב שהופץ הציף למעשה בעיה משפטית קיימת, באשר להגדרתו המשפטית של ועד ההורים, שעד עתה לא זכתה למודעות רבה ולהתייחסות מתאימה. במדריך זה ננסה לענות על כמה מהשאלות הבוערות בנושא.

מהי ההגדרה של ועד הורים?

ועד הורים הוא קבוצה של הורים הפועלים בהתנדבות, למען רווחת הילדים. 
עם זאת, על אף שוועד ההורים מייצג את כל התלמידים, הוא אינו מוגדר כישות משפטית, ונכון להיום, אין אף גוף שמתייחס אליו ככזה. 

האם ניתן לתבוע את ועד ההורים במקרה של פגיעה?

בשל העובדה שוועד הורים אינו ישות משפטית, להורים החברים בוועד ההורים, אין למעשה שום הגנה משפטית ו/או ביטוחית הנוגעת לתפקידם, ובמקרה של תאונה, יכול כל אחד מהם למצוא את עצמו נתבע על ידי ההורה של הילד הנפגע. מכיוון שמבחינה הגדרתית, לא מדובר בגוף רשמי, הרי שההורה התובע אינו יכול לתבוע את הועד כגוף, אלא כל אחד מחברי הועד בנפרד. 

בסקוטלנד למשל, ישנה הנחייה של משרד החינוך הסקוטי, המחייבת את חברי ועד ההורים להתאגד ולרשום את עצמם כוועד רשום, כולל כל החובות והזכויות הכרוכות ברישום זה. 
בישראל כאמור, אין לוועד ההורים אפשרות לרשום את עצמו כגוף רשמי ולקבל, מתוקף כך, את הגנות החוק. 

בשל העובדה שוועד הורים אינו ישות משפטית, להורים החברים בוועד ההורים, אין למעשה שום הגנה משפטית ו/או ביטוחית הנוגעת לתפקידם, ובמקרה של תאונה, יכול כל אחד מהם למצוא את עצמו נתבע על ידי ההורה של הילד הנפגע

האם ביטוח תאונות אישיות של תלמידים אינו מכסה מקרי פגיעה? 

סעיף 6(ד)1 בהגדרה של ביטוח תאונות אישיות לתלמידים בחוק לימוד חובה משנת 1949, קובע כי כל תלמיד הזכאי לחינוך חינם, חייב להיות מבוטח בביטוח תאונות אישיות באמצעות רשות החינוך המקומית. 
כך למשל, בסעיף 2(א) בתנאי פוליסת תאונות אישיות תלמידים של חברת כלל, שהיא מהמשמעותיות בביטוח תאונות אישיות תלמידים, מצוין כי הביטוח חל על "כל תלמיד שנפגע בשטח המדינה ובשטחים הכבושים ובכל מקום אחר בעולם, בכל שעה משעות היממה, בין שיש לה קשר לפעילות המוסד ובין אם לא". 

כלומר, כל תלמיד שזכאי לחינוך חינם, בגילאי 3-18, (תלמידי ישיבות זכאים לביטוח בתנאים מסוימים אף מעבר לגילאים אלה) זכאי להיות מבוטח בפוליסת תאונות אישיות לתלמיד, מטעם הרשות המקומית, לאורך השנה כולה, בכל שעות היממה, כולל בעת שהייה בחו"ל. במידה שמתרחש חלילה אירוע תאונתי, בו נפגע הילד, ההורים יכולים לתבוע את הביטוח בתביעת פיצוי מכוח הפוליסה. בנוסף, במידה שהתאונה נגרמה בשל רשלנות, ניתן לתבוע את הגוף שגרם לתאונה, לרבות חברי ועד ההורים וכתוצאה מכך את ההורים עצמם. 

כיצד ועד ההורים יכול להגן על עצמו?

עד שלא יוסדר המעמד החוקי של ועדי ההורים, אין דרך בה ניתן למנוע לחלוטין תביעות נזיקין, מצד הורה כזה או אחר. על מנת למזער את אפשרות התביעה, ניתן לנקוט מספר צעדים שיבהירו את תפקיד הועד ויגנו עליו, ככל האפשר, מפני תביעות עתידיות:

1. לערב את בית הספר - האופציה הטובה ביותר היא כמובן לדאוג לכך שיופעל ישירות לחץ על כתפי הרשות המקומית ועל משרד החינוך, לכך שיבססו את מעמד ועד ההורים ויעניקו לו ביטוח או התחייבות להשתתפות בהוצאות, במקרה של תביעה. 

2. אפשרות נוספת היא לקבוע שבכל פעילות שמארגן ועד ההורים, הכוללת 10 ילדים ומעלה, יהיה נוכח נציג מטעם בית הספר, אשר הוא כפוף להוראות מנכ"ל משרד החינוך, כך שמשרד החינוך יפקח על הפעילות  המתנהלת שבמקרה של תאונה וכך תחולק האחריות של בין ועד ההורים לבין משרד החינוך.

3. "לבטח" את ועד ההורים - ועד ההורים יכול להחליט כי פעם בשנה, יש לתקצב בדמי הועד את התשלום לייעוץ משפטי או לקבלת שירותים משפטיים במקרה של תביעה, במידה שתתרחש, כך שהסכום המתוקצב, יהווה עבור ההורים בוועד מעין פוליסת ביטוח משפטי.  

 
חשוב לציין, כי כל אחד מהפתרונות המועלים כאן, אינם ערובה ודאית להגנה מפני תביעות, אך הם עשויים להוות סוג של הצהרת כוונות הן כלפי הורי התלמידים והן כלפי בית המשפט, במידה שיגיעו לשם.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים