zap group mishpati logo

איך תשפרו את הסיכוי לנצח במאבק גירושין: מידע מעשי

זה נכון שבמלחמה אין מנצחים ושבמאבק גירושין בני הזוג וילדיהם רק מפסידים, אבל בהחלט אפשר וכדאי להתאמץ לצמצם את הפגיעה ולהפסיד כמה שפחות. התנהלות מאופקת, חכמה, מחושבת ומובנית, הכנה נכונה, ליווי משפטי צמוד בשלב הכי מוקדם ורכישת ידע - יסייעו לכם לנצח

27.06.16
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
איך תשפרו את הסיכוי לנצח במאבק גירושין: מידע מעשי

ניצחון במאבק גירושין אף פעם לא שלם - פירוק התא המשפחתי, חלוקת הרכוש, הוויתור על חלק מהזמן עם הילדים ותחושת הכישלון פוגמים בכל הישג; ולמרות זאת הישגים הם חשובים וניצחון הוא הכרחי גם אם הינו יחסי. ניצחון במאבק גירושין משמעו הגנה על האינטרסים שלכם, מיצוי כל הזכויות שמגיעות לכם, ויתור על הדברים שפחות קריטיים עבורכם, ובהם תוכלו להתפשר, ושמירה על כל הדברים שהם קריטיים ביותר בעיניכם. אז איך תעשו את זה? 

בין אם את אשה ובין אם אתה גבר, שמירה על הכללים הבאים, תעזור לכם לצאת ממאבק הגירושים עם מינימום פגיעה:

סייג לחכמה שתיקה

אם החלטתם שזהו זה, אתם הולכים על זה באמת, ומפרקים את החבילה, הכלל הראשון והכי חשוב הוא לשתוק ולהתאפק, גם אם זה קשה. השתיקה והאיפוק הם קריטיים - עליכם לנשום עמוק ולא לעשות את הטעות הכי נפוצה: אל תרוצו ותטיחו בבן הזוג שזהו נגמר והגיע הסוף, אל תחליפו מנעול ותשלחו אותו לבית של אמא, אל תרוצו לספר לחבר הכי טוב, לאחותכם או לשכן. חשוב ביותר לעשות כמה פעולות שקטות, בחשאי, "מאחורי הגב" של בן הזוג גם כדי לשמור על מוטיב ההפתעה וגם כדי למנוע ממנו להתכונן, להתגונן ולפגוע בכם. 

לשאלה מי מבני הזוג פועל ראשון יש חשיבות מוחצת במאבק גירושין - ככל שיהיה לכם מרחב וזמן לפעול מבלי שהצד השני ידע על כוונותיכם, כך תוכלו להגיע ליותר הישגים: לאסוף יותר מידע, לגבש אסטרטגיה, לבחור ערכאת הדיון המתאימה ולצבור נקודות זכות שיעמדו לטובתכם לאורך כל התהליך.

פנו לייעוץ משפטי מוקדם ככל הניתן

עודך דין מומחה ובעל ניסיון לענייני משפחה הוא האמצעי שיעזור לכם לצלוח בשלום מאבק גירושים מאתגר. פנו לעורך דין מומחה לענייני משפחה מוקדם כלל הניתן. עיתוי הפנייה לעורך הדין חשוב מאין כמוהו. מהר מאד אתם תיחשפו למושג "מרוץ סמכויות”. הכוונה היא למרוץ הקיים בין בית הדין הרבני לבין בית המשפט לענייני משפחה. ברוב המקרים לאשה עדיף שענייני הגירושין יידונו ויוכרעו בבית המשפט לענייני משפחה, בעוד שלגבר לרוב עדיף שאלה יתנהלו דווקא בבית דין רבני. זאת, משום שהיחס בבית הדין הרבני לנשים עשוי להיות פחות נעים בהשוואה לבית המשפט לענייני משפחה בשל תפיסת עולם שמרנית ודתית יותר, פחות מודרנית ופחות שוויונית. עובדה זו עשויה לפגוע בחלק מהאינטרסים של האשה. כך, למשל, על פי רוב בית הדין הרבני נוהג לפסוק מזונות נמוכים יותר מבית המשפט לענייני משפחה, וכן הוא נוטה לראות בכל מיני הוצאות כמיותרות, דוגמת קוסמטיקה, פסיכולוג לילידים ועוד, והן עשויות להיות בעיניו הוצאות לא שגרתיות יאושרו.

לשאלה מי מבני הזוג פועל ראשון יש חשיבות מוחצת במאבק גירושין - ככל שיהיה לכם מרחב וזמן לפעול מבלי שהצד השני ידע על כוונותיכם, כך תוכלו להגיע ליותר הישגים: לאסוף יותר מידע, לגבש אסטרטגיה, לבחור ערכאת הדיון המתאימה ולצבור נקודות זכות שיעמדו לטובתכם לאורך כל התהליך

 

בית דין רבני או ביהמ"ש לענייני משפחה?

השאלה באיזה בית משפט יידונו ענייני הגירושין מוכרעת על ידי הגשת תביעת גירושין באחד משניהם. כלומר: אם הגבר ישמור בסוד את דבר הגירושין, ובשקט יפנה לעורך דין שיגיש תביעה לבית דין רבני, התביעה וכל העניינים הקשורים אליה יידונו בבית דין רבני. אם האשה תקדים אותו אז התביעה שתגיש תידון בבית משפט לענייני משפחה. מכאן שלעיתוי הפנייה לעורך דין ועיתוי הגשת התביעה משמעות קריטית ביותר. 

חשוב לציין, כי גם במקרה בו לא יתנהל משפט, אלא בני הזוג יגיעו להבנות ללא מאבק משפטי ויצליחו במסגרת גישור או מו"מ להתפשר, יש חשיבות לייעוץ משפטי בשלב מוקדם. זאת, משום שקניית הסמכות בבית המשפט מעניקה לצד ש"נצח" במערכה זו אפשרות לנהל משא ומתן מעמדה של כוח.

הברחת נכסים

הפנייה לייעוץ משפטי בשלב מוקדם יכולה גם לשרת אינטרס אחר של הבעל -  יש עורכי דין שממליצים לגברים  "להבריח" נכסים ולהעלים רכוש, והוא יכול לעשות זאת כל עוד האשה לא חושדת ולא 'מרחרחת'. אך בהקשר זה יש להדגיש באופן ברור וחד משמעי, כי פעולות אלה לא מומלצות. עצה משפטית שכזו היא בפירוש עצת אחיתופל: זהו מעשה פסול ובלתי מוסרי שיכול לחזור ולפגוע בגבר הרבה יותר משיועיל לו אם יצליח. ברוב המוחץ של המקרים הרכוש שהוברח נחשף, ואז הבעל מפסיד נקודות רבות במאבק. כך, למשל, אם הצליח להקדים את האשה ולהגיש תביעת גירושין בבית הדין הרבני, התביעה לא תידון שם במידה שיתברר כי הבעל הסתיר מידע והבריח נכסים, ויוסק כי פעל שלא בתום לב.

הגיעו לעורך הדין מוכנים ככל הניתן 

עורך הדין גובה שכר טרחה בהתאם למידת ההשקעה הנדרשת ממנו בכל תיק. אם תגיעו מוכנים לפגישה, תחסכו זמן רב, ולכן שכר הטרחה ירד. כל ההתנהלות תהיה יותר יעילה, קצרה וממוקדת.

 

בני זוג נמצאים בקונפליקט

מה זה אומר להתכונן כמו שצריך? 

1. לאסוף כמה שיותר מידע ומסמכים בנוגע לרכוש המשותף והרכוש של בן / בת הזוג; מידע על שכר, על קופות גמל, ביטוחים, קרנות פנסיה, נדל"ן, ניירות ערך, רישיונות רכב, ביטוחים וכדומה.

2. יש להכין רשימה מפורטת של כל ההוצאות החודשיות של בת הזוג ושל הילדים ולאסוף קבלות ודפי אשראי. במהלך מאבק הגירושין האשה תנסה להוכיח הוצאות חודשיות גבוהות (איפור, קוסמטיקה, דיור, מזון, חוגים, טיפולים אורתודונטים, פסיכולוג, הוצאות רפואיות, הנעלה, שיעורים פרטיים וכדומה) ואילו הגבר ינסה להוכיח שאינן כה גבוהות משום שאלה ישפיעו על גובה דמי המזונות.

למדו כמה שיותר דברים ורכשו ידע

בעידן המודרני יש אפשרות ללמוד את נושא הגירושין, וקיים שפע של ידע זמין. ככל שתדעו יותר, תוכלו להבין את האסטרטגיה שיבחר עורך הדין שלך ולסייע לו לבחור עבורכם את זו הנכונה.

התכוננו לוויתורים

לא משנה כמה אתם כעוסים, פגועים ותאבי נקמה - זכרו שצפוי מכם להתפשר, אתם לא תרוויחו הכל ולא תנצחו בכל הקרבות. לכן עליכם להתכונן מראש גם לקבל פגיעות, והחליטו מראש בעזרת עורך דין על מה תוכלו להתפשר ועל מה לעולם לא תוותרו. הבינו שאתם חייבים להתפשר והחליטו מראש במה, דרגו את הרצונות שלכם והשלימו עם כך שחלקם לא ימומשו. 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים