zap group mishpati logo

חקירות פרטיות ומודיעין עסקי - סקירה מקיפה

במספר תחומים נדרשות לעיתים חקירות פרטיות. מה מותר ומה אסור לחוקר לבצע? האם תוצאות החקירה יהיו קבילות בבית המשפט? על כל אלו ועוד, בכתבה שלפניכם

מאת: אשר ויצמן
26.06.16
תאריך עדכון: 28.03.24
6 דק'
חקירות פרטיות ומודיעין עסקי - סקירה מקיפה

מודיעין עסקי וחקירות פרטיות משמשים לצורך איסוף מידע במישור האישי או במישור המקצועי - עסקי, כאשר בכל אחד מהמישורים יש למודיעין העסקי ולחקירה הפרטית מספר מטרות אפשריות שונות, כשהמכנה המשותף של כולן הוא הצורך באיסוף מידע על אדם או חברה מסוימת.

לאילו צרכים משתמשים בחקירות פרטיות במישור האישי?

במישור האישי חקירות פרטיות נועדו לשלוש מטרות עיקריות: 

(1) נאמנות בן/בת הזוג - כאשר ישנו חשד שבן/בת הזוג אינם נאמנים ומתעורר רצון או צורך לבדוק אם אכן כך הם פני הדברים.

(2) חקירת נכסים - כאשר אחד מבני הזוג מעוניין לבדוק האם לבן/בת הזוג נצברו נכסים או ממון, שאינו מודע להם, במהלך שנות חייהם המשותפות. חקירות אלו רלוונטיות במיוחד לזוגות לפני או תוך כדי הליך גירושין. 

(3) חקירת בן/בת זוג פוטנציאלי - הורים המעוניינים לבדוק את עברו וטיב כוונותיו של בן/בת הזוג העומד להינשא לבנם/בתם. חקירות מסוג זה נפוצות בעיקר עת ההורים רוצים להבטיח כי מאחורי הנישואים עומדת אהבה ולא מניעים זרים אחרים או כלכליים,  והחקירות נעשות באורח סמוי מבלי שהנחקר מודע לחקירה עליו. 

(4) בדיקות של הורים המבקשים לדעת היכן ועם מי מבלה הילד והאם הוא מושפע מגורמים שלילים.

 

מהי משמעות השימוש בחקירות פרטיות במישור המסחרי - עסקי?

בדומה למישור האישי, גם במישור המסחרי-עסקי, חקירות פרטיות משמשות לאיסוף מידע, רק שבמקרה הזה המידע שנאסף הוא לצרכים עסקיים מסחריים או לצרכי מודיעין. המטרות העיקריות במישור הזה הן:

(1) בדיקת שותף אופציונאלי - בדיקת רקע של האדם אותו חושב בעל העסק לצרף כשותף, אשר כוללת מידע לגבי נאמנותו, מוסר התשלומים שלו, הרקורד שלו בתחום העסקי, מה חושבים עליו הלקוחות וגורמים עימם נמצא במגע וכו'.

(2) איתור רכוש - חקירות המתבצעות לצורך איתור כספים ורכוש של חברה או אדם פרטי שאינם משלמים את חובם. כך למשל במקרה בו נקבע בפסק דין שניתן נגד אדם או חברה מסוימת כי עליהם לשלם, אך בפועל אינם משלמים, החקירה תפעל לאיתור רכוש, חשבונות בנק, נכסים, מניות וכדו' בארץ ובעולם. 

(3) מידע עסקי - מידע הוא כח  איסוף מידע לפני פגישה או משא ומתן חשוב ביותר. מידע כזה הוא בעל ערך רב ויכול לסייע לבעל העסק בניהול המשא ומתן ובהשגת מטרותיו. 

(4) חקירה לפני מכרז - חקירה הדומה באופייה לריגול עסקי, ומתבצעת כנגד הצדדים הנוספים הניגשים למכרז מסוים, כדי לנסות ולברר מה הם מתכוונים להציע, מהן כוונותיהם ומהן דרכי הפעולה שלהם. 

(5) חקירה לצורך הוכחה - במקרים בהם בעל העסק נדרש להוכיח לבית המשפט כי הצד הנחקר הפר את ההסכם, למשל במקרים של עובד שפרש לדרך עצמאית,וחתום על אי תחרות, חקירה מסוג זה נועדה לעמוד על טיבו, לגלות עם מי הוא עובד ועל מה ולהשיג את ההוכחות המבוקשות  מקרים אחרים מתייחסים להשגת ראיות במקרה של הפרת פטנט, גניבת סוד מסחרי הפרת תנאים בהסכם וכד'.

(6) מעילות והונאות - במקרים כאלה נערכות חקירות שתכליתן איתור המועל ושותפיו, בדיקת דרכי הפעולה, איתור הכספים או הסחורות שהוצאו מהעסק במרמה והשגת ראיות לתביעה אזרחית ופלילית כנגד המועל ושותפיו לביצוע ההונאה.

(7) מודיעין עיסקי וריגול מסחרי - תכליתה של הפעילות במישורים אלה היא השגת מקסימום מידע על המתחרים. החקירות נעשות בתחכום רב תחת סיפורי כיסוי מתאימים ומבלי שהנחקרים יודעים כלל כי נעשתה חקירה.

כיצד משיגים את המידע?

לחוקרים מקצועיים ומנוסים, ישנן דרכים רבות ושונות להשגת המידע הדרוש, ותחום החקירות הפרטיות מתפתח ומתחדש כל הזמן. לכל מטרה יש דרך שונה בה פועלים החוקרים:
בדיקה לאיתור האזנות - בדיקה שנועדה להבטיח שלא הותקנה האזנה על הטלפון הנייד, הטלפון בבית ו/או הטלפון במכונית, הן במישור האישי והן במישור המקצועי-עסקי. בדיקה זו מתבצעת על ידי טכנאים פנימיים של המשרד, באמצעות ציוד ייחודי שמעניק תשובות חד משמעיות. במידה שמתגלה האזנה, ניתן להסיר אותה בלא שהצד השני ידע על כך

חקירות ישירות - חוקרים מקצועיים בעלי ידע בתחום התשאול ודיני הראיות מבצעים תחקור ישיר של כל הגורמים המעורבים באירוע. במהלך החקירה נגבות עדויות בכתב והתהליך כולו משמש להליך אזרחי או פלילי כנגד הגורם שביצע את המעילה או ההונאה.

חקירות בכיסוי - איסוף מידע באופן עקיף, בלי שהצד הנחקר יבחין בכך. חקירה זו מתבצעת בתחכום רב על ידי חוקרים/ות סמויים, עם סיפור כיסוי שנתפר להם בצורה מפורטת. החוקר/ת מגיע לאובייקט בצורה תמימה ומפתח איתו מערכת יחסים, עד ליצירת אמון שגורמת לדיבוב, ותוך שימוש ב'טריגר' שמעניין את הגורם החוקר, במישור האישי או המקצועי עולה המידע הרלבנטי ומתועד באורח סמוי. במקרה הצורך מידע זה משמש כראייה בבית משפט ולעיתים אף החוקר מתבקש להעיד על הממצאים.

מעקבים - צוות מעקבים מיומן שיודע לעקוב אחר האובייקט ימים ארוכים, בלי להתגלות ולתעד כל פעילות רלבנטית שנעשית בארץ ובעולם.  

מעקב טכני - התקנת ציוד טכני שכולל מסרטות ומצלמות סמויות במקומות בהם מותרת ההסרטה, בהתאמה אינדיבידואלית לכל לקוח. כך למשל, עבור לקוח שחושד שהמטפלת הפיליפינית של אביו הקשיש מתעללת בו, משרד חקירות בעל נסיון וידע, ידע להתקין ציוד צילום סמוי בלי שתבחין בו.

מידענות - צוות של חוקרים מקצועיים עם תוכנות ייחודיות דולה מהאינטרנט מידע ונתונים הכולל פרסומים התכתבויות ברשתות חברתיות וכל מידע אחר המופיע או שהופיע על האובייקט נשוא החקירה.  

האם חקירות פרטיות אינן סותרות את חוק הגנת הפרטיות?

לחוקר פרטי מותר להפר את חוק הגנת הפרטיות בתנאים מסוימים, ועל פי חוק חוקרים פרטיים, במקרים מסוימים שבהם הפר לכאורה את פרטיות הנחקר, יש לו הגנה מהפרת חוק הגנת הפרטיות. 

בין המקרים בהם החוקר הפרטי אינו עובר על החוק נמנים: הסרטה במקומות ציבוריים (ולא בדל"ת אמות הנחקר) והקלטת שיחה רק כאשר החוקר הינו חלק מהשיחה. במקרים שהחוקר לא עבר על אחד מהתנאים האלו, החקירה היא חוקית והממצאים קבילים בבית המשפט. 

 

כשבוחרים משרד חקירות חשוב לוודא שיש לו רישיון ייעודי לניהול משרד חקירות, ורצוי שיהיה חבר בלשכת החוקרים הפרטיים. חשוב להבין, כי תפקידו של החוקר הוא לשמש בתור העיניים של הלקוח ולהקפיד שהדיווחים יהיו אמיתיים, לטוב ולרע, ולא יעוותו את התמונה

האם כל אחד יכול לבצע חקירה פרטית?

לא. ראשית, כדי שחקירה תהיה חוקית, על החוקר לשאת רישיון חוקר פרטי ולעבוד במסגרת משרד חקירות שיש לו רשיון לניהול משרד חקירות מטעם משרד המשפטים. מעבר לכך, ביצוע חקירה בצורה שאינה מקצועית ומיומנת עלולה להביא את הגורם המבצע שאינו מורשה לכך לידי ביצוע עבירות ו/או אף להרוס את החקירה כולה - בגלל טיפול לא נכון וגביית הראיות בדרך שאינה נכונה מבחינה משפטית הן בהיבט האזרחי והן בהיבט הפלילי, ולכן על החקירה להיעשות אך ורק בידי משרד חקירות בעל רשיון ממשרד המשפטים. 

למה חשוב לשים לב כשבוחרים משרד חקירות?

כשבוחרים משרד חקירות חשוב לוודא שיש לו רישיון ייעודי לניהול משרד חקירות, ורצוי שיהיה חבר בלשכת החוקרים הפרטיים. 
חשוב להבין, כי תפקידו של החוקר הוא לשמש בתור העיניים של הלקוח ולהקפיד שהדיווחים יהיו אמיתיים, לטוב ולרע, ולא יעוותו את התמונה. מסיבה זו גם אסור לחוקר להתנות/ להסכים להתניית תוצאות החקירה בממצאים. כלומר: לקבל סוג של התניה מהלקוח, שטיבה "אם תביא לי ממצאים א'... תקבל...X ₪" .

 

* הכותב הוא אחד מבעליו של משרד החקירות 'ויצמן-יער'

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה